آفتاب

انتقاد رئیس دفتر آسوشیتدپرس از محدودیت‌های خبری در دوره اوباما

انتقاد رئیس دفتر آسوشیتدپرس از محدودیت‌های خبری در دوره اوباما

رئیس دفتر خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید، دسترسی رسانه‌ها و مطبوعات به اخبار و اطلاعات دولتی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به شدت سخت و دشوار شده است و حتی در برخی موارد از دوران ریاست جمهوری جورج بوش پسر نیز بدتر شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، سالی بوزبی، رئیس دفتر خبرگزاری آسوشیتدپرس در واشنگتن در جریان نشستی مشترک با سردبیرهای خبری گفت: تمایل‌ کاخ سفید برای مخفی‌کاری تنها به دولت فدرال منتهی نمی‌شود بلکه ما شاهد آغاز چنین رفتاری در دولت‌های ایالتی و محلی هم هستیم.

وی با اشاره به هشت راه که دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در محدود کردن و ممانعت از دسترسی به اطلاعات انجام داده، گفت: این موارد شامل دور نگه داشتن خبرنگاران از مشاهده و پیگیری اقدامات نظامی آمریکا علیه داعش در خاورمیانه است.

این مقام مسئول با اشاره به کمپین نظامی ایالات متحده علیه تروریست‌های داعش گفت: مردم هیچ چیز نمی‌توانند ببینند، سازمان‌های خبری نمی‌توانند از بمباران هوایی مواضع داعش در عراق ویدئو یا تصویر تهیه کنند. در حقیقت، دولت اوباما نمی‌گوید که هواپیماهای آمریکایی از چه کشوری پرواز می‌کنند و مواضع داعش را هدف قرار می‌دهند.

این مقام مسئول خبرگزاری آسوشیتدپرس هم‌چنین نارضایتی خود را بابت رویکرد دولت واشنگتن در محاکمات مربوط به حملات 11 سپتامبر 2001 ابراز داشت؛ محاکمه‌ای که طی آن خبرنگاران اجازه ورود و پوشش خبری نداشتند.

وی گفت: ما نمی‌دانیم که دادستان‌ها چه سوالاتی را پرسیدند و وکلای مدافع از چه چیزی دفاع کردند. همچنین ارایه اطلاعات اولیه درباره زندان گوآنتانامو، کوبا به مردم آمریکا ممنوع شده علی رغم این حقیقت که در دولت جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا اطلاعات به راحتی و آزادانه به اشتراک گذاشته می‌شدند. اما امروز و در دوران ریاست جمهوری اوباما، رسانه‌ها نمی‌توانند درباره وضعیت زندانیان گوآنتانامو که در اعتصاب غذا هستند، اطلاعاتی کسب کنند.

دسترسی به ضرورت‌های قانون آزادی اطلاعات بسیار سخت شده و مقام‌های واشنگتن اغلب از تعهد به انجام این قانون ناکام مانده‌اند، مگر آنکه رسانه‌ها علیه‌شان دادخواست تنظیم کرده باشند. در همین حال، مقام‌های دولت فدرال آمریکا آژانس‌های دولتی و محلی را برای ساکت ماندن تحت فشار قرار می‌دهند. به طوری که پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) به صورت مستقیم به پلیس محلی دستور داده تا جزئیات مربوط به تکنولوژی شناسایی و دپارتمان‌های پلیس را که برای شنود مکالمات تلفنی به کار می‌رود، فاش نکند. در برخی موارد هم مقام‌های فدرال به صورت رسمی در موارد ثبت و شنود مکالمات دولت مداخله می‌کنند و به دنبال مخفی کاری هستند.

انتهای پیام

کد N508498

وبگردی