آفتاب

اعتقاد به ولایت حضرت علی(ع)چه‌موقع به داد انسان می‌رسد؟

اعتقاد به ولایت حضرت علی(ع)چه‌موقع به داد انسان می‌رسد؟

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن گفت: مهمترین مسأله برای آسان شدن سکرات موت اعتقاد به ولایت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم سراج در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «در قرآن و احادیث مطالب زیادی در رابطه با این‌که چه کارهایی انجام بدهیم تا سکرات موت آسان شود وجود دارد» اظهار کرد: اولین مطلب اعتقاد فرد است که انسان پس از اعتقاد به توحید و نبوت به ولایت حضرت علی (ع) اعتقاد داشته باشد پس مهمترین مسأله برای آسان شدن سکرات موت اعتقاد به ولایت است.

وی تأکید کرد: در احادیث دینی وارد شده آنهایی که نسبت به ولایت اعتقاد کامل دارند این اعتقاد آنها در سه مرحله به کمکشان می‌آید. اولین مرحله لحظه جان دادن فرد است. دومین مرحله شب اول قبر و سومین مرحله روز قیامت است.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به این‌که «مسأله بعدی که می‌تواند به انسان کمک کند پس از اعتقاد، اعمال فرد است» خاطرنشان کرد: در بخش اعمال مهمترین موضوعی که می‌تواند به انسان کمک کند نماز است. بهتر است هر فردی در منزل برای خود مصلایی(محل ثابتی برای نمازخواندن) داشته باشد. چراکه قراردادن فرد در مصلا هنگام جان دادن، سختی جان دادن را راحت می‌کند، امام صادق (ع) می‌فرمایند کسی که نماز را سبک بشمارد مورد لطف ما واقع نمی‌شود. این حدیث نشان از اهمیت این عمل برای انسان دارد.

سراج افزود: نیکی به پدر و مادر، انس با قرآن کریم و خوش‌اخلاقی می‌تواند سکرات موت را آسان کند. خوش اخلاقی در روز قیامت و لحظه جان دادن می‌تواند ترازوی اعمال نیک انسان را سنگین کند و برعکس فرد بداخلاق باید بهای زیادی را بپردازد.

وی همچنین ادامه داد: انفاق و توجه به فقرا و کمی از مال خود را برای نیازمندان قرار دادن از صفات مومن است و مومن باید انفاق واجب یعنی خمس و زکاتش را برای آسان شدن سکرات موت بپردازد.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن در پایان گفت: حفظ قرآن و احادیث و مأنوس شدن با آنها می‌تواند آثار دنیوی و اخروی زیادی را برای انسان به ارمغان بیاورد که یکی از این آثار همین آسان شدن لحظه جان دادن است. هر فرد مومن باید واجبات را انجام داده و از حرام‌های الهی دوری کند. این دستورالعمل باید در تمام مراحل زندگی ما کارآمد باشد.

انتهای پیام

کد N508190

وبگردی