آفتاب
معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست:

ذخایر احتیاطی آب در معرض نابودی/لزوم مشارکت بخش خصوصی در حوزه حیات طبیعی

ذخایر احتیاطی آب در معرض نابودی/لزوم مشارکت بخش خصوصی در حوزه حیات طبیعی

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت و محیط زیست کشور گفت: این سازمان برای حفظ عرصه‌های تحت مدیریت خود کشته و شهید می‌دهد.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کیخا در مراسم تجلیل از محیط‌بانان نمونه کشور که در روستای رویین خراسان شمالی برگزار شد، اظهار کرد: اجرای برنامه‌های حفاظتی با دست خالی امکانپذیر نیست.

وی تصریح کرد: بر اساس کنواسیون‌های بین‌المللی حداقل 17 درصد از عرصه‌های کشور ایران باید تا سال 2020 به مناطق حفاظت شده تبدیل شوند.

کیخا افزود: متاسفانه طی دهه‌های اخیر، شاخص‌های اقتصادی در ایران بدون توجه به حفظ محیط زیست توسعه یافته و غفلت از این موضوع موجب تخریب تالاب‌ها، دریاچه‌ها، سفره‌های زیرزمینی، آب‌ها و جنگل‌ها شده است.

وی با اشاره به اینکه هنوز مناطقی در سطح کشور از جمله در خراسان شمالی وجود دارد که در معرض بحران و تخریب قرار نگرفته‌اند، بر ضرورت توجه و حفظ این داشته‌های طبیعی همچنین اصلاح منابعی که تخریب شده‌اند، تاکید کرد.

این مسئول به ثروت ایران در حوزه حیات طبیعی کشور نیز اشاره کرد و گفت: برای دستیابی به این ثروت بزرگ باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و بخش خصوصی را به مشارکت دعوت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: گونه جانوری یوزپلنگ از جمله این ثروت‌های بزرگ حوزه محیط زیست است که باید برای درآمدزایی از این گونه حیات وحش برنامه‌ریزی کنیم و البته دولت‌ها و مسئولان اجرایی نیز باید به این موضوع حساس باشند.

کیخا به تطابق توسعه اقتصادی و حفظ عرصه‌های محیط زیست اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر جنگل‌های کشور و ذخایر آب‌های زیرزمینی کشور که باید ذخایر احتیاطی برای آیندگان باشند در معرض نابودی هستند که در همین راستا، این سازمان در این دولت تصمیم گرفته است برای پروژه‌هایی که تخریب محیط زیست را به همراه داشته باشند، مجوزی را صادر نکند.

وی همچنین با اعلام اینکه بر اساس کنواسیون بین المللی حداقل 17 درصد از عرصه های کشور ایران باید تا سال 2020 به مناطق حفاظت شده تبدیل شوند، خاطر نشان کرد: متاسفانه این سازمان برای حفظ عرصه های تحت مدیریت خود کشته و شهید می دهد تا این عرصه ها را از تهاجم شکارچیان و متصرفان حفظ کند.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت و محیط زیست کشور در خاتمه از سهم بودجه یازدهم درصدی این سازمان از کل بودجه هر سال مالی کشور گلایه کرد و گفت: حفظ 10 میلیون هکتار از عرصه های طبیعی این کشور با دست خالی امکنپذیر نیست که ضرورت دارد دولت و مجلس در این سهم اختصاصی تجدید نظر داشته باشند.

انتهای پیام

کد N507461

وبگردی