آفتاب

حجت‌الاسلام پناهیان:روشنفکران لیبرال منش و سکولار اندیش گمراه کننده جوانان هستند

حجت‌الاسلام پناهیان:روشنفکران لیبرال منش و سکولار اندیش گمراه کننده جوانان هستند

رسا نوشت:

 حجت‌الاسلام پناهیان با بیان این‌که متحجرین و روشنفکران لیبرال منش و سکولار اندیش عامل اصلی گمراهی جوانان هستند، خواستار بیان تحلیل‌های درست تاریخی برای جلوگیری از گمراهی افراد شد.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه پنج شنبه شب در مراسم بزرگداشت هفتمین سالگرد ارتحال علامه عسکری از وی به عنوان عالمی انقلابی، مردمی، مسلط به مسائل جهان اسلام، روشنفکر به معنای واقعی کلمه و پیشتاز در عصر خود نام برد.

وی گفت: وقتی فعالیت‌های اجتماعی، علمی و انقلابی ایشان را نگاه می‌کنیم دچار تأسف می‌شویم که چرا جهان اسلام به ویژه ایران اسلامی از این عالم بزرگوار بهره کافی نبرد؛ معرفی شخصیت وی در حقیقت خدمت به علم، اسلام ناب و انقلاب است؛ ایشان یک عالم ممتاز بود.

برخی در بیان نظرات صاحبان اندیشه جوگیر می‌شوند

استاد حوزه علمیه گفت: متأسفانه برخی به سراغ هر رشته‌ای می‌روند اصول خود را فراموش کرده و جوگیر می‌شوند، تمام تلاششان نیز بیان نظرات صاحب اندیشه است هر چند غیر مسلمان باشد؛ ولی علامه عسکری از روش اصیل برای برداشت متون دینی استفاده می‌کرد.

وی ادامه داد: علامه زحمات فراوانی کشیده و اگر غربت ایشان برطرف شود سخنانش به شدت مورد نیاز جامعه امروز است؛ این عالم بزرگوار، انقلابی و با طراوتی بود، انقلاب را خوب درک می‌کرد و از راهبردهای رهبری دقیق و عالمانه دفاع می‌کرد، در مسائل به روز بود

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: البته تحلیل تاریخی ایشان قرآنی است نه ذوقی؛ این نگاه نیاز امروز ما است، برخی متأسفانه اهل تاریخ هستند ولی ابتدایاتی از نتایجی تاریخ را دریافت نکرده و دیگران را به اشتباه می‌اندازند.

برخی به رهبری توصیه می‌کنند برای اداره نظام فقه لازم است نه تاریخ

وی تأکید کرد: برخی نامه و بیانیه می‌نویسند و به قول خودشان می‌خواهند رهبر معظم انقلاب را توصیه کنند که شما چرا از تاریخ برای اداره نظام استفاده می‌کنید چرا مردم را به تاریخ ارجاع می‌دهید، می‌گویند نظام را باید با فقه اداره کرد نه تاریخ.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: اینها معلوم نیست می‌خواهند تاریخ را از ارزش ساقط کنند یا فقه جدیدی برای فهم تاریخ ایجاد کنند؛ تاریخ تحلیلی نیاز امروز جامعه است، تاریخی که عالمانه، مطابق با مبانی دینی و محققانه باشد و این امتیاز را علامه عسکری داشت.

متحجرین و روشنفکران لیبرال منش و سکولار اندیش مشکل جوانان

وی افزود: نسل جوان امروز از یک سو با متحجرین و تکفیری‌های شیعه و سنی و از سوی دیگر با روشنفکران ضد دین، لیبرال منش و سکولار اندیش روبرو هستند، خوراک این نسل تحلیل دقیق، عالمانه علامه درباره تاریخ است.

 

حجت‌الاسلام پناهیان عنوان کرد: سخنان این عالم بزرگوار هیچ اختلافی میان شیعه و سنی ایجاد نمی‌کرد؛ اعتقاد زیادی به وحدت میان شیعه و سنی در برابر استکبار داشت؛ حتی بیانات علمی ایشان درباره اهل سنت از منابع خودشان بود.

 

علامه عسکری اعتقاد راسخی به وحدت شیعه و سنی داشت

وی ادامه داد: علامه عسکری روشنفکر به معنای درست کلمه بود؛ یعنی عالم زمان شناس بود و بدون تنش از اهل‌بیت(ع) دفاع می‌کرد؛ برای نمونه می‌گفت بهترین حافظ سنت و کلمات پیامبر(ص)، اهل‌بیت(ع) هستند، در جهان اسلام کسی منکر این سخن نیست، ایشان از این موضوع به عنوان مفهوم راهبردی استفاده می‌کرد؛ البته نمی‌دانم کسانی که برنامه ریزی کلان می‌کنند مفهوم راهبردی را به چه میزان می‌دانند.

 

علامه عسکری اسلام شناس حقیقی بود

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: علامه درباره ولایت اهل‌بیت(ع) و انتقال سخنان پیامبر(ص) به جامعه اسلامی از سوی این بزرگواران به گونه‌ای سخن می‌گفت که فرد اسلام شناس می‌شد؛ وی اسلام شناس بزرگی بود؛ خودش هم ‌در اسلام شناسی از قرآن و روایت بهره می‌گرفت.

 

وی تصریح کرد: در اسلام شناسی نباید میدان عمل را ترک کنیم؛ چرا که در این صورت اسلام شناسی ما شکننده و بدون بهره از تاریخ خواهد بود؛ تحلیلگاه همه آیات و روایت تاریخ است؛ تاریخ اسلام و معارف اسلامی باید باشد.

 

انتقاد از بی توجهی به تاریخ اسلام در حوزه‌های علمیه

استاد حوزه علمیه قم با انتقاد از بی‌توجهی به تاریخ اسلام در حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: کلمات اهل‌بیت(ع) در معارف اسلامی حوزه‌های علمیه سرشار است؛ ولی در چند سال گذشته و در برنامه فعلی، تاریخ به عنوان درس مطالعاتی در حوزه توصیه شده است و این همه به حاشیه راندن تاریخ یک بی توجهی بزرگ به این ضرورت حیاتی است، البته برخی از اساتید می‌گفتند شاید تغییری در برنامه‌های درسی حوزه پیش بیاید و برنامه ریزی‌هایی صورت گیرد.

 

وی عنوان کرد: تاریخ اسلام باید در حوزه احیای شود، بنده دو نگاه خطرناک را درباره تاریخ شنیده‌ام، یکی این که برخی می‌گویند تاریخ اهل‌بیت(ع) قابل تحلیل نیست، مقام این بزرگواران قابل تحلیل نیست؛ ائمه(ع) را به قدری قدسی می‌کنند که کسی چیزی درباره‌شان متوجه نشود، همه کارهای این بزرگواران را مأموریت قدسی بیان می‌کنند؛ می‌گویند ما فقه تاریخ نداریم و کسی حق ندارد در مسائل اجتماعی از تاریخ استفاده کند.

 

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: دیگری بی توجهی نسبت به تاریخ است؛ تاریخ در بصیرت اثر بالایی دارد، امیرمؤمنان(ع) نیز بر تاریخ تحلیلی تأکید داشتند؛ نگاه به تاریخ باید تحلیلی باشد؛ برخی مقداری از تاریخ اسلام را نگاه می‌کنند و برخی را نگاه نمی‌کنند و در تحلیل‌های خود مطالب نادرستی بیان می‌کنند، برخی می‌خواهند اجازه درس گرفتن از تاریخ را ندهند.

 

اهمیت تاریخ در تربیت افراد کمتر از درس اخلاق نیست

وی یادآور شد: اهمیت تاریخ اسلام در ساخت روحیه معنوی، اخلاقی و انقلابی نباید دست کم گرفته شود؛ گاهی از درسهای اخلاق سازنده‌تر است؛ برخی از درسهای اخلاق ممکن است اخلاق سکولار، غیر انقلابی و فردی را بیان کند و افراد را دچار دینداری انفرادی کرده و از مسائل اجتماعی کنار بگذارد؛ سازندگی مباحث اخلاقی به اندازه سازندگی مباحث معنوی تاریخ نیست.

 

استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی از رکن‌های عترت تاریخ اسلام است؛ اگر توجه نکنیم تاریخ اسلام را نیز کم کم تحریف می‌کنند؛ با دانستن تاریخ اسلام قلب فرد برای اهل‌بیت(ع) می‌رود.

 

بصیرت رهبری به سبب شناخت عمیق ایشان از تاریخ است

وی ادامه داد: یکی از نزدیکان رهبر معظم انقلاب به بنده می‌گفت که رهبری گفته بودند «دوران جوانی فضیلت‌های زیادی درباره امیرمؤمنان(ع) می‌شنیدم و می‌خواندم ولی تصمیم گرفتم خودم ایشان را بشناسم و یک وقت مفصلی را برای خواندن زندگی ایشان اختصاص دادم تا بشناسم»، امروز رهبری امید جهان اسلام هستند، این همه بصیرت اجتماعی و ولایت مداری به سبب تحلیل درست و نگاه عمیق ایشان به تاریخ است؛ بنده نمی‌خواهم با این سخنان رهبر معظم انقلاب را تبلیغ کنم چرا که نیازی به تعریف و تبلیغ من ندارند ولی می‌خواهم اهمیت تاریخ را بیان کنم.

 

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به مجاهدت رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب فردی خود را تکه تکه می‌کرد که بگوید امام حسین(ع) از شهادت خود خبر نداشت؛ در حالی که برخی از شهدای ما که غلام سیدالشهدا(ع) هستند از شهادت خود خبر داشتند، پس چگونه می‌شود امام(ع) خبر نداشته باشند.

 

علامه عسکری علاقه ویژه‌ای به رهبری داشت

وی تأکید کرد: قدردانی از علامه عسکری به عنوان شخصیت مؤثر وظیفه الهی اهل علم است، جدا از این قدردانی باید بگوییم که زحمات ایشان و تحقیقاتشان نیاز اول جامعه ما است؛ در تحقیق کم نمی‌گذاشت؛ تحلیل استواری داشت؛ باید به این موضوع دقت کرد و کتابهایشان جزو درسهای اصلی قرار گیرد.

 

استاد حوزه علمیه در پایان سخنان خود با بیان این‌که بنده از نزدیک عشق واقعی علامه عسکری را به رهبری دیده‌ بودم، بیان داشت: دست‌هایی در حوزه می‌خواستند علامه را زمین بزنند؛ جریان‌هایی بودند که با امام راحل مخالف بودند و از سوی فردی که نامش نیز گفته شده بود اداره می‌شدند، ولی نمی‌دانم چرا با علامه هم دشمنی داشتند

 

کد N507454

وبگردی