آفتاب

مشاوران ارشد اوباما: گروه‌های تروریستی در رقابت با یکدیگر به آمریکا حمله می‌کنند

مشاوران ارشد اوباما: گروه‌های تروریستی در رقابت با یکدیگر به آمریکا حمله می‌کنند

سه مشاور ارشد اوباما هشدار دادند که القاعده و داعش برای تسلط بر دیگر گروه‌های تروریستی با یکدیگر رقابت می‌کنند و این رقابت می‌تواند منجر به انجام حملاتی به آمریکا شود.

سه مشاور ارشد اوباما هشدار دادند که القاعده و داعش برای تسلط بر دیگر گروه‌های تروریستی با یکدیگر رقابت می‌کنند و این رقابت می‌تواند منجر به انجام حملاتی به آمریکا شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، جی جانسون، دبیر امنیت ملی، جیمز کومی، مدیر اداره تحقیقات فدرال و متئو اولسن، مدیر مرکز ملی ضدتروریسم نسبت به وقوع جنگ و تلاش القاعده برای بازیابی خود به عنوان ارشدترین شبکه جهانی تروریسم هشدار دادند.

جانسون به اعضای کمیته امنیت ملی مجلس نمایندگان گفت: این گروه‌ها در رقابت با یکدیگر برای جمع آوری پول، گرفتن نیرو و نشان دادن قدرت خود به عنوان بدترین گروه هستند.

کومی نیز گفت: منطق اینگونه حکم می‌کند: شما نمی‌تواند سر دسته شبه‌نظامیان باشید مگر اینکه به آمریکا حمله کنید.

به گفته اولسن اعلام تشکیل شاخه جدید القاعده در هند به معنای تاکیدی بر ابرقدرت بودن است.

این افراد همچنین تبلیغات اینترنتی گروه داعش و سایر گروه‌های شبه نظامی را بزرگترین تهدید تروریستی علیه آمریکا دانستند.

به گفته این مقامات در حالی که هیچ مدرکی دال بر برنامه‌ریزی گروه‌های افراطی برای حمله به خاک آمریکا وجود ندارد، ماشین تبلیغاتی قوی تروریست‌ها و اقدامات پیچیده اینترنتی آنها برای عضوگیری تهدید بالقوه مشخصی را علیه آمریکا ایجاد کرده است.

جی جانسون، دبیر امنیت داخلی آمریکا درباره تهدید داعش و مبارزه با آن گفت: همانطور که در دیدارهای منتشر شده از قتل آمریکایی‌ها شاهد بودیم داعش به آمریکایی‌ها حمله کرد چراکه فقط آمریکایی بودند.

به گفته مقامات ارشد امنیتی آمریکا این گروه در تلاش‌های اینترنتی‌اش برای افراطی کردن آمریکایی‌ها و همچنین در اقداماتش برای عضو‌گیری 2 هزار غربی که به سوریه برای جنگ با دولت بشار اسد برده شده‌اند، از تهدیدهای دروغین استفاده می‌کند.

مت اولسن، رییس مرکز ضدتروریسم آمریکا درباره 100 آمریکایی که که در کنار داعش می‌جنگد، گفت: آنها در نهایت برای حمله، ترویج افراطی‌گرایی یا جنگ سخت به کشورهایشان بازمی‌گردند.

اولسن معتقد است، سوریه هنوز یک مرکز آموزشی کلیدی برای گروه‌های مستقل یا القاعده است و به همین دلیل است که تعداد مسافران به سوریه افزایش یافته است، چراکه کسانی که طی 10 سال اخیر به افغانستان، پاکستان، عراق، یمن یا سومالی سفر کردند در اولین مقصد به سوریه رفتند.

در همین حال، جیمز کومی دبیر اجرایی اف‌بی‌ای به دشواری‌های مقابله با افزایش تهدیدات داخلی اذعان کرد و گفت: در کشوری به این بزرگی و آزادی با موادی که در دسترس است، مقابله با این تهدیدها چالش بزرگی است.

مقامات دولتی همچنین با اشاره به تهدیدهای گروه‌های شبه نظامی در سراسر جهان اعلام کردند، آنها به تمرکز بر امنیت هوایی برای مقابله با تهدیدهای اولیه ادامه می‌دهند.

در همین حال وزیر خزانه داری آمریکا نیز تاکید کرد قطع منابع تامین مالی گروه داعش بسیار دشوار است.

جک لو، وزیر خزانه داری آمریکا گفت: آمریکا برای جلوگیری از تامین مالی داعش تلاش می کند اما داعش از شیوه تامین مالی بسیار پیچیده‌ای استفاده می کند.

لو افزود: این عملیات بسیار پیچیده است و به همکاری شرکای آمریکا در جهان برای شناسایی و قطع منابع تامین مالی این گروه نیاز دارد.

وی خاطر نشان کرد: آمریکا و دیگر کشورهای جهان منبع تامین مالی داعش و نه شیوه دستیابی داعش به آن را نمی دانند.

از سوی دیگر بنیاد مطالعات «سیاست خاور نزدیک» واشنگتن هم تاکید کرد داعش در چند سال گذشته نظام مالی قدرتمندی را برای خود تشکیل داده است.

انتهای پیام

کد N507008

وبگردی