آفتاب
به مناسبت سالروز صدور فرمان امام خمینی/

آثار و برکات تشکیل نیروهای سه گانه سپاه/ پاسداری از انقلاب در تمام میدان ها

آثار و برکات تشکیل نیروهای سه گانه سپاه/ پاسداری از انقلاب در تمام میدان ها

بیست‌وششم شهریور ماه سالروز صدور فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل نیروهای سه گانه هوایی، زمینی و دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در سال 1364 است. امروز بعد از گذشت 29 سال از آن تاریخ حکمت و آثار آن فرمان کاملا آشکار و راز و رمز اندیشه حکیمانه و آینده نگر حضرت امام(ره) به خوبی روشن شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بیست‌وششم شهریور ماه سالروز صدور فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل نیروهای سه گانه هوایی، زمینی و دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در سال 1364 است. شاید در آن دوران برخی از صدور این فرمان تعجب کرده و نمی توانستند ضرورت و جایگاه آن را به درستی درک کنند و حتی سوالات و ابهاماتی در این زمینه در ذهن خود می پروراندند، اما امروز بعد از گذشت 29 سال از آن تاریخ حکمت و آثار آن فرمان کاملا آشکار و راز و رمز اندیشه حکیمانه و آینده نگر حضرت امام(ره) به خوبی روشن شده است.

اگر کسی در تبیین ثمرات و برکات این فرمان آن را همچون دستور تشکیل اصل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تلقی کند، شاید چندان راه اغراق نرفته باشد. زمینه معرفتی و قرآنی این اندیشه حکیمانه به راهبردهای عظیم و تاثیرگذار آیاتی از قرآن باز می گردد که چشم انداز مواجهه صحیح و مقتدرانه مسلمین با دشمنان بزرگ خود را به خوبی تبیین فرموده است. برخی از این راهبردها عبارتند از: اقتدار هر چه بیشتر و مجهز شدن نظام اسلامی به بزرگ ترین و پیشرفته ترین سلاح ها(انفال، آیه 60)؛ ترساندن دشمن از اقتدار نظامی و دفاعی (انفال، آیه 60) و به خشم آوردن دشمنان از استحکام و اقتدار و شکوه نظام اسلامی(فتح، آیه 29).

بسیار جالب است که قرآن به همین مقدار نیز بسنده نکرده و در مقابل خشم دشمنان نیز موضع می گیرد و دستوری شدیدتر و غلیظ تر صادر کرده و می فرماید: «به دشمنان اعلام کنید و بگویید: از این خشم و غضب خویش بمیرید! (آل‌عمران، 119).                                                                                                                          

شاید برخی افراد که صرف مناسبات دیپلماتیک و قواعد سیاسی بین المللی در ذهن آنان رسوب کرده و جامدانه آن را شکل بخشیده نتوانند این راهبردها را درک و هضم کنند و مرزهای ظریف آنها را با سیاست های حکیمانه و معقولی چون تنش‌زدایی، تعامل با دنیا، دشمن را حساس نکردن و امثال آن در نیابند، اما افراد ژرف‌اندیش و جامع‌نگر هیچگاه این گونه نمی اندیشند و مرزها و تفاوت های مزبور را به روشنی درک می کنند.

به هر روی، از همان سال های نخستین صدور این فرمان مبارک برکات ثمراتش به تدریج آشکار گردید و تاثیرات سرنوشت‌ساز آن به خوبی رخسار خود را نشان داد.

اولین ثمره این فرمان در خود سازمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. سازمان و نیروهای سپاه در اثر این فرمان از حالت یکنواختی و تداخل نیروها خارج شده سروسامانی معقول و تعریف شده به خود گرفت. توان و انرژی و مهارت نیروها هر یک در کادر و جایگاه صحیح خود تقسیم و دیده شد و به صورت مضاعف روبه افزایش گذاشت. ماموریت ها، وظایف ها و اهداف نیروها از هم مجزا گردید. مقابله و مواجهه با دشمن نیز بر همین مبنا تعریف و تقسیم جدید و روشنی به خود گرفت. اندیشه ها، استعدادها و راهبردها در هر نیرو مسیر و جایگاه خاص خود را پیدا کرد و بر اساس آن نوآوری ها، اختراعات و ساخت سامانه ها و سلاح ها شکل گرفت و روز به روز پیشرفت هایی بزرگ، مهم و بعضا خارق‌العاده در این زمینه ها به وجود آمد و چه بسا وقایعی در این ارتباط روی داد که چشم جهانیان را به خود خیره ساخت و حیرت قدرت های جهانی را به دنبال آورد. بدین ترتیب، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اکنون به نیرویی مقتدر، کارآمد، روزآمد، آماده و شکست ناپذیر تبدیل شده که سبب هراس دشمنان و پشتوانه دلگرمی و آسایش مردم و زمینه ساز ارتقای امنیت ملی، قدرت ملی، اقتدار نظام و اعتلای جایگاه جمهوری اسلامی ایران در جهان گردیده است.

                                          

نگاهی به کارها، خدمات و حماسه هایی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکنون در ابعاد مختلف و توسط نیروهای سه گانه خود آفریده، حقیقتا کارنامه ای بسیار درخشان و بی نظیر را ارائه می دهد که تصدیق دوست و دشمن را در پی داشته است. این حماسه ها و خدمات در دوران هشت ساله دفاع مقدس و نیز پیش از آن بسیار مفصل است و تبیین آنها به نوشتاری مستقل بلکه به نگارش مجلداتی بسیار نیاز دارد. مقابله و مبارزه با نیروهای خرابکار و مخدوش کننده نظم و امنیت ملی در سال های اولیه تشکیل نظام در داخل شهرها؛ مقابله با توطئه های بزرگ قومی و مذهبی در استان های بزرگ کشور که هر یک برای ایجاد بحران های بزرگ کافی بود مانند غائله های خلق عرب، چریک های فدایی خلق و گروهک های دیگر، مقابله با توطئه های امنیتی، تامین امنیت پرواز در کشور که می رفت تا بحرانی بزرگ و جدی برای کشور ایجاد کند و تامین امنیت شخصیت های بزرگ سیاسی تنها گوشه ای از خدمات بزرگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شمار می آید.

بعد از جنگ نیز حماسه ها و کارها و خدمات بزرگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه های جدید و گوناگون به یاری نظام و مردم عزیز ایران اختصاص یافت و در ابعاد مختلف سازندگی، محرومیت زدایی، مردم یاری، مبارزه با اشرار و ضد انقلاب، مبارزه با جاسوسان و خرابکاران و دستگیری آنان و نقش بر آب ساختن توطئه های خطرناکشان در کشور، مبارزه با نقشه های ویرانگر دشمنان جهانی انقلاب در زمینه سایبری، ارتقای چشمگیر در بعد علمی و کمک به استحکام پایه های علمی کشور، رخسار زیبای خود را نشان داد.

در کنار این کارهای بزرگ، باید از دستاوردهای بزرگ نظامی، تسلیحاتی و دفاعی سپاه در نیروهای سه گانه زمینی، هوایی و دریایی نیز نام برد که به توان دفاعی و قدرت بازدارندگی نظام کمک درخشان و تاثیرگذاری کرده است. انجام رزمایش ها و ساخت تجهیزات بزرگ و شگفت انگیز موشکی، هوافضا، مهندسی، ساخت هواپیماهای بدون سرنشین و امثال اینها و گاه جرأت و جسارت و توان علمی بی بدیل سپاه در وقایعی خارق العاده مانند به دام انداختن هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در خاک جمهوری اسلامی ایران و مهندسی معکوس آن و شکار پهپاد رژیم صهیونیستی نمونه هایی بزرگ از شکوه و اقتدار این نهاد انقلابی و مردمی را نشان می دهد.

در کنار همه اینها عزم و حرکت بی شائبه، انسان دوستانه و والای سپاه در حمایت، هدایت و مساعدت جریان های مردمی و مقاومت های ملی در دنیای اسلام و ستمدیدگان و محرومان در مبارزه با ظلم و بی عدالتی و ایستادگی در برابر نظام سلطه و نیز خنثی سازی توطئه های جهانی استکبار علیه کشورهای اسلامی همچون نظم نوین جهانی، تشکیل خاورمیانه جدید و مقابله با نقشه های شوم آمریکایی و صهیونیستی برای تجزیه عراق، افغانستان، لبنان، سوریه و مانند آن، بسیار چشمگیر و قابل توجه است.

به طوری که امروزه استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل سپاه را خار چشم و استخوان گلوی خویش به شمار می آورد و قضاوت آنها درباره عملکرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جز اتهامات بی اساس و دروغ پردازی های بی پایه نیست و صرفا از ضعف و نخواهد بود.

به هر روی، فرمان مبارک حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل نیروهای سه گانه سپاه سرمنشأ برکات بزرگی شد که همچنان نیز ادامه دارد.

                                           

ثمره مهم دیگر این فرمان، ارتقاء توان دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی در اثر همپوشی و تکمیل این نیروها در کنار نیروهای سه گانه ارتش جمهوری اسلامی ایران بود و این برخلاف برخی از اذهان غافل افرادی بود که فرمان امام(ره) را با وجود نیروهای سه گانه ارتش جمهوری اسلامی ایران غیرضروری و یا حتی در جهت خلاف آن و سبب تداخل ماموریت ها می پنداشتند. اما مرور زمان اشتباه آنان و ظهور برکات و آثار مثبت نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را روشن ساخت.

ارتقاء قدرت دفاعی و بازدارندگی نظام و امنیت کامل و مطمئن نظامی هوا، دریا و زمین در نیروهای سه گانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار نیروهای ارتش، ثمره بسیار مبارک این فرمان امام(ره) است که امروزه به خوبی احساس می شود و به همین رو است که امروز دیگر هیچ قدرتی را توان حمله به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه فکر آن نیز در مخیله هیچ کشوری خطور نمی کند. امروزه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چنان قدرتمند، پرمهابت و در چشم دشمنان اسلام بزرگ شده است که آنان فقط در بعد تبلیغاتی به مانور می پردازند و صرفا به توطئه‌های جنگ روانی روی می آورند و پروژه دائمی سپاه‌هراسی در کنار ایران‌هراسی را مطرح می کنند. که این در واقع از سپاه‌هراسی خود آنان یعنی ترسی که از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جان آنان افتاده، حکایت می کند.

اگر امروز رهبر شجاع و فرزانه انقلاب صریحا و بی پرده از ایستادن در کنار هر نیرو و کشور مبارز علیه رژیم جعلی و وحشی و کودک‌کش صهیونیستی، با خاک یکسان کردن تل آویو و حیفا در صورت سر زدن هرگونه اقدام از سوی این غده سرطانی علیه ایران یا از ضرورت نابودی این رژیم سخن می گویند، بعد از اتکا و توکل بر قدرت لایزال الهی و اطمینان به وعده های حضرت حق در مبارزه با دشمنان خدا در زمین، تحقیقا پشتوانه ای جز مراکز و کانون های قدرتی چون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ندارند و این از افتخارات بزرگ این نهاد عظیم انقلابی و مردمی است. به این تاکیدها و پشتوانه ها بیشتر باید کژاندیشانی توجه کنند که در داخل به جای افتخار و اطمینان به سپاه منزلت و اقتدار آن در افکار عمومی متاسفانه در جهت عکس عمل کرده و بعضا در اثر گرفتار بودن در چنبره تنگ و سیاه اهداف و مقاصد کوتاه مدت سیاسی و جناحی در رسانه های مکتوب و غیرمکتوب، به عقده گشایی نسبت به ضرباتی که به خاطر شرکت در توطئه ها و فتنه های براندازانه یا غیر آن از سپاه خورده اند؛ اقدام می کنند. برخی از این افراد با درج مقالاتی شائبه‌انگیز و نرم و کاملا غیرمستقیم کاری جز ضربه زدن به سپاه و تضعیف آرمان ها و اهداف مقدس آن که بر اساس قانون اساسی، هدایت های رهبری، خواسته مردم و نیاز دولت تعریف و از آن خواسته شده، ندارند و همگام با تبلیغات سپاه‌هراسی و سپاه ستیزی دشمن رفتار می کنند.

اما پیشرفت روزافزون اقتدار و محبوبیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خدمات و حماسه های مخلصانه و مجاهدانه آن بر اساس سنت های الهی در عالم و نیز هوشیاری و فرزانگی این ملت قهرمان، تمامی این توطئه ها  را نقش بر آب ساخته و روزی فرا خواهد رسید که آنان از اعمال خود پشیمان خواهند شد. به خواست حضرت حق آن روز نیز دور نخواهد بود که سپاه پاسداران در دوران ظهور مقدس امام عصر ارواحنا فداه در زمره یاران آن حضرت در نبردی جهانی برای نابودی تمامی مستکبران و ستمگران جهان مبارزه خواهند کرد. این، یک شعار نیست، بلکه شعور و حرکت است و زمزمه ها و زمینه های آن از هم اکنون و بعد از شکست رژیم بی ریشه و اشغالگر قدس در تجاوز به غزه آغاز شده است، چنان که سردار جعفری فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از اتحاد شیعه و سنی برای نابودی اسرائیل و جانشین فرماندهی سپاه سردار سلامی از ضرورت بلکه وقوع مسلح و مجهز شدن کرانه باختری رود اردن همچون نوار غزه برای مقابله جدی تر و مقتدارنه تر علیه رژیم اشغالگر قدس سخن گفته اند. آری، به خواست خدا آن روز دور نیست؛ الیس الصبح بقریب. ان‌شاءالله.

یکی از مهمترین نقاط قوت سپاه، ایستادگی و استقرار و ثبات قدم در این راه نورانی است

رهبر معظم انقلاب در 26 شهریورماه سال گذشته در دیدار با فرماندهان سپاه فرمودند: یکی از بخش های مهم کارنامه سپاه، انقلابی زیستن و انقلابی ماندن سپاه است، یعنی حوادث، جریانات نتوانست این تشکیلات مستحکم و قوی بنیه را از مسیر اصلی و درست، به بهانه این که دنیا تغییر کرده، زندگی تغییر کرده، منحرف کند؛ بهانه هایی که می شنوید و می بینید که می آورند، برای وادادگی بهانه می آورند، برای پشیمانی بهانه می آورند؛ بهانه هم این است که دنیا تغییر کرده، همه چیز عوض شده. این که دنیا تغییر کرده، بهانه نمی شود برای این که ما رفتار خودمان، هدف خودمان، آرمان خودمان را عوض کنیم؛ وقتی آرمان عوض شد، راه عوض می شود؛ وقتی هدف نهایی عوض شد، دیگر معنی ندارد که شما در راه قبلی حرکت کنید، می روید به سمت هدف جدید که راه جدیدی است، راه دیگری است. یکی از مهمترین نقاط قوت سپاه، ایستادگی و استقرار و ثبات قدم در این راه نورانی است.

                                               

پس از جنگ نسبت به ایجاد سه ستاد مستقل اقدام کردیم/ اقرار دشمنان به توانمندی دفاعی سپاه

همچنین سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته در نشست خبری که به مناسبت بیست‌وششم شهریور سالروز صدور فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تاسیس نیروهای زمینی، دریایی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد با اشاره به سالگرد صدور فرمان تاریخی حضرت امام(ره) به جهت تاسیس سه نیروی دریایی، هوایی و زمینی سپاه در سال 64 گفت: این فرمان قبل از عملیات فاو توسط حضرت امام(ره) صورت گرفت و ایشان به این ضرورت رسیدند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید برای دفاع نظامی در برابر تهدیدات خارجی آمادگی کامل داشته باشد و بر همین اساس نیز سه نیروی دریایی، زمینی و هوایی سپاه برای پاسداری از انقلاب اسلامی و حریم نظام مقدس جمهوری اسلامی تشکیل شده است.

وی افزود: سپاه در زمان جنگ توانمندی هایی را برای خود ایجاد کرده بود و پس از جنگ نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به توسعه و گسترش این نیروها پرداخت که کار بسیار سختی بود، لذا تا زمانیکه در حال جنگ بودیم نتوانستیم این سه نیرو را به خوبی تشکیل دهیم، زیرا تشکیل این نیروها ویژگی های خاص خودشان را داشت، اما پس از جنگ نسبت به ایجاد سه ستاد مستقل اقدام کردیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران تاکید کرد: به همین علت با تلاش نیروهای مجاهد و دانشمند در عرصه های علمی و پژوهشی اقدامات بسیار خوب و گسترده ای در تمام سه نیروی هوایی، دریایی و زمینی انجام گرفت که نتیجه آن برخورداری سپاه از سه نیروی قوی زمینی، هوایی و دریایی بود که این توانمندی و آمادگی های نیروها قابل مشاهده است.

سردار سرلشکر جعفری اضافه کرد: حتی دشمنان هم به این توانمندی های سپاه اقرار کرده و واقف هستند جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از توانمندی های بسیار خوب دفاعی برخوردارند.

توان گسترده سپاه در برابر تهدیدات خارجی/ اثر بازدارندگی قدرت نظامی سپاه

وی بیان کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توان بسیار گسترده و واقعی را برای دفاع در برابر تهدیدات خارجی فراهم کردند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: از زمان جنگ تاکنون که زمان بسیار زیادی می گذرد، دشمنان بارها قصد تهدید علیه جمهروی اسلامی را داشتند، ولی به دلیل آمادگی های خوب نظامی در سپاه و ارتش از تصمیم خود منصرف شده و این قدرت نظامی اثر بازدارندگی خود را گذاشته است.

                                             

ماموریت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دفاع از دستاوردهای انقلاب و پیشبرد اهداف آن است

سردار سرلشکر جعفری تاکید کرد: ماموریت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دفاع از دستاوردهای انقلاب و پیشبرد اهداف آن است که یک بعد آن دفاعی و نظامی بوده که به همین منظور سه نیروی دریایی، هوایی و زمینی ایجاد شد و یک بعد دیگر آن مربوط به تهدیدات نرم‌افزاری است که در واحدهای دیگر سپاه به مقابله با آن می پردازند.

وی خاطر نشان کرد: مجموعه کل سپاه آمادگی خوبی برای دفاع از آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی و اهداف انقلاب اسلامی دارد و این آمادگی را نیز مدیون خون شهدا، حمایت و پشتیبانی حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری هستیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امیدواریم در بستری که پیش‌رو داریم، سپاه هر روز قدرتمندتر از قبل بتواند در مسیر آرمان ها و اهداف انقلاب تلاش و نقش خود را ایفا کند.

آثار و برکات تشکیل نیروهای سه گانه سپاه

حکم امام (ره) برای کشور و سپاه سرشار از برکت بود. این حکم تاریخی حضرت امام (ره) علاوه بر اینکه تحرک و قدرتی در میان رزمندگان سپاه و بسیج ایجاد کرد، سازمان دهی و تشکیلات محکمی را هم ایجاد نمود. به عنوان مثال سه منطقه دریایی سپاه در بندرعباس، بوشهر و ماهشهر تشکیل شد که تاثیر این مشکلات پیشرفت در عملیات ها بود. بعد از این حکم سپاه عملیات مهمی چون کربلای پنج را انجام داد که در اثر آن دروازه های شرق بصره شکسته شد. این دستور همچنین موجب افزایش قدرت سپاه، بالا رفتن اعتماد به نفس نیروها و ارتقای فرماندهی شد. کشور از برکات این حکم به صنعت ساخت و تولید موشک با برد بالا و تجهیزات نظامی پیشرفته دست پیدا کرد.

در یک جمع بندی کلی می توان گفت حضور موثر و درخشان نیروهای سه گانه سپاه در جهبه های جنگ تحمیلی، تداوم دفاع از مرزهای کشور در نقاط حساس، برقراری امنیت در مناطق جنوب شرق و شمال غرب کشور با وجود کارشکنی و توطئه های قدرت های بیگانه، موفقیت چشمگیر در طراحی و ساخت ادوات و تجهیزات مدرن نظامی در جهت افزایش بازدارندگی، حضور موفق در امدادرسانی به مردم، حضور موفق در سازندگی با درخواست دولت و کمک در عرصه محرومیت زدایی از جمله مهمترین اقدامات نیروهای سه گانه سپاه در 35 سال اخیر در عرصه داخل است، ولی اقدامات و عملکرد نیروهای سه گانه سپاه تنها مختص به داخل نبوده و در عرصه بین المللی نیز برکات بسیاری برای کشور در برداشته است.

اقتدار بخشیدن به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

منظومه قدرت سپاه امروز، بدون هیچ گونه حضور فیزیکی و نظامی در خارج از مرزها جهانی شده است و این موضوع را نیز دشمنان جمهوری اسلامی همواره مطرح و بازوان پرقدرت سپاه را کاملا درک می کنند. امروز مشاهده می کنیم سپاه سیاست های قدرت های بزرگ را به بن بست می کشاند و باعث شکست آنها می شود.

وقتی که وقوع هیچ اتفاقی در این منطقه بدون در نظر گرفتن ملاحظات جمهوری اسلامی ایران ممکن نباشد، این نشان می دهد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارای اقتدر است و اینجاست که سپاه قدرت مستحکمی را در پشتیبانی از دستگاه دیپلماسی می سازد. دشمن می داند هر بحرانی را که در منطقه بوجود آورد شکست می خورد و هیج بحرانی را نمی توان بدون کمک ایران حل کند. وقتی چنین باشد یعنی نظام سیاسی ما مقتدر است.

                                          

ایجاد بازدارندگی بین المللی

با تشکیل نیروهای سه گانه سپاه پاسداران قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی افزایش یافت. کشور با گذشت زمان و استفاده از تجارب جنگ اسلامی افزایش یافت. کشور با گذشت زمان و استفاده از تجارب جنگ هشت ساله و افزایش سطح توانمندی های نیروهای سه گانه سپاه توان دفاعی خود را به سطح "بازدارندگی راهبردی" رساند. سپاه ضمن رصد دائمی تهدیدها، آمادگی دفاعی و بازدارندگی خود را با ترکیب نیروهای توانمند و متعهد زمینی و بسیج گسترش برد موشکی و افزایش توان دفاعی و تهاجمی در هوا، زمین و دریا بسیار افزایش داده است به طوری که هیچ قدرتی در جهان به خود اجازه تعرض به ایران را نمی دهد.

الگوی برداری ملت ها از عملکرد سپاه

شاکله و ساختار نیروهای سه گانه سپاه پاسداران به گونه ای بوده که ضمن جلب ملت های ستمدیده در سراسر جهان الگوی جدیدی از مقاومت و ایستادگی را رقم زده است، به جز نمونه های بارز آن در منطقه همچون حزب الله و حماس، جمعیت های زیادی در اقصی نقاط جهان نیز چشم به سپاه پاسداران دوخته اند و بر این اساس الگوی رفتاری و مبارزاتی خود را شکل می دهند.

تغییر معادلات منطقه به نفع ایران

تلاش نیروهای سپاه در حفظ امنیت ملی و دفاع از انقلاب اسلامی تنها مربوط به مرزهای کشور نبوده و فعالیت های آن در منطقه، رهگیری عوامل ضد انقلاب حمایت معنوی از گروهها و جنبش های اسلامی در مبارزه علیه ظلم باعث شده سپاه شناخت و تفوق زیادی بر اوضاع منطقه ای داشته باشد. این موضوع سبب شده در مناسبات امنیتی ایران با کشورهای منطقه، سپاه پاسداران نقش مدیریتی داشته باشد و طرح ها و برنامه ها را در راستای تامین امنیت ملی هدایت نماید.

تفوق و برتری نیروهای سپاه در جزایر ایرانی خلیج فارس همچنین مانع تحرکات نیروهای بیگانه شده است به گونه ای که حضور ناوچه های سپاه در این منطقه در نوع خود ایجاد بازدارندگی می نماید. این نفوذ فزاینده باعث شده معادلات قدرت در منطقه به نفع ایران تغییر یابد.

مقابله با جنگ نرم

پس از جنگ تحمیلی سیاست خصمانه دشمن علیه ایران اسلامی با تغییر فاز اولویت وارد کانال فرهنگی شد. هر چند طی تمام این سالها هیچ گاه تهدید نظامی از ره نامه (دکترین) تهاجمی آمریکا و رژیم صهیونیستی حذف نشده، اما این کشورها سعی کردند با تهاجم همه جانبه فرهنگی جوانان را از نظام جدا سازند تا بتوانند این نظام مقتدر را از درون متلاشی سازند. همانگونه که در تعابیر رهبر انقلاب نیز در برهه های مختلف این هجمه تمام عیار به شبیخون فرهنگی در مرحله بعدی به ناتوی فرهنگی و بعد در مرحله آخر به جنگ نرم تعبیر شد. نیروهای سه گانه سپاه پاسداران نیز در تمام این سالها همزمان با تهدیدات فرهنگی غرب سناریوهای مختلفی را برای دفاع در مقابل این هجمه ها در دستور کار خود قرار دادند. حضور مقتدرانه در عرصه رسانه و فضای مجازی در قالب ارتش سایبری از جمله این فعالیت هاست که می توان به ناامن کردن فضای مجازی برای دشمن و نفوذی های آنان در داخل، برخورد با براندازان نرم، انهدام صدها شبکه و سایت مستهجن و دستگیری عوامل داخلی و خارجی آنها در این خصوص اشاره داشت.

فلسفه وجودی نیروهای سپاه پاسداشت انقلاب اسلامی و ارزشهای آن است و یکی از بسترها  برای عمق بخشی به اهداف انقلاب اسلامی و صدور این انقلاب و ارزشهای آن، حضور در فعالیت های فرهنگی است که در این بستر بهترین پیامها را می توان به دنیا صادر نمود و این رسالت اصلی سپاه پاسداران است.

پاسدار واقعی باشیم

همچنین امام خمینی درباره نقاط قوت سپاه فرمودند: مادامی که ما پاسدار واقعی باشیم کشورهای بزرگ نمی توانند کاری انجام دهند و علت فشار دنیا هم این است که می بینند در این مملکت نه کودتا معنی دارد و نه هجوم نظامی و ایران از نظر منطقه و اسلام قدرت خاصی پیدا کرده است لذا ما را آرام نمی گذارند و ما باید به همه سفارش کنیم که برای اسلام خدمت کنند و همه در صف واحدی قرار بگیریم که انحرافی پیش نیاید و باید همیشه احساس کنیم که تنها خودمان هستیم در برابر این همه دشمنان. باید این بار بزرگ را به منزل برسانیم و در این راه متحد باشیم و گرایش خاص به این گروه و آن گروه نداشته باشیم و شما سلام مرا به همه برادران و همه پاسداران و نیروهای نظامی و انتظامی برسانید. من دعاگو و خدمتگزار شما هستم. «صحیفه نور، جلد 17، صفحه 254»

 

کد N506158

وبگردی