آفتاب
/اخبار لیبی/

حملات هوایی نیروهای خلیفه حفتر به نزدیکی طرابلس/ بندر بنغازی بسته شد/ نگرانی شورای امنیت

حملات هوایی نیروهای خلیفه حفتر به نزدیکی طرابلس/ بندر بنغازی بسته شد/ نگرانی شورای امنیت

نیروهای خلیفه حفتر دست به حملات هوایی علیه گروه‌های اسلام‌گرا در نزدیکی طرابلس زدند، نیروهای "ارتش ملی لیبی" نیز اعلام کردند که بندر بنغازی را برای توقف کمک‌های تسلیحاتی به گروه‌های اسلام‌گرا بستند. این در حالی است که شورای امنیت نگرانی خود را از ادامه خشونت‌ها در لیبی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت الوطن العربی، یک فرمانده نظامی برجسته در لیبی اعلام کرد: نیروهای "خلیفه حفتر"، سرلشکر بازنشسته ارتش لیبی که هدایت عملیات "کرامت" را علیه اسلام‌گرایان در لیبی برعهده دارد، در حملاتی هوایی گروه‌های مسلح را در نزدیکی طرابلس هدف قرار دادند. این حملات اولین عملیات هوایی از سه هفته قبل در غرب لیبی است.

شبکه تلویزیونی "العربیه" نیز از حمله به مواضعی در "غریان" با هدف ضربه زدن به گروه‌های اسلام‌گرا در شهر "مصراته" خبر داد.

همزمان، دولت عمر الحاسی، نخست‌وزیر لیبی این حملات هوایی را یک تجاوز آشکار علیه دولت لیبی و تمامی منشورهای بین‌المللی دانست و آن را دخالتی آشکار در امور داخلی لیبی توصیف کرد.

دولت لیبی هشدار داد: ادامه حملات به شهرهای لیبی که از سوی نیروهای خارجی حمایت می‌شود، منجر به آغاز جنگ داخلی خواهد شد.

در همین راستا، خبرنگار الجزیره در لیبی گزارش داد: این جنگنده‌ها دو پایگاه وابسته به نیروهای "فجر لیبی" واقع در شهر غریان در جنوب "طرابلس" را هدف قرار دادند که منجر به تخریب یکی از انبارهای مهمات و انفجار موشک‌های داخل آن شد و هم‌چنین هفت نفر در پی این حمله زخمی شدند.

بندر بنغازی بسته شد

از سوی دیگر، نیروهای "ارتش ملی لیبی" روز دوشنبه اعلام کردند که بندر بنغازی را برای توقف کمک‌های تسلیحاتی به گروه‌های مسلحی که از سوی پارلمان "تروریست" خوانده می‌شوند، بسته است.

"صقر الجروشی"، فرمانده نیروی دفاع هوایی خلیفه حفتر پیشتر اعلام کرده بود: نیروهای حفتر تهدید کردند در صورتی که بندر بنغازی برای توقف کمک‌های نظامی و تسلیحاتی به اسلام‌گرایان بسته نشود، آنها این بندر را منهدم خواهند کرد و ما به مدیریت این بندر هشدار داده‌ایم که هر قایقی که به سواحل لیبی نزدیک شود، هدف قرار می‌دهیم و مسئولیت آن بر عهده مدیریت این بندر خواهد بود.

گفته می‌شود که گروه "انصار الشریعه" از این بندر برای ورود اسلحه و مهمات استفاده می‌کند.

وقوع درگیری‌ها میان گروه‌های لیبیایی

منابع آگاه نیز به شبکه خبری «اسکای نیوز» اعلام کردند که درگیری‌هایی در دو محور بنینا در نزدیکی یک پایگاه نظامی هوایی و محور بوعطنی شدت یافت.

در منطقه "بوشیبه" واقع در غرب غریان هم درگیری‌های پراکنده‌ای میان نیروهای وابسته به عملیات فجر لیبی و گردان‌هایی از شهر زنتان رخ داد.

در یک گزارش میدانی دیگر، خبرگزاری لیبی گزارش داد که موشک‌های گراد در نزدیکی پالایشگاه‌ نفتی الزاویه در غرب طرابلس اصابت کردند.

این خبرگزاری اعلام کرد که این موشک‌ها آسیبی به پالایشگاه‌ نفتی که یک بندر نفتی بزرگ هم در آنجا وجود دارد، وارد نکردند.

دفتر خبری شورای انقلابیون بنغازی نیز اعلام کرد که این نیروها به سمت فرودگاه بنینا و پایگاه نظامی نزدیک آن پیشروی کرده تا بتوانند در نهایت کنترل آن‌ها را به دست بگیرند.

نگرانی شورای امنیت از خشونت‌ها در لیبی

در همین راستا، شورای امنیت با ابراز نگرانی از بالا گرفتن خشونت‌ها در لیبی، در بیانیه‌ای از جامعه بین‌الملل خواست تا از روند سیاسی در این کشور حمایت کند و از هر اقدامی مانند قاچاق اسلحه و حمایت از گروه‌های مسلح اجتناب ورزد.

"برناردینو لیون"، فرستاده جدید سازمان ملل به لیبی نیز گفت: به اعضای پارلمان لیبی که در طبرق حضور دارند، اطلاع دادم که جامعه بین‌الملل آن‌ها را به عنوان تنها نهاد قانون‌گذاری در لیبی به رسمیت می‌شناسد.

وی در نشست شورای امنیت با محوریت اوضاع لیبی اعلام کرد که در گفت‌وگو با اعضای پارلمان لیبی بر ضرورت مشارکت تمامی اعضا و اتخاذ تدابیر فوری برای رسیدگی به مشکلات موجود تاکید کرده است.

این سخنان لیون در حالی مطرح شده است که الجزایر، مذاکرات میان طرف‌های لیبیایی را از اواسط ماه جاری میلادی به اطلاع ثانوی موکول کرده است که این اقدام پس از امتناع طرف‌های لیبیایی از حضور در این مذاکرات صورت گرفت.

از سوی دیگر، عقلیه صالح عیسی، رئیس پارلمان لیبی فردا برای حضور در فعالیت‌های مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا خواهد رفت که در این نشست اوضاع لیبی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دوحه دخالت در امور داخلی لیبی را رد کرد

در همین حال، محمد بن عبدالله الرمیحی، معاون وزیر امور خارجه قطر اعلام کرد که دوحه اظهارات عبدالله الثنی، نخست‌وزیر لیبی مبنی بر دخالت در امور داخلی لیبی را رد کرده و این اظهارات را محکوم می‌کند.

الرمیحی در گفت‌و گو با خبرگزاری "قنا" گفت: این ادعاها و سخنان صحت ندارد و سیاست دولت قطر بر اصولی روشن و ثابت از جمله احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها بنا شده است.

معاون وزیر امور خارجه قطر تاکید کرد: این ادعاها خطرآفرین است و الثنی بهتر است که پیش از گفتن چنین سخنانی دقت بیشتری کند، به‌ویژه اینکه به تازگی علیه حملات به مناطق مختلف لیبی سخنی نگفته است.

الثنی در گفت‌وگوی اخیر خود با شبکه "اسکای نیوز عربی"، قطر و سودان را به ارسال اسلحه برای نیروهای فجر لیبی متهم کرده بود و به دوحه و خارطوم هشدار داده بود که در صورت ادامه این اقدامات، روابط دیپلماتیک لیبی با این دو کشور قطع می‌شود.

سودان کاردار لیبی را احضار کرد

از طرفی وزارت خارجه سودان محمد السنوسی، کاردار سفارت لیبی را در پی اتهام‌زنی‌های نخست‌وزیر لیبی مبنی بر کمک نظامی خارطوم به برخی از گروه‌های مسلح لیبی احضار کرد.

عبدالله الازرق، معاون وزیر خارجه سودان در دیدار با کاردار سفارت لیبی تاکید کرد که خارطوم برای حفظ امنیت و آرامش در لیبی توجه قائل است و هرگونه اقدامی که امنیت و آرامش لیبی را بر هم بزند، به شدت محکوم کرد.

الازرق ادامه داد: علی کرتی، وزیر امور خارجه سودان برای نخست‌وزیر لیبی، حقائق مربوط به موضوع هواپیمای نظامی سودان را تشریح کرده و گفته است که این هواپیما برای مجهز کردن نیروهای مشترک لیبی و سودان پرواز کرده بود و قرار نبوده که به هیچ وجه این هواپیما در فرودگاه "معیقیقه" فرود بیاید.

وزیر امور خارجه پرتغال: دخالت نظامی بحران لیبی را حل نمی‌کند

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه پرتغال درباره بحران لیبی گفت: حل این بحران تنها از طریق گفت‌و‌گو ممکن است و راه‌حل دیگری به‌ویژه گزینه نظامی خارجی نمی‌تواند داشته باشد.

وی در ادامه افزود: مداخلات نظامی خارجی تنها در صورتی که بحران بسیار خطرناک و جدی وجود داشته باشد، قابل توجیه است، اما این موضوع درباره بحران کشور لیبی صدق نمی‌کند، بلکه باید اسلحه‌ها کنار گذاشته شود.

این مقام پرتغالی تصریح کرد: باور من این است که کشور الجزایر می‌تواند نقش بزرگی در کمک به لیبی ‌ها برای آغاز گفت‌و‌گوهای ایفا کند.

انتهای پیام

کد N505163

وبگردی