آفتاب
/گزارش-تلگراف/

طرح اوباما برای مقابله با داعش را نمی‌توان باور کرد

طرح اوباما برای مقابله با داعش را نمی‌توان باور کرد

"در حالی که باراک اوباما سه سال است از هر گونه تعهدی به سوریه اجتناب می‌کند اکنون فراخوان ناگهانی وی به منظور رهبری مبارزه با داعش به سبب اعتبار کم وی در داخل و خارج از آمریکا با مشکل مواجه است."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی نوشته است: «اینکه یک رئیس جمهور دوران معاصر آمریکا سخنرانی پر شوری در کاخ سفید انجام داده و وعده دهد شبه نظامیان تشنه به خون داعش را از روی زمین محو خواهد کرد چیزی بجز بخش آسان ماجرا نیست.

به یاد بیاورید که جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا که نیم نگاهی به ریاست جمهوری در سال 2016 دارد پس از سربریده شدن دومین خبرنگار آمریکایی توسط داعش وعده داد که داعش را "تا دروازه‌های جهنم" تعقیب خواهد کرد و شما این تصوررا پیدا کردید که این کار تا چه حد آسان می‌تواند باشد.

اما همانطور که باراک اوباما چند روز پیش با کمی احساس افسوس اذعان کرد او اکنون با ملزومات نمایشی دفترش دست به گریبان است.

اوباما اکنون به دنبال اعتبار در جایی که به آن نیاز دارد، بوده و پس از چند ماه دوپهلو حرف زدن و شانه خالی کردن به مثابه یک گمانه زن کل در آمریکا به دنبال پیشبرد راهبردی برای رویارویی با داعش در سوریه و عراق است.

البته پس از صحبت و لفاظی، بخش سخت ماجرا پدیدار می‌شود و آن عملی کردن طرح نظری ترکیب کردن قدرت هوایی آمریکا با شبه نظامیان عراقی و سوری در قالب بسته‌ای است که بتواند نتایج عملی مطلوب را در پی داشته باشد.

حتی برای اوباما به عنوان رئیس جمهوری که ملاحظات عمیقی نسبت به اعتبارش دارد چالش‌ها چه در داخل و چه در خارج بسیار بزرگ بوده و در حالی که اوباما مشغول به دشوارترین و ناخواسته‌ترین مأموریت‌اش می‌شود محبوبیت شخصی وی یک سطح پایین تاریخی را تجربه می‌کند.

هم پیمانان سنی اوباما در منطقه به ویژه ترکیه، مصر و اردن به رغم نشان دادن وفاداری در جده طی چند روز پیش واکنش سردی نسبت به کشیده شدن به جنگی که از نظر آنها ناشی از تصمیم آمریکا برای رها کردن سوریه و عراق است، نشان دادند.

حتی این طرح نشان از ناامیدی دارد. یک ماه پیش بود که اوباما ایده مسلح کردن شورشیان میانه رو در سوریه را به عنوان یک "فانتزی" به تمسخر کشید. اما اکنون همین ایده‌ای که زمانی احمقانه به نظر می‌رسید برای حفظ اراضی سوریه هنگامی که از چنگ نیروهای داعش تحت پوشش حملات هوایی آمریکا خارج شده و دوباره تصرف شوند، کلیدی است.

شاید اوباما بتواند همپیمانان سرد خود و مردم خسته از جنگ را اگر که آنها اعتقاد داشته باشند وی به نتیجه دیگری تن نخواهد داد، با خود همراه کند اما سابقه این رئیس جمهور آنها را برای اینکه این اتفاق بیافتد قانع نمی‌کند.

اوباما هیچ‌گاه آن نوع رهبری که موجب به وجود آمدن چنین اعتباری می‌شود را نشان نداده است. هنگامی که در سوریه حمله شیمیایی انجام شد باراک اوباما تصمیمی را به کنگره ابلاغ کرد تا از حملات هوایی اجتناب کند؛ هنگامی که عربستان سعودی خواهان حمایت از شورشیان در سوریه شد او از این کار سرباز زد. حتی تابستان سال جاری نیز هنگامی که داعش در حال پیشروی به سوی بغداد بود اوباما کاملاً‌ واکنشی عمل کرد. او تنها هنگامی که بخش کردنشین عراق در آستانه افتادن به دست شبه نظامیان بود و گزینه دیگری نداشت اقدامی حداقلی انجام داد.

اکنون که سربریدن دو خبرنگار آمریکایی آرای عمومی آمریکا را دگرگون کرده است اوباما شجاعت آن را پیدا کرده تا حمله‌ای گسترده علیه شبه نظامیان صورت دهد. تا پیش از این اوباما به شبه نظامیان اجازه می‌داد بدون هیچ مهاری تاخت و تاز کنند.

ما نمی‌توانیم خودمان را فریب دهیم. درست است که سه چهارم آمریکایی ها اکنون حامی حمله به داعش هستند - و البته چه کسی است که نخواهد چنین وحشیگری به سبک قرون وسطی را از روی زمین محو نکند - اما همین نظرسنجی‌ها تا پیش از این نشان می‌دادند که تقریباً‌ همین میزان از آمریکایی‌ها از مدیریت سیاست خارجی توسط اوباما راضی نیستند.

همین سابقه است که اوباما اکنون بر اساس آن خود را در حال جنگیدن یک جنگ می‌بیند- یا آنگونه که خودش ترجیح می‌دهد بگوید:" کمپینی ضد تروریستی" - جنگی که پایان آشکاری برای آن نمی‌توان دید. این حقیقت که پیش از سربریده شدن دو خبرنگار آمریکایی نظرسنجی‌ها می‌گفتند که آمریکایی‌ها حامی حملات هوایی نیستند نشان می‌دهد که تعهد مردم آمریکا به این عملیات حتی با توضیح عدم اعزام نیروی زمینی تا حد زیادی سطحی است.

بنابراین هنگامی که وضعیت دشوار شده و نتایج نامطمئن هستند اوباما همچون دیگر روسای جمهور قبلی آمریکا این نیاز را پیدا خواهد کرد تا مردم‌اش را به جایی راهنمایی کند که آنها به طور غریزی نمی‌خواهند در آنجا باشند.

این حقیقت که اوباما در شش سالی که رئیس جمهور بوده هرگز چنین کاری نکرده و حتی تلاشی در راستای آن انجام نداده وظیفه او را دو برابر دشوار می‌کند.

کسانی که پیشتر با کارهای دولت آمریکا آشنا بوده‌اند، از جمله فردریک هوف، مشاور ویژه امور سوریه سابق در وزارت امور خارجه آمریکا که از سر ناامیدی از سیاست دولت اوباما استعفا کرد، تردید دارند اوباما حتی بخواهد تلاشی برای انجام این کار کند.

فردریک هوف درباره وعده اوباما به ایجاد یک وزنه متقابل در برابر داعش در سوریه نوشت: اگر شخص مسئول اختیارات و منابعی را که نیاز دارد دریافت کند، می‌توان گفت که مسئله جدی است. اما اگر این اتفاق نیافتد همه اینها یک سخنرانی خوب است که چیز بیشتری از آن عاید نمی‌شود.

اگر قرار باشد گذشته ما را به عملکرد آینده راهنمایی کند چیز زیادی برای باور کردن درباره اوباما نخواهیم داشت.»

انتهای پیام

کد N504891

وبگردی