آفتاب

آمانو: تحقیقات آژانس در مورد ایران بدون پایان نخواهد بود

آمانو: تحقیقات آژانس در مورد ایران بدون پایان نخواهد بود

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: تحقیقات آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران یک پروسه بدون پایان نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه پس از نشست آغازین شورای حکام در یک کنفرانس خبری با اشاره به چارچوب همکاریهای ایران وآژانس، اظهار کرد: لازم است که ایران تا حد ممکن شفاف باشد تا بتواند نگرانی‌ها را در مورد برنامه هسته‌ای‌اش برطرف کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: در صورت همکاری ایران با آژانس تحقیقات در مورد فعالیت‌های هسته‌ای این کشور می‌تواند در طول یک چارچوب زمانی معقول انجام شود و این یک پروسه بدون پایان نخواهد بود.


آمانو یادآور شد: این پروسه می‌تواند در طول 15 ماه یا کمتر به پایان برسد.

وی در ادامه اظهار کرد: آژانس زمانی ارزیابی خود را در مورد برنامه هسته‌ای ایران به 35 عضو شورای حکام ارائه خواهد داد که درکی خوب و کامل از این مسأله داشته باشد.


به گزارش رویترز، دیپلمات‌های غربی می‌گویند که آژانس در یک مرحله‌ای باید یک ارزیابی از برنامه هسته‌ای ایران که همواره اتهامات را در مورد وجود ابعاد نظامی احتمالی در فعالیت‌هایش رد می‌کند ارائه دهد.

بر اساس این گزارش، ایران از زمان روی کار آمدن حسن روحانی، رئیس‌جمهور کنونی این کشور متعهد شده است تا با آژانس در زمینه تحقیقاتش همکاری کند.


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در بیانیه آغازین خود در سومین نشست شورای حکام در سال 2014 تأکید کرد: ایران سه گام از 5 اقدام عملی مورد توافق در چارچوب همکاری‌ها با آژانس را اجرایی کرده و رایزنی‌ها در مورد دو گام باقیمانده را آغاز کرده است.

وی در سخنانش تصریح کرد که من شاهد پایبندی ایران به تعهداتش بوده‌ام.


آمانو همچنین گفت: آژانس از ایران خواسته است تا پیشنهاد خود در مورد گام‌های شفاف‌سازی در آینده را ارائه دهد و به پیشبرد تحقیقات آژانس کمک کند.

بر اساس این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال 2011 گزارشی را منتشر و در آن مدعی شد: ایران برنامه تحقیقاتی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای داشته است اما پس از آن‌که فشارهای بین‌المللی بر این کشور افزایش یافت این برنامه را در سال 2003 متوقف کرد.


ایران همواره این اتهامات را رد و تأکید می‌کند که اطلاعات به دست آمده در گزارش آژانس بی‌اساس و ساختگی است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین موظف است بر چگونگی پایبندی ایران به متن توافق اولیه ژنو که در نوامبر سال 2013 میان ایران و گروه 1+5 حاصل شد نظارت کند. این نهاد بین‌المللی در گزارشات پیشین خود تأیید کرده است که ایران به تعهدات خود طبق توافق ژنو پایبند است.




کد N504517

وبگردی