آفتاب
یک عضو کمیسیون امنیت ملی:

بدون در نظر گرفتن نتیجه مذاکرات برای خودکفایی برنامه‌ریزی کنیم

بدون در نظر گرفتن نتیجه مذاکرات برای خودکفایی برنامه‌ریزی کنیم

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دستیابی به توافق بین ایران و 1+5 را منوط به تامین منافع ملی کشور دانست و مذاکرات نیویورک را فرصت مناسبی برای رسیدن به توافق عنوان کرد.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دستیابی به توافق بین ایران و 1+5 را منوط به تامین منافع ملی کشور دانست و مذاکرات نیویورک را فرصت مناسبی برای رسیدن به توافق عنوان کرد.

عباسعلی منصوری آرانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در نیویورک که هفته آینده انجام می‌شود، اظهار کرد: ما نباید توقع داشته باشیم الزاما در این دور از مذاکرات به توافق برسیم، اما مهم این است که گام‌های بلندی برداریم.

وی افزود: مذاکرات نیویورک در ادامه مذاکرات پیشین هسته‌ای ایران با 1+5 است و این بار همزمانی آن با مجمع عمومی سازمان ملل، حضور رسانه‌ها و حضور مقامات عالیرتبه کشورها اهمیت این گفت‌وگوها را بیشتر می‌کند. ضمن اینکه فضای تبلیغاتی بزرگی پیش روی مذاکرات قرار دارد که این حاشیه‌ها می‌توانند متن گفت‌وگو و احتمالا توافق را تحت تاثیر خود قرار دهند.

نماینده مردم کاشان در مجلس تاکید کرد: اگر عزم و اراده گفت‌وگو در طرف مقابل وجود داشته باشد مذاکرات نیویورک فرصت مناسبی است تا مسائل هسته‌ای در فضای خوبی دنبال شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مخالفت صهیونیست‌ها با پیشرفت مذاکرات هسته‌ای، گفت: صهیونیست‌ها تمام سعی و تلاش خود را برای برهم زدن مذاکرات انجام دادند اما موفق نشده‌اند.

منصوری آرانی ادامه داد: آمریکایی‌ها هم شرایط خود را دارند. آنها سال‌هاست بر موج تبلیغات سوار شده‌اند و با به راه انداختن ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی فضا را ملتهب کرده‌اند اما اکنون به یک باره مواجه با این می‌شوند که منطق و استدلال ایران جایگاه خود را باز می‌کند و در جنگ منطق و بی‌منطقی، منطق پیروز خواهد شد؛ بنابراین برای آمریکا سخت است که توافق جامعی به دست بیاید.

وی با بیان اینکه دستیابی به توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 موفقیت بزرگی برای اوباما محسوب خواهد شد، اضافه کرد: اوایل انقلاب کارتر تلاش می‌کرد از موضوع آزادی گروگان‌ها برای پیروزی در انتخابات دور دوم آمریکا بهره بگیرد اما مایوس شد. من فکر می‌کنم اوباما به دنبال جبران این شکست است و می‌خواهد دموکرات‌ها برای سومین بار متوالی در آمریکا پیروز شوند بنابراین با توجه به تاثیرات جمهوری اسلامی در دنیا رسیدن به توافق هسته‌ای می‌تواند برای اوباما هم موفقیت بزرگی محسوب شود و حتما اوباما سعی خواهد کرد از موقعیت‌های این‌چنین به سود خودش و حزبش استفاده کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تامین منافع ملی کشور را شرط رسیدن به توافق هسته‌ای دانست و گفت: جمهوری اسلامی چارچوب‌هایی را برای خود تعریف کرده و ما در صورتی توافقنامه را قبول خواهیم کرد که خط قرمزها و چارچوب‌ها رعایت شده باشد.

این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و دستیابی به خودکفایی، اظهار کرد: چه توافق هسته‌ای حاصل شود یا نه، ما باید به نیروهای خودمان تکیه کنیم و این ذهنیت را از بین ببریم که بین رسیدن به توافق و دستیابی به خودکفایی نسبتی وجود دارد. ما باید به این فکر کنیم که توافقی نخواهد بود و بر این اساس برای تولید کشور و دستیابی به خودکفایی برنامه‌ریزی کنیم. البته توافق هسته‌ای تاثیرات خود را خواهد داشت اما نباید به صرف امید بستن به این توافق به کارهای بزرگ‌تر و اقتصادی فکر نکنیم.

انتهای پیام

کد N504516

وبگردی