آفتاب
رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح مطرح کرد

پیشگیری آسان‎تر و کم‌هزینه‎تر از درمان

پیشگیری آسان‎تر و کم‌هزینه‎تر از درمان

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: در دهه هشتاد 10 هزار و 925 نفر بر اثر اصابت سلاح سرد، جان خود را از دست داده‎اند که این آمار تکان‌دهنده است، اما متأسفانه کسی به فکر آن نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، حجت‌‏الاسلام محمدکاظم بهرامی در مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح با موضوع بررسی علل و عوامل ارتکاب جرایم ایراد ضرب و جرح عمدی و ارایه راه‌کارهای موثر پیشگیری از وقوع آن، اظهار کرد: بر اساس آمارهای پلیس، در سال 90 از هر 10 نفر مقتول در کشور 4 نفر با سلاح سرد کشته شدند که این موضوع نشان‌دهنده تأثیر ضرب و جرح عمدی در وقوع قتل‎ها است.

وی ادامه داد: در جامعه بشری دو چیز از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است که از آن جمله می‌توان به سلامت جسم و روح اشاره کرد که به سلامت جسم اهمیت ویژه‌ای داده شده و در این خصوص مراکز درمانی و بیمارستانی و اقدامات پیشگیرانه متفاوت راه‎اندازی شده است، این در حالی است که درباره سلامت روح کمتر صحبت به میان می‎آید، به‌ویژه در بخش پیشگیری از آسیب‎هایی که به روح وارد می‌شود.

بهرامی تصریح کرد: انحرافات فراوان در جوامع بشری در طول سال و هر دقیقه تکرار می‌شود و به آسانی از کنار همه آن‎ها عبور می‎کنیم، در حالی که بخش مهمی از تلاش‎های جامعه به ویژه اندیشمندان و متفکران و منابع مالی باید صرف پیشگیری از انحرافات شود.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح، خاطرنشان کرد: پیشگیری آسان‎تر و کم‌هزینه‎تر از درمان است، با این نقل قول همگان متفق‌القول هستند، اما اهمیت فوق‎العاده‎ای به موضوع داده نمی‌شود.

بهرامی عنوان کرد: اعمال مجازات اگرچه در وقوع جرایم مسئله لازم و ضروری است، اما این مسئله نمی‎تواند همه موضوع را حل و فصل کند؛ چرا که این کار نیز تبعات منفی فراوانی دارد. برای نمونه یک زندانی در زندان علاوه بر گذراندن دوره محکومیت و تنبیه خویش، جرایم دیگر را نیز می‎آموزد.

وی با اشاره به اینکه جرم ایراد ضرب و جرح عمدی از لحاظ مقدار فراوانی رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است، گفت: بحث ایراد ضرب و جرح عمدی، از جمله جرایم ارتکابی در میان نیروهای مسلح است.

بهرامی گفت: از لحاظ شرعی ضرب و جرح یک ظلم بارز به جامعه و انسان‎ها است و در آیات قرآن‌ کریم مکرر به این موضوع اشاره شده است که از آن جمله می‎توان به عباراتی همچون «خدا هدایت نمی‎کند قوم ظالم را» و «خدا انسان‏های ظالم را دوست ندارد» اشاره کرد.

بهرامی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که می‎تواند علت قتل، فحاشی و ضرب و جرح باشد، بحث غضب است؛ زیرا افراط در خشم اگر در کنترل عقل و شرع قرار نگیرد ممکن است منجر به وقوع جرایم شود؛ اعتدال در بحث غریزه این است که انسان خشم خود را به اندازه به کار ببرد.

وی ادامه داد: غضب، جنونی است که به صورت ناگهانی عارض شود و صاحب این تندخویی پشیمان می‌شود و اگر پشیمان نشود بدون تردید جنون‌ش پایدار است و حضرت علی(ع) در این خصوص می‎‌فرماید: «کلید هر شری غضب است».

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تصریح کرد: در کتاب جامع‎السادات 14 راهکار برای علاج غضب در نظر گرفته شده است که نخستین راهکار این است که اسباب غضب شناسایی شود و خودبینی، فخرفروشی، تکبر، لج‌بازی، جدل، شوخی و عیب‎جویی از دیگر عوامل موثر در ایجاد غضب از منظر این کتاب است.

بهرامی یادآوری زشتی و عاقبت خود خشم را از عوامل موثر در کاهش غضب دانست و گفت: یادآوری روایاتی در مدح و ستایش کنترل خشم، یادآوری حلم و بردباری و یادآوری قدرت لایزال الهی می‎تواند در این زمینه موثر واقع شود؛ با این اراده و جدیت، به حول و قوه الهی می‎توانیم در کاهش جرایم موثر واقع شویم.

انتهای پیام

کد N504461

وبگردی