آفتاب
وزیر کشور در پاسخ به مهر:

تهیه پیش نویس اهداف و سیاستهای اجتماعی در برنامه ششم/ نقش نظارتی شورا در انتخاب شهردار توسط مردم دیده شده است

تهیه پیش نویس اهداف و سیاستهای اجتماعی در برنامه ششم/ نقش نظارتی شورا در انتخاب شهردار توسط مردم دیده شده است

توضیح در باره انتخاب شهردار توسط مردم، تشریح فعالیتهای اجتماعی در برنامه ششم توسعه، واکنش درباره حضور انصار حزب الله به عنوان ناهیان منکر و کمک ایران برای حمایت از مردم عراق در مبارزه با داعش از محورهای مهم سخنان وزیر کشور در حاشیه جلسه شورای اجتماعی کشور بود.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه شصت و هفتمین جلسه شورای اجتماعی کشور  در جمع خبرنگاران با اشاره به جایگاه موضوعات اجتماعی در برنامه ششم توسعه گفت: یکی از مباحث اصلی این برنامه مباحث اجتماعی است که سه محور وفاق اجتماعی، رضایتمندی اجتماعی و نشاط اجتماعی از موضوعات اصلی در برنامه ریزی های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه با توجه به آغاز فعالیت های ستاد تدوین برنامه در دستگاههای اجرایی و معاونت راهبردی گزارشات مفصلی در باره موضوعات اجتماعی و آسیب شناسی اجتماعی ارائه شده و پیش نویس اهداف و سیاست های اجتماعی نیز تبیین شده است و قرار است تقدیم دولت شود.

وزیر کشور ادامه داد: شورای اجتماعی مرجع اصلی مباحث و موضوعات اجتماعی خواهد بود و حضور فعال و قوی در تدوین فصل اجتماعی برنامه ششم خواهد داشت.

رحمانی فضلی با بیان اینکه برای تشریح موضوعات اجتماعی از مجلس به مدت یک ساعت وقت گرفته ایم، گفت: در صحن علنی مجلس در خصوص موضوعات اجتماعی توضیح خواهیم داد. همچنین 2 ساعت در صحن دولت در این رابطه صحبت کردیم و رئیس جمهور نیز در این جلسه نیم ساعت در خصوص اهمیت موضوعات و مسائل اجتماعی سخن گفت که امیدواریم برنامه ششم پاسخی مناسب به موضوعاتی که مربوط به وفاق، نشاط و رضایتمندی اجتماعی می شود، بدهد.

وی به جایگاه ویژه سمن ها در بحث مشارکت های اجتماعی اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته دولت توجه بسیاری به سمن ها داشته است و در همین راستا پیش نویس مشارکت های سمن ها را در قالب یک لایحه به مجلس خواهد برد.

رحمانی فضلی اضافه کرد: سمن ها زمینه ساز افزایش مشارکت های اجتماعی مردم هستند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص خبری مبنی بر حضور 4 هزار انصار حزب الله به عنوان ناهی منکر در سطح شهر بدون کارت شناسایی،  گفت: هر فعالیت اجتماعی باید مبتنی بر قانون انجام شود و متولی فعالیت های اجتماعی در این حوزه وزارت کشور است که درباره این موضوع مطابق قانون رفتار می شود.

وزیر کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص انتقاد اعضای شورای شهر نسبت به لایحه مدیریت شهری که در آن انتخاب شهرداران به مردم واگذار شده، گفت: موضوع مدیریت شهری مهم و تعیین کننده است و ما هر چقدر می توانیم وظایف دولت در اداره امور شهرها را باید به مردم واگذار کنیم و نگاه اصلی دولت رسیدن به یک مدیریت یکپارچه شهری است اما دولت نمی تواند وظایف حاکمیتی خود را واگذار کند.

وی در تشریح وظایف حاکمیتی گفت: سیاست گذاری، نظارت و برنامه های حمایتی نقش حاکمیت دولت هاست. ما برای تدوین این لایحه از تجربیات شهرداران باتجربه، اعضای شوراها و ... استفاده کرده ایم.

رحمانی فضلی با گلایه از این موضوع که دولت نمی تواند در بحث نظارت بر شهرداریها ورود پیدا کند، گفت: با وجود آنکه حکم شهرداران شهرهای بالای 200 هزار نفر را وزیر کشور امضا می کند اما اگر تخلفی صورت بگیرد و وزارت کشور قصد ورود به این موضوع را داشته باشد اختیارات لازم را ندارد.

وی به اعضای شوراهای شهر این اطمینان را داد که در این لایحه ابزارهای نظارتی برای شوراها دیده شده است.

وزیر کشور در پاسخ به پرسشی درباره همکاری ایران با آمریکا در خصوص مبارزه با داعش گفت: ما به آمریکا اعتماد نداریم زیرا رفتارهای دوگانه بسیاری از آن دیده ایم به خصوص در مورد بحث مبارزه با تروریسم و حقوق بشر یا استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای که آمریکایی ها رفتارهای دوگانه ای در این زمینه ها داشته اند. ما شواهد بسیاری داریم که برخی از کشورهایی که در این ائتلاف مبارزه با داعش حضور دارند حمایت ها و پشتیبانی های مالی، لجستیکی، سیاسی و ... از این گروه داشته اند.

وی تاکید کرد: ما آمادگی هر گونه همکاری و کمک به مردم و دولت عراق را در خصوص مبارزه با داعش داریم اما تجربه در خصوص آمریکا ثابت کرده است نباید در خصوص مبارزه با تروریسم به این کشور اعتماد کنیم. در افغانستان شاهد بودیم آمریکا به قصد مبارزه با تروریسم وارد این کشور شد اما در نهایت به اشغال افغانستان ختم شد.

کد N503880

وبگردی