آفتاب
فاضل‌لنکرانی:

حوزه، جایگاه واقعی زنان را در اسلام تبیین کند

حوزه، جایگاه واقعی زنان را در اسلام تبیین کند

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: تحول در حوزه در معنای وسیعی که مقام معظم رهبری و مراجع تقلید انتظار دارند، بدون توجه به حوزه‌های علمیه خواهران، محقق نمی‌شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: تحول در حوزه در معنای وسیعی که مقام معظم رهبری و مراجع تقلید انتظار دارند، بدون توجه به حوزه‌های علمیه خواهران، محقق نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد فاضل لنکرانی در نشستی با مسئولان حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: اگر بخواهیم ابعاد مختلف تحول در حوزه را که خواست مقام معظم رهبری و مراجع تقلید است بررسی کنیم، یکی از بخش‌های عمده حوزه‌های علمیه خواهران است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یادآور شد: امروز این تفکر در حوزه جایگاهی ندارد که بانوان نباید در عرصه علم، فقاهت و اعتقادات وارد شوند و ضرورت این مساله با دلایل زیادی بر همه واضح است.

وی یکی از دلایل این امر را چنین برشمرد: اگر در دفاع از دین به ویژه بخشی که مربوط به بانوان است، خود زنان متولی کار شوند، در نیمی از جامعه که بانوان هستند، تاثیر فوق‌العاده خواهند گذاشت.

فاضل‌لنکرانی، هدف اصلی از تشکیل حوزه‌های علمیه خواهران را تربیت شخصیت‌هایی دانست که در دفاع از دین قوی و عالمانه وارد می‌شوند و ادامه داد: امروز این امر محقق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز این ادعا را داریم که در مسائل علمی، تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد و همان اندازه که مردان می‌توانند در تمام مسائل علمی دقیق باشند،‌ زنان هم می‌توانند دقیق باشند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) حضور زنان را در عرصه دفاع از دین یک عامل قوی برای دفاع از انقلاب و نظام توصیف کرد و گفت: تطهیر جامعه با حضور زنان مطهره ممکن است و اگر زنان پاک و مطهره را به وسیله حوزه‌های علمیه تربیت کنیم، جامعه را بیمه‌ کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: مردها در دفاع از دین وظیفه دارند، اما آنان که می‌تواند واقعا مسئله زن و اسلام را اصلاح کنند، خود بانوان هستند.

این عضو جامعه مدرسین گفت: حوزه‌های علمیه خواهران می‌توانند جایگاه ویژه زن در نظام اسلامی را که رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید بر آن تاکید دارند، نشان دهند.

وی گفت: بانوان طلبه می‌توانند خوب و دقیق از دین دفاع کنند و با هجمه شدیدی که برای اضمحلال بانوان وجود دارد، مقابله کنند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تربیت بانوانی به منظور حضور در میان آنها را وظیفه حوزه علمیه دانست و افزود: استقبال بانوان طلبه از مسائل دینی رشد فزاینده دارد و بانوان متقاضی تحصیل در حوزه علمیه بیش از آقایان هستند.

وی برنامه‌ریزی صحیح‌تر و دقیق‌تر از حوزه‌های علمیه برادران را در مورد حوزه‌های علمیه خواهران ضروری دانست و گفت: بانوان نباید در تحصیل علم متوقف شوند و در عین حال مسائل تبلیغی، عالمانه و محققانه دین را بیان کنند.

فاضل‌لنکرانی با بیان این‌که در برخی دانشگاه‌ها به نام تحقیق و پژوهش مطالبی علیه جایگاه زن در اسلام منتشر می‌شود، اظهار کرد: بانوان طلبه باید مقابله با این جریان‌ها را برعهده بگیرند.

وی با بیان این‌که اسلام قوی‌ترین و دقیق‌ترین قوانین را در مورد زنان دارد، افزود: آن چه به عنوان محدودیت در مورد زنان مطرح می‌شود، در واقع محدودیت نیست، بلکه بار مسئولیتی را از دوش بانوان برداشته است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: باید این مساله را ثابت کنیم و نگذاریم در حد شعار باقی بماند. باید با جریان‌های فمنیستی و گروه‌هایی که در داخل و خارج کشور می‌خواهند بنیان همه اعتقادات را نابود کنند، مقابله کنیم و برای این کار لازم است حوزه‌های علمیه خواهران از نظر کمی و کیفی توسعه یابد و بابرنامه‌تر باشد.

وی در قسمت دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از تلاش‌های آیت‌الله شرعی بنیانگذار مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، برای وی از خداوند طلب عافیت کرد و گفت: آیت‌الله شرعی در مورد مسائل حوزه و نظام به ویژه بخش بانوان تلاش‌های بسیاری کرد و اکنون شاهد برخی آثار و برنامه‌های آیت‌الله شرعی هستیم.

فاضل‌لنکرانی افزود:‌ با توجه به مدیریت حجت‌الاسلام و المسلمین جمشیدی در حوزه‌های علمیه خواهران و حضور معاونان وی در این مجموعه، می‌توانیم آینده خوبی را برای حوزه‌های علمیه خواهران متصور باشیم.

در این دیدار همچنین حجت‌الاسلام سیدمهدی حسینی معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران کشور گزارشی از وضعیت آموزش در حوزه‌های علمیه خواهران ارائه کرد.

انتهای پیام

کد N503735

وبگردی