آفتاب

زخم عروس گیلان عفونی شده است!

زخم عروس گیلان عفونی شده است!

شیرابه‌های سراوان اصلی‌ترین عامل آلودگی رودخانه‌هایی در رشت هستند که زمانی عروس گیلان بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، جنگل‌های سراوان در نزدیکی رشت از جمله جنگل‌های زیبا و دیدنی گیلان است اما بخشی از این جنگل در 15 کیلومتری جاده به سمت تهران در منطقه "گذرخان عمو" محل دفن زباله شده است و متاسفانه هر روز، کامیون‌های حمل زباله شهرداری‌های چند شهر گیلان در حال رفت و آمد و تخلیه زباله در این منطقه زیبای جنگلی هستند. این شیرابه‌ها وارد رودخانه‌های گوهر رود و زرجوب رشت می‌شوند و از طریق رودخانه‌ها وارد تالاب انزلی شده و تنوع زیستی ارزشمند این تالاب را نیز تهدید می‌کنند.

مریم، یکی از دانشجویان رشته جغرافیا در رشت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، اظهار کرد: در دنیا، رودخانه‌های هر شهر جزء ثروت‌های ملی ارزشمند در شهرها محسوب می‌شوند زیرا باعث می‌شوند که ساکنین شهرها بتوانند در کنار ساختمانهایی که قارچ گونه در حال گسترش هستند چند ساعتی را از آپارتمانها بیرون بیایند و به آب جاری رودخانه‌ها نگاهی بیندازند و تفرج کنند.

وی اضافه کرد: شهر رشت که از متراکم‌ترین شهرهای کشور است نیز روزگاری دارای دو رودخانه زیبا بود که دارای آبی زلال بودند و زمانی که خورشید بر آنها می‌تابید سرابی از جواهرات، زر و گوهر از این رودخانه‌ها منعکس می شد و به همین دلیل این رودخانه‌ها زرجوب و گوهررود نام گرفتند.

مریم ادامه داد: شاید امروز بسیاری از مردمی که از این رودخانه گذر می‌کنند باورشان نشود که در گذشته بچه‌ها در این رودخانه‌ها شنا می‌کردند و ماهیگیری یکی دیگر از دلایل علاقه مردم رشت به این دو رودخانه بود، اما به تدریج ورود آلودگی‌ها به این رودخانه‌ها موجب شد که به خصوص در فصل تابستان و با گرم شدن هوا کسی نتواند حتی از کنار این دو رودخانه عبور کند و راحت‌ نفس بکشد، زیرا بوی مشمئزکننده‌ای انسان را آزار می‌دهد و مجبور می‌شود برای لحظاتی نفس خود را حبس کند تا از گزند بوی نامناسب این رودخانه‌ها درامان باشد.

رودخانه‌های گوهررود و زرجوب در شرایط خوبی نیستند

امیرمحمد، یکی از شهروندان ساکن حاشیه رودخانه گوهررود رشت با اشاره به پاکسای اخیر حاشیه این رودخانه ها به خبرنگار ایسنا گفت: خانه ما زیاد به این رودخانه نزدیک نیست اما بوی بد این رودخانه با توجه به هوای گرم تابستان تا حدی است که ما نمی‌توانیم پنجره‌های خانه‌مان را لحظه‌ای باز نگه داریم.

وی با بیان اینکه رودخانه‌های گوهررود و زرجوب این روزه‌ها در شرایط خوبی نیستند، اضافه کرد: چند سال پیش گاهی برخی لاک‌پشت‌ها را می‌دیدیم که در این رودخانه‌ها با سختی به زندگی خود ادامه می‌دادند اما امروز دیگر خبری از آنها نیست و تنها رودخانه‌هایی را شاهد هستیم که به جای آب زلال و ماهیان، تنها فاضلاب در آنها جریان دارد. پاکسازی حاشیه رودخانه‌ها کار خوبی است اما باید روح این خانه جلا یابد.

شیرابه جایگاه دفن زباله سراوان مهمترین عامل آلودگی رودخانه‌های رشت

محمدرضا برجی، مدیرکل محیط زیست گیلان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: مهمترین اقدامی که برای احیای رودخانه‌های گوهررود و زرجوب می‌توان انجام داد، احداث تصفیه‌خانه برای کنترل شیرابه‌های زباله سراوان است. به طور میانگین در هر ثانیه 10 لیتر شیرابه از جایگاه دفن زباله در جنگل سراوان خارج می‌شود. شیرابه‌های سراوان، اصلی ترین عامل آلودگی رودخانه‌های رشت هستند که زمانی عروس گیلان بودند.

وی تصریح کرد: فاضلابهای خانگی و شهری زخم‌های عفونی این رودخانه‌ها محسوب می‌شوند و اگر هرچه سریعتر شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان برای احداث تصفیه‌خانه فاضلابهای شهر کاری انجام ندهند این زخم های عفونی به غده‌های چرکین تبدیل می شوند که سلامت مردم را بیش از امروز به خطر خواهد انداخت.

برجی تصریح کرد: احداث سیستم تصفیه خانه فاضلاب صنعتی شهر رشت و اجرای طرح ساماندهی فاضلاب شهر رشت از راه‌های جلوگیری ورود آلودگی‌ها و افزایش آلاینده‌های این رودخانه‌هاست اما مهمترین کار برای نجات رودخانه‌های رشت، تصفیه شیرابه‌های مکان دفن زباله سراوان است.

انتهای پیام

کد N503458

وبگردی