آفتاب

درخواست عبدالله صالح از حوثی‌ها برای پایان دادن به اعتراضات‌

درخواست عبدالله صالح از حوثی‌ها برای پایان دادن به اعتراضات‌

رئیس جمهور سابق یمن از حوثی‌ها خواست هرچه زودتر با برچیدن چادرهای خود از پایتخت آرامش را به این کشور بازگردانند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری العربیه، علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن برای نخستین بار با انتقاد از گروه حوثی‌، از رهبران و اعضای این گروه خواست چادرهای خود را از اطراف پایتخت جمع کنند و از بستن خیابان‌ها و ایجاد ناامنی برای ساکنان شهر صنعا دست بردارند.

براساس آنچه خبرگزاری وابسته به وی اعلام کرده صالح گفت: شهر صنعاء پایتخت کل یمنی‌هاست. ما باید مانند هفتاد سال گذشته از آن مراقبت کنیم و این شهر و دیگر شهرهای یمن را تخریب نکنیم. در رسانه‌های خبری معتبر صحبت کنید و انتقادات خود را بازتاب دهید.

رئیس جمهور سابق یمن در دیدارش با گروهی از اهالی استان "الضالع" گفت: با هم گفت‌وگو کنید ولی امنیت شهروندان و ساکنان پایتخت را به خطر نیندازید. خیابان‌ها را نبندید و در خیابان‌ها چادر نزنید و از راه‌های صلح آمیز استفاده کنید چرا که حق هر شهروندی است که نظر خود را آن گونه که در قانون تعیین شده، ارائه دهد. بیان دیدگاه یا باید به صورت صلح آمیز باشد یا از طریق رسانه مسئول، اما نباید آرامش عمومی شهروندان به خطر بیفتد و یا ساکنان شهرها از زن و کودک و پیر آزار ببینند.

صالح در ادامه گفت: متوسل شدن به خشونت‌ و تروریسم هرگز امنیت و آرامش را برای کشور به دنبال ندارد و تنها منجر به تفرقه و جدایی در کشور می‌شود.

حزب "کنگره مردمی سراسری " که رئیس جمهور پیشین یمن ریاست آن را برعهده داشت هم از پایگاه‌ها و اعضای خود دعوت کرده بود، بی‌طرف باشند.

این سخنان علی عبدالله صالح یک روز پس از بیانیه‌ گروهی از سفرای 10 کشور ناظر بر طرح شورای همکاری خلیج فارس درباره یمن منتشر شد.

این سفیران در بیانیه خود مسئولیت وخیم شدن شرایط امنیتی یمن را متوجه گروه حوثی کردند.

در این بیانیه آمده است: این کشورها اسناد و اطلاعاتی را بررسی می‌کنند که از نقش عناصری از قدرت‌های سیاسی داخلی در دامن زدن به وخامت اوضاع حکایت دارند یا از نوعی بی‌ثباتی برای تحقق اهداف شخصی استفاده می‌کنند.

علی عبدالله صالح از سال‌های 2004 تا 2009 با گروه حوثی‌ شش بار وارد جنگ شد.

براساس گزارش‌های میدانی رهبران در آن زمان، صالح معاونان نظامی خود را هر بار با صدور دستور توقف جنگ متعجب می‌کرد.

انتهای پیام

کد N503354

وبگردی