آفتاب

انتقاد نشریه مصری از همسویی قاهره با ائتلاف ادعایی علیه داعش

انتقاد نشریه مصری از همسویی قاهره با ائتلاف ادعایی علیه داعش

تهران- ایرنا- روزنامه مستقل ˈالمصریونˈ در یادداشتی با اشاره به گفتمان رسمی کنونی مصر درباره توطئه چینی ها و خط مشی اختلاف افکنانه آمریکا، از همراهی قاهره با تحرکات واشنگتن برای تشکیل به اصطلاح ائتلاف علیه تروریسم داعش انتقاد کرد.

المصریون نوشت: در بخشی از بیانیه پایانی نشست ائتلاف منطقه ای برای مقابله با تروریسم به ویژه داعش در عراق و سوریه که 'سعود الفیصل' وزیر خارجه عربستان سعودی روز جمعه در جده قرائت کرد، آمده است: 'کشورهای شرکت کننده در این نشست، متعهد می شوند علیه خطر تروریسم در منطقه و جهان از جمله گروه دولت عراق و شام -داعش- متحد شوند و با این گروه مقابله کنند'.

در این بیانیه برنامه ریزی، سیاست گذاری و تقسیم نقش ها میان 'همپیمانان' برای از بین بردن تشکیلات تروریستی درخواست شده است.

در این میان آنچه اهمیت دارد، این موضوع است که نشست یاد شده تحت نظارت آمریکا برگزار شد و مصر به عنوان یکی از میانجی گران کشورهای همپیمان علیه تروریسم عمل می کند.

'جان کری' وزیر خارجه آمریکا نیز روز شنبه برای بررسی جزئیات این پیمان و آنچه که مصر در این باره می تواند ارایه کند و همراه با شرکای جدید خود بدان متعهد شود، عازم قاهره شد.

‫با این همه، اگر صحنه از منظر تصویر ارائه شده از آمریکا در داخل مصر بررسی شود، صحنه ای کاملا طنزآلود نمایان می شود. کارشناسان امور راهبردی در مصر از جمله سرلشگرهای سابق دستگاه های اطلاعاتی نظامی و عمومی و نظامیان و شبکه های تلوزیونی این کشور تاکنون گفتمانی سیاسی، امنیتی و راهبردی را ترویج و تبلیغ کرده اند که بر اساس آن، مصر با یک توطئه آمریکایی برای سرنگونی نظام 'عبدالفتاح السیسی' مواجه است و اینکه آمریکا نمی خواهد السیسی در سیاست و حکومتش موفق شود و علیه امنیت ملی مصر اقدام می کند.

کارشناسان یاد شده همچنین این گونه بیان کرده اند که مصر با جنگ 'نسل چهارم' رو به رو است که واشنگتن آن را تحمیل کرده است و قصد دارد به واسطه آن و با کمک خیانتکاران داخلی و شماری از فعالان انقلاب ژانویه، کشور را به سمت فروپاشی نظام و در نهایت تقسیم سوق دهد. ‫

برغم این گفتمان‫، به ناگاه درمی یابید آمریکا به عنوان کشوری که علیه مصر و السیسی توطئه چینی می کند و حمله 'نسل چهارم' را برای ویران کردن این کشور راه می اندازد تا آن را به سرنوشت سوریه و عراق دچار کند، همپیمان قوی و مهم مصر شده است، قاهره نیز مهمترین پشتیبان طرح های آمریکا در منطقه و جهان محسوب می شود و رهبران مصر با واشنگتن همکاری می کنند و یا براساس بیانیه جده، همپیمان آن در طرح های امنیتی، نظامی، سیاسی و راهبردی اش در جهان هستند.

شگفت اینجاست که مصر برای متقاعد کردن آمریکا و غرب به پذیرش مشارکت قاهره در مبارزه با تروریسم تلاش زیادی را نیز به عمل می آورد و در همین راستا، وزیر خارجه را در سفری طاقت فرسا به کشورهای عضو سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) فرستاد تا آنان را به پذیرش ائتلاف با مصر علیه تروریسم متقاعد کند.

المصریون افزود: همراهی مصر با ائتلاف یاد شده در حالی است که روسیه هدف از ائتلاف یاد شده را نه مبارزه با تروریسم که توطئه چینی علیه منطقه خوانده است.

این قضیه در مورد ائتلاف مصر با قطر و ترکیه نیز در اجرای طرح مبارزه با داعش و هماهنگی میان آنها و مبادله نقش و مسوولیت ها در این راستا، صدق می کند.

اعلانات رسانه های رسمی مصر، گفتمان رسمی رایج در کشور و اظهارات وزرا، شخصیت ها، تحلیلگران و استراتژیست های مصری در طول یک سال گذشته حاکی از آن است که قطر از حامیان تروریسم است، علیه مصر توطئه کرده و با 'محمد مرسی' رییس جمهوری اسبق این کشور در ضربه زدن به امنیت ملی و سرقت اسرار ارتش و برنامه های آن همدست بوده است.

با این وجود، بعد از مدتی جنجال، هیاهو و توهین ها، به ناگاه وزیر خارجه مصر دست در دست وزیر خارجه قطر می گذارد و برای خدمت مخلصانه به بشریت و مبارزه با تروریسم با یکدیگر عهد همکاری می بندند.

المصریون نوشت: در این میان، ترکیه هم که به عنوان توطئه کننده بزرگ علیه مصر معرفی شده بود، به ناگاه به متحد قاهره بدل شد و چه بسا به زودی با مصر برای برنامه ریزی و نقش آفرینی در مقابله با تروریسمی که منطقه را تهدید می کند، هماهنگی کند.

رسانام**1408** 9329**2017
کد N502988

وبگردی