آفتاب

تحلیلگر صرب:دخالت های نظامی آمریکا راه گشای بحران کنونی در عراق نیست

تحلیلگر صرب:دخالت های نظامی آمریکا راه گشای بحران کنونی در عراق نیست

بلگراد-ایرنا- تحلیلگر صربستانی به عملیات های جنایتکارانه گروه تروریستی داعش در عراق و خبر گسترش عملیات نظامی کشورهای خارج از منطقه در این کشور اشاره کرد و گفت: بدون تردید دخالت های کشورهای آمریکا و هم پیمانان اروپایی آن راه گشای بحران کنونی در عراق و سوریه نیست.

'میچا ژیووینوویچ' روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بلگراد افزود: لشکر کشی نیروهای آمریکایی و متفقین اروپایی آن در حملات نظامی به عراق و سوریه، منطقه خاورمیانه را به بشکه ای از باروت تبدیل می کند که چنین وضعیتی برای این منطقه خطرناک است.

وی گروه تروریستی داعش را همانند القاعده دست پرورده آمریکا خواند و گفت: آمریکا برای شروع هر جنگی و یا ایجاد تنش در هر منطقه ای ابتدا افکار عمومی را در جهت اهدافش آماده کند.

'می دانیم که حادثه برج دوقلوی تجاری در نیویورک در 11 سپتامبر 2001 و همچنین متهم کردن عراق به ساختن سلاح های کشتار جمعی از جمله بهانه های لشکر کشی آمریکا در افغانستان و عراق بوده اند.'

ژیووینوویچ با یادآوری اینکه آمریکا طرح خاصی برای مقابله با گروه تروریستی داعش در عراق ندارد، تصریح کرد: حکومت واشنگتن با جمع آوری برخی از کشورهای غربی تنها در فکر تثبیت حضور خود در منطقه و استفاده از منابع طبیعی این منطقه است.

تحلیلگر صرب بهترین راه حل برای تمامی مناقشات در جهان را وحدت کشورهای منطقه خواند و گفت: تنها کشورهای منطقه هستند که می توانند مساله خود را در چارچوب اهداف و منافع منطقه حل و فصل کنند.

ژیووینوویچ افزود: آمریکا در سوریه نتوانست با ایجاد جنگ داخلی به هدف سیاسی اش و برانداختن نظام قانونی آن کشور دست یابد، طرح بحران کنونی در عراق را به گروه تروریستی داعش دیکته کرد.

این تحلیلگر صربستانی گفت: کشورهای منطقه خارومیانه بایستی هوشیارانه حرکت های نظامی کشورهای خارجی در منطقه را دنبال و خود برای ثبات منطقه تلاش کنند.

وی همچنین به نقش لابی های رژیم صهیونیستی در آمریکا برای ایجاد تشنج در منطقه و حمله گروه تروریستی داعش در عراق اشاره کرد و گفت: جنگ 51 روزه اسرائیل علیه مردم فلسطین در نوار غزه که در آن بیش از 2 هزار نفر از مردم فلسطین کشته شدند نیز از دسیسه های نظام سرمایه داری آمریکا برای منحرف کردن مردم از وقایع در عراق و دیگر بحران های دنیا است.

این تحلیلگر صرب با تاکید بر ضرورت ایجاد نظام جدید جهانی و تغییرات بنیادی در سازمان ملل متحد و تمامی نهادهای وابسته به این سازمان گفت: سیاست دوگانه آمریکا در برابر مسایل جهانی کاملا مشهود است.

گروه تکفیری داعش که از حمایت برخی از کشورهای غربی و عربی برخوردار است و در عراق و سوریه مرتکب جنایات وحشیانه ای شده، فعالیت های خود را ابتدا از سوریه آغاز کرد و پس از آن با راه اندازی مجموعه ای از حملات در عراق که با پشتیبانی بقایای رژیم 'بعث' همراه بود، برخی از شهرهای این کشور را همچون 'رمادی'، 'فلوجه' و 'موصل' اشغال کرد.

ارتش های عراق و سوریه با بازیابی اعتماد و تقویت توان اطلاعاتی و نظامی خود موفق شده اند که علاوه بر جلوگیری از پیشروی تروریست ها، بسیاری از مناطق اشغال شده به وسیله آنها را پس بگیرند.

اروپا**3**436**1144**1010
کد N502233

وبگردی