آفتاب

دادگاه عالی اسلام آباد دستور آزادی تحصن کنندگان دستگیر شده را صادر کرد

دادگاه عالی اسلام آباد دستور آزادی تحصن کنندگان دستگیر شده را صادر کرد

اسلام آباد – ایرنا – دادگاه عالی پایتخت پاکستان روز یکشنبه طی حکمی، دستور آزادی فوری هوداران دو حزب عمده مخالف دولت را که روزهای جمعه و شنبه دستگیر شده بودند، صادر کرد.

به گزارش رسانه های پاکستان، «محمد انور خان» رییس دادگاه عالی اسلام آباد همچنین از دولت پاکستان خواست حداکثر تا روز چهارشنبه هفته جاری توضیحات خود را درباره علت این دستگیری ها به دادگاه ارائه کند.

روز گذشته یک دادگاه محلی اسلام آباد یکصد نفر از هواداران حزب تحریک انصاف را به اتهام حمله به مراکز دولتی از جمله ساختمان تلویزیون دولتی پاکستان و پارلمان این کشور، برای یک دوره حبس 14 روزه روانه زندان کرد.

حدود 90 نفر از این افراد از هواداران 'عمران خان رهبر' حزب 'تحریک انصاف' و 10 نفر دیگر از طرفداران 'طاهر القادری' رهبر حزب 'جنبش مردمی ' پاکستان بودند.

دستگیری های اخیر، که هم زمان با آغاز ماه دوم از تجمع ها و تحصن های ضددولتی در اسلام آباد صورت گرفت، موجی از نارضایتی را در میان هواداران احزاب تحریک انصاف و جنبش مردمی پاکستان ایجاد کرده است.

'شیرین مزاری' سخنگوی حزب تحریک انصاف، از دستگیر شدن هوارداران این حزب به شدت انتقاد کرد و آن را اقدامی غیر قانونی دانست.

'عارف علوی' یکی از اعضای برجسته حزب تحریک انصاف به دولت پاکستان هشدار داد که اگر افراد دستگیر شده آزاد نشوند، طرفداران این حزب برای آزاد کردن این افراد به زور متوسل خواهند شد.

عمران خان نیز روز گذشته در واکنش به دستگیری ها اعلام کرد که دولت شاید بتواند مخالفانش را دستگیر یا حتی شکنجه کند، اما نمی تواند مقابل موجی که برای ایجاد یک پاکستان جدید آغاز شده است، بایستد.

دستگیرهای روز جمعه و شنبه باعث شد تا روند مذاکرات میان دولت و مخالفان به طور کامل متوقف شود.

اگرچه مخالفان از آغاز بحران سیاسی جاری در پاکستان، بارها با تیم مذاکره کننده دولت به مذاکره نشسته اند، اما تقریبا در تمام این مذاکرات حرف ها و خواسته های تکراری مطرح شده است، بی آنکه انعطاف چندانی از سوی دو طرف صورت گیرد، همین امر سبب شده تا روند مذاکرات، به 'روند گفت و گو برای هیچ' تبدیل شود و بن بست ادامه یابد.

تا کنون تمام میانجی گری ها از جمله میانجیگری فرمانده ارتش برای باز کردن گره این بن بست سیاسی بی نتیجه مانده است. با چنین وضعیتی، معلوم نیست بحرانی سیاسی که تاکنون میلیاردها دلار برای اقتصاد پاکستان هزینه داشته و وجهه بین المللی این کشور را به شدت تحت الشعاع قرار داده تا چه زمان ادامه خواهد یافت.

آساق*1**1723 *1446
کد N501639

وبگردی