آفتاب

روزنامه اردنی: آمریکا کورکورانه در مسیر مبارزه با داعش گام بر می دارد

روزنامه اردنی: آمریکا کورکورانه در مسیر مبارزه با داعش گام بر می دارد

تهران-ایرنا- روزنامه اردنی ˈالعرب الیومˈ در گزارشی در خصوص ائتلاف کشورهای غربی - عربی برای مبارزه با گروهک تروریستی تکفیری ˈداعشˈ و نقش آمریکا در این ائتلاف نوشت: آمریکا راهبرد بخصوصی در این خصوص ندارد و در این میدان کورکورانه گام بر می دارد.

العرب الیوم نوشت: آمریکا در برخورد با پرونده تروریسم کورکورانه گام بر می دارد و این مسئله در تعیین اولویت ها و چگونگی اداره این پرونده نیز مشخص است و این گونه رفتار با این پرونده، بر متحدان واشنگتن نیز تاثیر گذاشته است چون این کشورها همگی در خصوص ضرورت مبارزه با داعش با هم توافق نظر دارند اما در مورد راهبرد مبارزه با آن و چگونگی مبارزه با داعش اختلاف نظرهایی دارند.

العرب الیوم می افزاید: آمریکا کشوری است که رییس جمهوری آن دو سال پیش از پایان جنگ ضد تروریسم خبر داد اما اکنون تصمیم گرفته است جنگ جدیدی ضد تروریسم به راه اندازد؛ این روزها می بینیم واشنگتن همه را بدون داشتن یک راهبرد مشخص به مبارزه با داعش فرا می خواند و در این میان اولویت بندی ها مشخص نیست.

'پس از کنفرانس ناتو در 'ولز' و تبدیل این کنفرانس به تجمعی بین المللی برای حرکت ماشین مقابله با داعش در عراق، کنفرانس جده برگزار شد که این کنفرانس باعث ناخرسندی برخی کشورهای شرکت کننده در کنفرانس ولز شد؛ کشورهایی که قبلا آمادگی خود را برای ایفای نقشی اساسی در طرح مبارزه با تروریسم در عراق اعلام کرده بودند.

به عنوان مثال آلمان و انگلیس اصرار داشتند پیش از کنفرانس جده موضع گیری مستقیم و صریحشان را اعلام کنند زیرا در این میان ابهام های زیادی وجود دارد زیرا برخی می خواهند نظام سوریه را در جنگ ضد داعش هدف مستقیم قرار دهند و نه شریک اساسی در مقابله با داعش.'

بسیاری از ناظران از این نوع موضع گیری آمریکا در خصوص سوریه به شدت انتقاد کردند به ویژه اینکه نماینده سازمان ملل وارد سوریه شده است و با بشار اسد دیدار کرده است.

العرب الیوم خاطر نشان می کند که تحرکات دولت اوباما بازتاب منفی در زمینه های مختلف در سطوح بین المللی و منطقه ای و عربی و حتی در میان کشورهای اروپایی داشته است زیرا انگلیس و آلمان مخالف انجام حملات نظامی در عمق خاک سوریه اند و برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز اعتقاد دارند آمریکا از میزان خطری که برخی کشورهای اروپایی را تهدید می کند، آگاه نیست به عنوان مثال آمریکا متوجه میزان خطری که کشور لیبی برای اروپا و ناتو دارد، نیست.

'اوضاع خاورمیانه در گذشته بدتر از اوضاع در این روزها نبوده است و خطرناکتر اینکه آمریکا در حال حاضر با در پیش گرفتن سیاستی خاص سعی در گسترش دامنه مقابله ها دارد و این یعنی اینگه دایره تصفیه حساب ها به یمن و سودان و دریای سرخ و سومالی کشیده می شود. آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم سعی در تسویه حساب های سیاسی در منطقه دارد؛ به عنوان مثال مرکز فرهنگی ایران اخیرا در سودان بسته شد و ایرانی ها می دانند که از کجا برای بسته شدن این مرکز فشار وارد شده بود و هدف از این اعمال فشار چه بوده است و این باعث می شود ایرانی ها نیز در چارچوب راهبردی جدید که ممکن است همه را غافلگیر کند، پاسخ مناسبی بدهند.

این روزنامه اردنی در ادامه می نویسد: پرونده مبارزه با تروریسم و اولویت های راهبردی آن مشخص است و اگر کسی بخواهد از این پرونده به نفع خود بهره برداری کند و مسیر را تغییر دهد، همه متوجه می شوند و این نتایج منفی در بر خواهد داشت. دورنگه داشتن روسیه از این ائتلاف به بهانه پرونده اوکراین و ایران به دلیل پرونده هسته ای اش و تغییر مسیر مبارزه با تروریسم و سوریه را هدف قرار دادن ممکن است راهبردی موفقیت آمیز نباشد زیرا کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه عراق و سوریه در خصوص این نوع نگرش اتفاق نظر ندارند و این بازتاب منفی در منطقه خواهد داست و باعث خواهد شد امنیت و اقتصاد منطقه و حتی اروپا به خطر افتد.

العرب الیوم در پایان نوشت: بسیاری از متحدان تاریخی آمریکا اعتقاد دارند دولت اوباما بدترین دولت آمریکا نه برای دشمنان آمریکا بلکه برای دوستان و متحدان آن است.

خاورم **2041**1275
کد N501572

وبگردی