آفتاب
یک فعال تشکلهای مدنی؛

آموزش کودک سرمایه گذاری برای جامعه ای امن تر است

آموزش کودک سرمایه گذاری برای جامعه ای امن تر است

تهران - ایرنا - یک فعال سازمانهای غیردولتی مردم نهاد معتقد است: آموزش کودکان کار و کار در خیابان که از آموزش های رسمی محروم هستند، سرمایه گذاری برای رسیدن به جامعه ای امن تر و پویاتر است.

عبدالرحمان هوشیار که یک فعال سازمانهای مدنی در امر آموزش کودکان اتباع افغانستانی در شهرستان مرودشت استان فارس است روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: از سال 87 فعالیت خود رابا دریافت مجوز از فرمانداری شهرستان با هدف حمایت از کودکان آسیب پذیر با محوریت کودکان و نوجوانان کار و خیابان شروع کردیم.

وی اظهار داشت: روزهای نخست که هنوز مکانی برای امر آموزش نداشتیم در چادری که در پارک شهر مرودشت برپا شد، کار خود را شروع کردیم.

وی ادامه داد: روزهای نخست فقط 2 کودک افغان برای آموزش مراجعه کردند اما در مدت بسیار کوتاهی تعداد این کودکان به 80 تا 90 نفر افزایش یافت.

وی تصریح کرد: کودکان کار مراجعه کننده به موسسه مهرنگ مهرگان فقط 5 تا 6 درصد ایرانی و بقیه کودکان افغانستانی هستند.

وی با اشاره به اینکه کودکان ایرانی یادشده به طور عام فرزندان خانواده های ییلاق و قشلاق کننده از شهرهای حاشیه خلیج فارس به مرودشت و دیگر شهرستانها هستند، گفت: خشکسالی در استانهای همجوار و رونق کشاورزی و ساخت و ساز مسکن در شهرستان مرودشت و ممنوعه بودن تردد مهاجرین افغانی در برخی از شهرستانهای فارس عمده دلایل تمرکز اتباع افغانستانی در این شهرستان است.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه در سال جاری بخشنامه شده که مدارس هزینه ای از کودکان افغانی برای آموزش دریافت نکنند اما خانواده ها به دلیل شرایط خاص، فرصت آموزش رسمی را از دست می دهند.

هوشیار با بیان اینکه اگر مجوز فعالیت در حوزه آموزش به اتباع از طرف وزارت کشور تمدید شود، شرایط کار به لحاظ مالی برای آنها بهتر خواهد شد، گفت: در صورت تمدید مجوز شاید بتوانیم از یونیسف کمک مالی دریافت کنیم که به طور یقین وضعیت ارائه خدمات ما به کودکان مهاجر بهتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: ان.جی.او خانه کودک مهرنگ مهرگان بجز سوادآموزی خدماتی را در زمینه های بهداشتی،مددکاری و تغذیه ای در حد توان و کمک های آموزشی و مشاوره ای به خانواده های این کودکان، ارائه می دهد.

به گفته این فعال مدنی، موسسه مهرنگ مهرگان در کنار آموزش ابتدایی همچنین کتابخانه ای در این مجموعه تاسیس کرده است.

وی افزود: این کتابخانه که از معدود کتابخانه های تخصصی کودک و نوجوان در سطح کشور است، خدمات گسترده ای از قبیل قصه گویی‍، بازیهای فکری، نمایش فیلم و کارگاه های آموزشی را ارائه می دهد. همچنین این کتابخانه مجموعه کوچکی است با بیش از سه هزار جلد کتاب و یکهزار جلد نشریه تخصصی و فیلم های آموزشی - داستانی، آلبوم های موسیقی، وسایل کمک آموزشی که هم کودک و نوجوان و هم کلیه افراد مرتبط باکودکان می توانند از آن بهره مند شوند.

وی گفت: طی شش ماه مهر تا اسفند92 میانگین مطالعه هر کودک 24.5جلد کتاب بوده که این آماری قابل توجه است.

هوشیار در خصوص وضعیت کودکان مراجعه کننده به ان.جی.اوی فعال در شهرستان مرودشت، گفت: کودکان مراجعه کننده به طور عام آسیب پذیرند. وضعیت بهداشتی نامناسب، ساعات کار طولانی، مهاجرت اجباری، نداشتن مهارتهای اولیه در مقایسه با کودکان هم سن، اختلال یادگیری، بالا بودن خشونت در میان خانواده های این کودکان، ناهنجاری رفتاری، ناامیدی نسبت به آینده، ازدواج های زودهنگام و اجباری عمده دلایلی هستند که نظام آموزش و پرورش حوصله ارتقا آنها را به سطح دانش آموزانی که در حال تحصیل در آموزشهای رسمی هستند را ندارد. به همین دلیل در اینجا نقش تشکلهای مدنی در حمایت از این کودکان برجسته می شود.

وی گفت: این نهاد مدنی در چهار شیفت کاری موضوع آموزش را پیگیری می کند که کودکان کار به دلیل شرایط کاری می توانند در یکی از شیفت ها برای کسب آموزش مراجعه کنند. همچنین در یکی از شیفت ها خانواده های این کودکان آموزش کسب می کنند.

وی تاکید کرد: آموزش کودک باید در کنار آموزش والدین و با همراهی آنان باشد زیرا موضوع آموزش می تواند نگرش آنها را نسبت به زندگی و فعالیت های اقتصادی تغییر دهد.

وی گفت: همچنین خانه کودک مهرنگ مهرگان از خدمات تعدادی از پزشکانی به شکل رایگان برخوردار است و هنگامی که کودکی به موسسه مراجعه می کند، نخست تحت معاینه پزشکی و در صورت نیاز تحت درمان قرار می گیرد.

هوشیار معتقد است: از طریق آموزشهای مهارت به کودکان و راهکارهای پرهیز از خشونت به خانواده های این کودکان شرایط را تاحدودی برای آنها بهبود می بخشیم.

وی همچین در خصوص بازی درمانی با کودکان اتباع افغانی، گفت: از طریق بازی درمانی برخی از اختلالات کودکان را که در شرایط نامناسب زیستی هستند، برطرف می کنیم.

وی یادآور شد: هم اکنون موسسه مهرنگ مهرگان 600تا 700 نفر مراجعه کننده دارد که بیش از نیمی از آنها کودک و نوجوان هستند. همچنین در سالی که با یونیسف قرارداد داشتیم توانستیم 500 کودک و نوجوان به همراه والدینشان از خدمات ما بهره مند شدند.

هوشیار تصریح کرد: ان.جی.او ها می توانند بازوی قوی دولت باشند و دولت را در امر آموزش و ارتقا زندگی شهروندان یاری دهند.

وی یادآور شد: در سال گذشته این موسسه از حمایتهای صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) برخوردار بوده اما با توجه به موقتی بودن این حمایت ها داشتن استقلال مالی از اولویت های این مجموعه است تا در صورت نبود کمک های یونیسف این موسسه مردم نهاد همچنان بتواند به حیات خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: از این روی خانه کودک به فکر ساخت بنایی جهت فعالیت های این مجموعه است تا هزینه های اضافی نظیر اجاره ساختمان را صرف دادن خدمات به همنوعان کند. در همین راستا با شورای اسلامی شهرستان مرودشت جهت واگذاری قطعه زمینی به این موسسه رایزنی صورت گرفته که در صورت ساخت مجموعه و با توجه به اهداف خانه کودک جهت ارایه خدمات آموزشی – فرهنگی به تمام شهروندان به ویژه قشر محروم در این نقاط طیف گسترده ای از امکانات این مجوعه، بی بهره نمی مانند.

وی گفت: ضرورت داشتن چنین محیطی را خیرین داوطلبی که ترجیح می دهند نامی از آنها برده نشود، درک کرده اند و یک سوم هزینه های ساخت بنا را متقبل شده اند.

هوشیار اظهار امیدواری کرد: با حمایتی که دولت تدبیر و امید از تشکلهای مدنی می کند، بتواند زودتر مجوز فعالیت را از وزارت کشور با در نظر گرفتن محدودیت زمان و حساسیت موضوع و پیشگیری ازهزینه های گزاف انسانی اجتماعی پیش رو، برای ادامه فعالیت این موسسه دریافت کنند.

وی در پایان تاکید کرد: جای هیچگونه تردیدی نیست که کمک در راستای حمایت از چنین مجموعه ای نه تنها هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری در جهت داشتن جامعه ای امن تر و پویا تر خواهد بود.

یادآور می شود، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت یازدهم حمایت از سازمانهای مردم نهاد را در اولویت برنامه های خود قرار داده و تاکنون چند نشست با این سازمانها برگزار کرده است.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است: وزارتخانه رویکرد گفت و گوی اجتماعی را ضرورتی برای ایران امروز و درموضوع خاص کودکان کار در خیابان می داند و به مشارکت همه شرکای اجتماعی از جمله متخصصان،سازمانهای مردم نهاد(سمن)، سازمانهای دولتی، خانواده های دارای کودکان کار، مددکاران، نیروی انتظامی و همه دیگرانی که مسئولیتی در قبال کودکان کار و کودکان کار در خیابان دارند، نیازمندیم تا عمق مسائل آنها را بشناسیم، از انواع کودکان کار درخیابان و کار دربنگاهها مطلع شویم و بسیج عمومی برای کاستن از مشکلات و رنج آنها و حرکت به سوی بهبود ساختاری وضعیت آنها را ساماندهی کنیم.

اقتصام(4)9123**1558
کد N501566

وبگردی