آفتاب

رقابت شانه به شانه سلطنت طلبان و استقلال طلبان اسکاتلندی ادامه دارد

رقابت شانه به شانه سلطنت طلبان و استقلال طلبان اسکاتلندی ادامه دارد

چهار روز تا برگزاری همه پرسی استقلال در اسکاتلند باقی مانده و در این فرصت نظرسنجی ها هر روز حکایت جدیدی را از میزان استقلال طلبی و سلطنت طلبی اسکاتلندی ها روایت می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، پنج شنبه هفته جاری اسکاتلند شاهد برگزاری همه پرسی کسب استقلال از انگلیس خواهد بود. در این میان هر چند نظرسنجی های هفته گذشته از این نکته حکایت داشتند که استقلال طلبان برای اولین بار از حامیان حفظ اتحاد با انگلیس پیش افتاده اند اما نظرسنجی های هفته جاری حکایت از پیشی گرفتن سلطنت طلبان نسبت به استقلال طلبان دارد.

بر همین اساس نظرسنجی مشترک روزنامه گاردین و موسسه نظرسنجی ICM نشان می دهد که میزان حمایت از استقلال اسکاتلند 49 درصد ومیزان حمایت از حفظ اتحاد با انگلیس 51 درصد است.

این وضعیت در حالی است که نظرسنجی روزنامه تایمز و موسسه YouGov حکایت از پیش بودن نسبی استقلال طلبان دارند.

به هر ترتیب روز پنجشنبه اسکاتلند شاهد برگزاری همه پرسی استقلال خواهد بود. انگلیس و سیاستمداران این کشور به شدت با استقلال انگلیس مخالف هستند و در این راه حتی زمزمه هایی در خصوص احتمال کنار گذاشته شدن "دیوید کامرون" از رهبری حزب محافظه کار به گوش می رسد این یعنی آنکه در صورت مستقل شدن اسکاتلند، کامرون به احتمال زیاد نخست وزیری انگلیس را از دست می دهد.

اسکاتلند منابع انرژی عظیمی دارد و انگلیس از طریق این منابع سالانه حدود 12 میلیارد پوند درآمد کسب می کند. از همین رو دولت فعلی انگلیس به رهبری دیوید کامرون تلاش می کند تا استقلال اسکاتلند در دوران نخست وزیری وی محقق نشود زیرا در این صورت، کشورش با چالش های زیادی روبرو می شود که مهمترین آن می تواند مشکلات اقتصادی باشد.

انگلیس در سال 2015 شاهد برگزاری انتخابات عمومی خواهد بود و اگر دیوید کامرون نتواند از استقلال کشور مذکور جلوگیری کند، حزب محافظه کار شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات 2015 نخواهد داشت. علاوه بر این حزب، دیگر احزاب انگلیس نیز با استقلال اسکاتلند مخالف هستند و می‌کوشند تا این کشور را از تصمیم خود منصرف کنند و در این راه تبلیغات منفی نیز انجام می دهند.

از زمان نهایی شدن طرح برگزاری همه پرسی استقلال در اسکاتلند، لندن اقدامات متعددی را برای منصرف کردن اسکاتلندی ها از این تصمیم انجام داد و حتی چندی قبل دیوید کامرون دست به دامن مردم انگلیس شد تا از هر طریق که می توانند مردم انگلیس را از این تصمیم منصرف کنند.

در این راه حتی انگلیس کمپین "بهتر است با هم باشیم" را راه انداخت و رهبری آن را به "آلیستر دارلینگ" وزیر خزانه داری سابق، سپرد تا شاید وی بتواند از استقلال اسکاتلند جلوگیری کند اما از زمان جدی شدن فعالیت این کمپین میزان حامیان کسب استقلال در نظرسنجی ها افزایش یافت.

کد N501493

وبگردی