آفتاب

خبرگزاری افغان: دست آورد آمریکا در افغانستان خشونت و افزایش تولید مواد مخدر است

خبرگزاری افغان: دست آورد آمریکا در افغانستان خشونت و افزایش تولید مواد مخدر است

کابل – ایرنا – خبرگزاری رشد افغانستان دست آورد 13 ساله حضور نظامی آمریکا را در افغانستان، ترور، ناامنی، وحشت، انتحار، خشونت، افزایش کشت مواد مخدر و بحران سیاسی دانست.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رشد افغانستان روز یکشنبه در مقاله ای نوشت: از حضور نظامیان خارجی در افغانستان 13 سال می‎گذرد، اما بسیاری از مناطق کشور همچنان دستخوش ناامنی، ترور، وحشت، انتحار و انفجار می باشد که در نوع خود بی سابقه است.

این خبرگزاری افزود: در این سال های گذشته در تمام استان های افغانستان به جز بامیان و پنجشیر، شبه نظامیان طالبان حضوری چشمگیر داشتند و هر از گاهی سبب ناامنی در مناطق مختلف کشور شدند.

رشد نوشت: گرچه حضور نظامیان خارجی و در رأس آنها‎ امریکا، دست آوردهایی نیز برای مردم افغانستان به همراه داشته اما به باور کارشناسان در عمق زندگی مردم افغانستان که همچنان با کمبود نیازهای اولیه زندگی دست و پنجه نرم می کنند، تاثیر چندانی به چشم نمی خورد.

این خبرگزاری افغان افزود: امروز افغانستان دارای ارتش ملی 350 هزار نفری است که در زمان فروپاشی طالبان به کلی از بین رفته بود، اما اهداف حضور نیروهای خارجی در این کشور چیزی دیگری تعریف شده بود که امروزه به باور کارشناسان کمتر به آن اهداف رسیده و در برخی موارد نه تنها به اهداف تعیین شده دست نیافته، بلکه عکس آن رخ داده است.

رشد نوشت: در ماه ها و سال های پس از سپتامبر 2001، بهانه‎ برای تجاوز به افغانستان مبارزه با تروریسم و در رأس آن القاعده اعلام شده بود که این مهم نه تنها از بین نرفت، بلکه اکنون قدرتمندتر از گذشته شده و همواره دولت مرکزی و نیروهای خارجی مستقر در این کشور را با چالش جدی مواجه می‎سازد.

این خبرگزاری افزود: شبه نظامیان طالبان در ابتدای حضور نیروهای خارجی در افغانستان به بیرون از مرزهای کشور فرار می کردند، اما امروزه این گروه مسلح مخالف دولت به اندازه ای قدرتمند شده است که حتی حملاتی را در چند متری کاخ ریاست جمهوری کشور انجام می‎دهد.

رشد نوشت: فساد اداری قبل از حضور نیروهای خارجی در افغانستان یا اصلا وجود نداشت و اگر وجود هم داشت به این اندازه ای نبوده که امروز افغانستان در جمع فاسدترین کشورهای جهان مقام اول را داراست.

این خبرگزاری نوشت: مبارزه با مواد مخدر یکی از اهداف عمده حضور نظامیان خارجی در افغانستان نیز عنوان شده بود، اما در این مورد نیز حضور این نیروها نه تنها دست آورد قابل توجهی نداشت بلکه این پدیده خانمان سوز امروز به حدی گسترش یافته که این کشور عملا بزرگ‎ترین تولید کننده مواد مخدر در جهان محسوب می‎شود و بیش از یک میلیون نفر معتاد در کشور وجود دارد که این رقم قبل از حضور نظامیان خارجی به مراتب کمتر از این مقدار بود.

رشد افزود: این روزها، مشکل مواد مخدر به اندازه ای جدی است که حتی نهادهای امریکایی از برنامه‏ های این کشور در قبال مبارزه با مواد مخدر شکایت دارند و برنامه مبارزه با مواد مخدر در افغانستان را شکست خورده می‎دانند.

بر اساس گفته‎های نهادهای مبارزه با مواد مخدر امریکا، هروئین ساخت افغانستان در بازارهای آمریکا و کانادا مشتری‎های زیادی دارند و از رونق خوبی در این بازارها برخوردارند.

طبق آخرین برآورد سازمان ملل متحد، تجارت خشخاش در افغانستان سالانه 1.5 میلیارد دلار ارزش دارد، اما مقامات آمریکایی از مبارزه جدی با این پدیده صحبت کرده و گفته اند که مبارزه با این تجارت، یک روند طولانی و مستمر دارد و نباید مبارزه با مواد مخدر در افغانستان را شکست خورده بدانیم.

'جان ساپکو' بازرس ویژه امریکا در افغانستان در اوایل سال 2014 میلادی در افغانستان با صراحت گفت که مبارزه با مواد مخدر در این کشور شکست خورده است.

وی تأکید کرد، اگر هدف از آمدن به افغانستان کاهش کشت و زراعت خشخاش و قطع استفاده پول حاصله از آن توسط شبه نظامیان طالبان بوده باشد، قطعا به نتیجه نخواهد رسید و عملا در اجرای همه وظایف خود شکست خورده‎ایم.

به ننوشته رشد، انتخابات اخیر ریاست جمهوری افغانستان نیز نمونه‎ای از دستاوردهای مورد ادعایی خارجی‎ها در افغانستان بود که اکنون کشور را در بحرانی‎ترین شرایط ممکن سیاسی قرار داده است.

آساق*5*1501
کد N501283

وبگردی