آفتاب

پنجاه و سومین اجلاس سالانه آلکو فردا در تهران آغاز به کار می کند

پنجاه و سومین اجلاس سالانه آلکو فردا در تهران آغاز به کار می کند

پنجاه و سومین اجلاس سالانه سازمان حقوقی مشورتی آسیایی- آفریقایی آلکو (AALCO) از فردا (دوشنبه) به مدت چهار روز در تهران برگزار می شود.

به گزارش ایرنا از اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، در این اجلاس که اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان حقوقی مشورتی آسیایی- آفریقایی آلکو نیز است، مهم ترین موضوعات و تحولات حقوقی بین المللی مورد بحث و تبادل نظر نمایندگان 47 کشور عضو این سازمان قرار می گیرد.

همچنین در نشست چهار روزه تهران، اجلاس ویژه ای با هدف بررسی افراط گرایی خشونت آمیز و تروریسم برگزار می شود.


در اجلاس تهران علاوه بر موضوعات مربوط به دبیرخانه آلکو، موضوعات مهمی نظیر وضعیت و رفتار با پناهندگان، اخراج فلسطینی ها و سایر اقدامات رژیم صهیونیستی از جمله مهاجرت دسته جمعی و اسکان یهودیان در تمامی سرزمین های اشغالی در مغایرت با حقوق بین الملل به ویژه کنوانسیون چهارم ژنو 1949


مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.


اعمال فراملی قوانین ملی، تحریم های تحمیلی بر کشورهای ثالث، سازمان تجارت جهانی بعنوان چارچوب توافقات و دستورالعمل برای تجارت جهانی، حمایت از افراد در زمان بلایای طبیعی، تشکیل عرف بین الملل، حمایت از جو زمین و لایه اوزون، محیط زیست و توسعه پایدار، تحولات حقوق بین الملل دریاها از دیگر محورهای این اجلاس است.


در این اجلاس چهار روزه همچنین اجلاس ویژه ای با هدف بررسی افراط گرایی خشن و تروریسم برگزار می شود.


پس از کنفرانس باندونگ و تشکیل جنبش عدم تعهد، سازمان بین الدولی حقوقی مشورتی آسیایی آفریقایی در 15 نوامبر 1955 توسط سران 8 کشور آسیایی تحت عنوان «کمیته حقوقی مشورتی آسیایی» تشکیل شد.


هدف اولیه تشکیل این کمیته بررسی مشکلات حقوقی ارایه شده توسط اعضاء و تبادل نظر در مورد مسایل حقوق بین لمللی مورد علاقه کشورهای عضو عنوان شد.


دو سال بعد با هدف فراهم شدن زمینه مشارکت کشورهایی آفریقایی نام آن به کمیته حقوقی مشورتی آسیایی و آفریقایی تغییر یافت و سرانجام در نشست کلمبو کشورهای عضو تصمیم گرفتند این کمیته را به یک تشکیلات دائمی تبدیل و نهایتا در سال 2001 این کمیته به «سازمان حقوقی مشورتی آسیایی آفریقایی آلکو (AALCO)» تغییر نام پیدا کرد.


سازمان دارای 47 عضو (33 کشور از قاره آسیا و 14 کشور از قاره آفریقا) است که مهمترین اعضای آن می توان به مصر، چین، هند، غنا، اندونزی، عراق، جمهوری اسلامی ایران، ژاپن، مالزی، پاکستان، کره شنالی و کره جنوبی، عربستان، آفریقای جنوبی، سوریه، ترکیه و... اشاره کرد.


این سازمان دارای دبیرکل (از کشور مالزی) و سه معاون (از چین، ژاپن و جمهوری اسلامی ایران) است و مقر آن در دهلی نو است.


مهمترین اهداف تشکیل سازمان حقوقی مشورتی آسیایی آفریقایی شامل نهادی جهت همکاری کشورهای آسیایی و آفریقایی به منظور رفع نگرانی ها در خصوص مسایل حقوقی بین المللی اعضاء،هم اندیشی و بررسی موضوعات در دستور کار «کمیسیون حقوق بین الملل» سازمان ملل متحد و اعلام نظرات کشورهای عضو به آن کمیسیون و هماهنگی و هم فکری کشورهای عضو در خصوص برخی از موضوعات حقوقی بین المللی می شود.


ایران در سال 1348(1970 میلادی) به این سازمان پیوست و به عنوان یکی از فعال ترین و تاثیرگذار ترین کشورهای عضو این سازمان است.


پس از پیروزی انقلاب اسلامی در راستای تحقق اولویت بندی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای آسیایی و آفریقایی و همچنین به منظور حضور موثرتر در توسعه و تدوین حقوق بین الملل و نیز هماهنگی و رایزنی با کشورهای عضو این سازمان در خصوص موضوعات دستور کار کمیسیون حقوق بین الملل و کمیته ششم مجمع عمومی سازمان ملل متحد(کمیته حقوقی)، یکی از دیپلمات های باسابقه جمهوری اسلامی ایران در اختیار این سازمان قرار داده شد.


در همین راستا این سازمان نیز با شناسایی نقش جمهوری اسلامی ایران و تخصیص پست معاونت این سازمان به کشورمان بر اهمیت تاثیرگذاری این نقش در سازمان صحه گذاشته است. از سال 1362 تاکنون بصورت متناوب یکی از حقوقدانان برجسته کشورمان به عنوان معاون به سازمان حقوقی مشورتی آسیایی- آفریقایی آلکو معرفی می شوند.


سیام**9173**
کد N501127

وبگردی