آفتاب

تحلیلگر روابط بین الملل:غرب می داند بدون ایران بازگشت ثبات به منطقه ممکن نیست

تحلیلگر روابط بین الملل:غرب می داند بدون ایران بازگشت ثبات به منطقه ممکن نیست

تهران-ایرنا- تحلیلگر روابط بین الملل با تاکید براین که بنابر شواهد و دلایل بسیار ایران امروز به قدرت منطقه ای تبدیل شده و به نقش آفرینی موثر و فعال می پردازد، گفت: غرب به خوبی می داند مبارزه با تروریسم و بازگشت ثابت به منطقه بدون ایران ممکن نیست.

دکتر «علی بیگدلی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا به نفوذ ایران در عراق و تاثیرگذاری فعال آن در منطقه اشاره کرد و اظهارداشت: امروز همه قدرت ها می دانند که بدون ایران برقراری صلح و ثبات در منطقه ممکن نیست.

وی همچنین درباره ائتلاف کشورهای غربی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش خاطرنشان کرد: از دیدگاه بسیاری از تحلیلگران داعش ساخته و پرداخته غرب و رژیم صهیونیستی و مورد حمایت برخی کشورهای عربی است،از این رو ما شاهد واکنش دیرهنگام قدرت های جهانی و همچنین کشورهای عربی هستیم.

این استاد دانشگاه تهران یادآور شد: مبارزه با تروریست ها که ریشه هایی عمیق در برخی کشورها دارند و در سال های گذشته نیز با حمایت های برخی کشورهای غربی و منطقه ای صاحب سلاح شده و آموزش های نظامی دیده اند به راحتی امکان پذیر نیست.

بیگدلی ادامه داد: بنابراین مبارزه با آنها کار ساده ای نیست، همان طور که مقامات ایرانی اشاره کردند مبارزه با تروریست ها نیازمند یک اجماع جهانی است و برای این منظور باید ائتلاف جهانی شکل بگیرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سخنان اخیر یکی از نظریه پردازان آمریکایی مبنی بر تبدیل شدن ایران به امپراطوری و ایجاد حکومت دست نشانده در منطقه اظهار داشت: «هنری کسینجر» امروز جایگاه گذشته خود را در نظریه پردازی از دست داده و چندان به اظهارنظرات وی توجه نمی شود،همان طور که رییس جمهوری آمریکا نیز این تئوری را که ایران تهدیدی بزرگ تر از داعش است، رد کرد.

این تحلیلگر روابط بین الملل خاطرنشان کرد:کسینجر از شخصیت های برجسته لابی های صهیونیستی است و از دیرباز خصومت شدیدی با ایران داشته است.

بیگدلی اظهار داشت: البته واقعیت این است که ایران به دنبال پیدا کردن پایگاه های قدرت در منطقه است و از نفوذ خود استفاده می کند و این کاری است که هر کشوری در راستای منافع ملی خود انجام می دهد.

وی یادآور شد: غرب با مطرح کردن هلال شیعی که شامل ایران،عراق،یمن،سوریه و لبنان این نگرانی را ایجاد کرد که ایران به دنبال استفاده از نفوذ تاریخی ایران بر شیعیان خاورمیانه است.

وی با بیان این که ایران دارای کانون های نفوذ و قدرت در منطقه است، اظهار داشت: اما اینکه امروز ایران را خطری بزرگ تر از تروریست های داعش توصیف کنند نظریه کاملا مردود و غیرمنطقی است.

این تحلیلگر روابط بین الملل افزود: اوباما ریس جمهوری آمریکا نیز با رد این دیدگاه اعلام کرد که ایران خطر محسوب نمی شود و امروز دشمن مشترک ما گروه تروریستی داعش است که نه شیعه و نه سنی می شناسد.

بیگدلی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که وضعیت ایران در شرایط بین المللی تغییر کرده و این باعث تغییر نوع نگاه ها نسبت به این کشور شده است.

وی ادامه داد: اقدامات گروه تروریستی داعش چهره واقعی آنها را نشان داده و توطئه ایران هراسی و شیعه هراسی را کمرنگ کرده است.

سیام**9173**1336
کد N501051

وبگردی