آفتاب
در دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛

عمل کاشت سمعک استخوانی روی جمجمه با موفقیت انجام شد

عمل کاشت سمعک استخوانی روی جمجمه با موفقیت انجام شد

متخصصان گروه گوش، حلق و بيني دانشگاه علوم پزشکي مشهد موفق به عمل کاشت سمعک استخواني بر روي جمجمه يک بيمار شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اين عمل توسط دکتر محسن رجعتي دانشيار گروه گوش و حلق و بيني و فلوشیپ فوق تخصص اتولوژي و نورواتولوژی دانشگاه علوم پزشکي مشهد و با دستياري دکتر قلعه نوعي بر روي يک بيمار 40 ساله که سالها با مشکل کم شنوايي ناشی از عفونت گوش روبرو بود و درمان هاي دارويي و جراحي نتيجه اي برای وي نداشت در بيمارستان قائم(عج) با موفقيت انجام شد.

دکتر محسن رجعتي عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه کاهش شنوايي به دلايل متفاوتي ايجاد مي شود که بر اين اساس درمانهاي مختلفي را نيز مي طلبد خاطر نشان کرد: در بيماراني که دچار کاهش شنوايي انتقالي شده اند در برخی از موارد با استفاده از عملهاي جراحي یا روش های دارویی مي توان شنوايي را به بيمار بازگرداند اما در بيماراني که به این درمانها پاسخ ندهند، از وسايل کمک شنوايي از جمله سمعک استفاده مي شود.

دانشيار دانشگاه علوم پزشکي مشهد خاطر نشان کرد: براي جبران کاهش شنوايي در حال حاضر از مدلهاي مختلف سمعک استفاده مي شود و در کاهش شنوایی های انتقالی استفاده از سمعکهاي کاشتني بر روي جمجمه تاثير شنوايي بيشتري نسبت به مدلهاي (تلي يا پشت گوش) دارد.

دکتر قلعه نوعي متخصص گوش و حلق و بيني و دستیار فلو اتولوژي و نورواتولوژی دانشگاه علوم پزشکي مشهد و دستيار اين عمل اظهار داشت: عملهاي انجام شده بر روي اين بيمار موجب تغيير شکل گوش شده بود به گونه اي که استفاده از سمعکهاي معمولي راه هوایی براي بيمار ديگر مقدور نبود.

وي با اشاره به اينکه در اين روش سمعک استخوانی از نوع سوفونو (sophono) بر روي استخوان جمجمه بيمار کاشته شد، اظهار اميدواري کرد: ‌پس از طي دوران نقاهت، بيمار 70 تا 80 درصد شنوايي خود را به دست بياورد.

دکتر محسن رجعتي رئیس بخش گوش و حلق و بینی بیمارستان قائم(عج) در خصوص توانمندي هاي درماني و جراحي دانشگاه علوم پزشکي مشهد در درمان بيماريهاي گوش اظهار داشت: در حال حاضر تمامي اعمال جراحي مربوط به گوش، قاعده جمجمه و شنوايي در بيمارستانهاي قائم (عج) و امام رضا(ع) قابل انجام است.

دانشيار دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه مشهد مقدس پس از تهران دومين مرکز فعال در زمينه کاشت حلزونهاي شنوايي است خاطر نشان کرد: درمان عفونتهاي گوش، تومورهاي ناحيه گوش و  فلج هاي عصب فاسيال از ديگر خدماتي است که به همت اعضاء هيات علمي اين گروه به بيماران مجاور و زائر بارگاه ملکوتي حضرت علي ابن موسي الرضا(ع) ارائه مي شود.

رجعتي خاطر نشان کرد: همچنين اين مرکز از سال گذشته پذيرش دستیار فوق تخصصي در رشته اتولوژي و نورولوژي را آغاز کرده است.

وي در پايان با اشاره به اينکه بيشتر بيماران مبتلا به عفونتهاي گوش و ناشنوايي از اقشار کم درآمد و محروم جامعه هستند اظهار داشت: در حال حاضر  سمعکهاي استخواني قابل کاشت بر روي جمجمه توسط سازمانهاي بيمه گر حمايت نمي شود و بيماران در صورت نداشتن بضاعت مالي از این گزینه درمانی محروم هستند و بايد با مشکلات ناشنوايي بسازند.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با ابراز خرسندي از حمایت های دولتی از جراحی های کاشت حلزون که بسیار پرهزینه هستند و همچنین اجراي برنامه تحول نظام سلامت در راستاي کاهش هزينه هاي پرداختي بيماران اظهار اميدواري کرد: با تدبير وزارت بهداشت، بيماران بيشتري که از بيماريهاي کاهش شنوايي رنج مي برند و نیاز به کاشت سمعکهاي استخواني دارند زیر چتر حمایتی این برنامه قرار گیرند.

کد N500957

وبگردی