آفتاب

مذاکرات نماینده سازمان ملل با نمایندگان دولت یمن و حوثی‌ها/ادامه درگیری‌ها در صنعا و الجوف

مذاکرات نماینده سازمان ملل با نمایندگان دولت یمن و حوثی‌ها/ادامه درگیری‌ها در صنعا و الجوف

فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن اعلام کرد که دولت این کشور و گروه حوثی‌ با هدف ایجاد راهکاری مسالمت آمیز برای پایان دادن به بحران کشور از عصر شنبه دور جدیدی از مذاکرات را آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل شبکه خبری اسکای نیوز، جمال بن عمر،‌ فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت یمن و گروه حوثی‌ با هدف رسیدن به توافقی سیاسی در خصوص مسائل و مشکلات مختلف بحث و گفت‌وگو کردند.

وی ضمن اشاره به مهم بودن مرحله کنونی در یمن گفت: من به امکان همکاری به صورت جدی و توافق برای سرعت بخشیدن به ایجاد راهکاری مسالمت آمیز در یمن اطمینان دارم.

در این بیانیه آمده است که بن عمر با برخی مسئولان دولتی و نمایندگان گروه حوثی‌ برای بحث و گفت‌وگو در خصوص پایان دادن به بحران کشور دیدار کرد.

این در حالی است که خبرنگار الجزیره اعلام کرد که مذاکرات میان مقامات یمن و گروه حوثی‌ با نظارت جمال بن عمر ظرف دو روز از سر گرفته خواهد شد.

خبرنگار الجزیره به نقل از منابع عالی رتبه اعلام کرد که رسیدن به توافق میان دولت و حوثی‌ها به خاطر اختلافات بر سر برخی مسائل با مشکلاتی مواجه شده است.

از سوی دیگر راجح بادی، سخنگوی دولت یمن اعلام کرد که مذاکرات با حوثی‌ها شاهد پیشرفت بوده اما حوثی‌ها همچنان بر سر برخی مسائل پافشاری می‌کنند.

محمد بخیتی، عضو دفتر سیاسی گروه حوثی‌ نیز اعلام کرد که پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات حاصل شده است اما همچنان برخی مسائل باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرند.

در همین راستا 10 کشور ناظر بر طرح شورای همکاری خلیج فارس درباره یمن گروه حوثی‌ را مسئول وخامت اوضاع امنیتی در صنعا دانسته و نسبت به اقدامات حوثی‌ها که موجب ایجاد تنش و آشوب در کشور شده ابراز نگرانی کردند.

نمایندگان این کشورها در بیانیه‌ای گروه حوثی‌ را به دست داشتن در اقداماتی که موجب ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در صنعا و استان الجوف شده، متهم کردند و نسبت به هرگونه تلاش‌ در خارج از یمن برای حمایت از اقدامات حوثی‌ها هشدار دادند.

این نمایندگان همچنین از حوثی‌ها خواستند تا برای حل بحران‌های کشور و پایان دادن به بحران‌ سیاسی و اجرای تمامی توافقنامه‌ها به گفت‌وگو با دولت یمن بپردازند.

در این بیانیه آمده است که قربانیان اصلی مشکلات امنیتی و بی‌ثباتی در یمن مردم این کشور و اقتصاد یمن است.

در این بیانیه همچنین از تمامی طرف‌ها خواسته شده تا به حمایت از دولت برای اجرای اصلاحات اقتصادی مهم بپردازد.

در این بیانیه همچنین اشاره شده است که 10 کشور ناظر بر طرح خلیج فارس درباره یمن اقدامات برخی از گروه‌های سیاسی محلی در یمن را که موجب ایجاد ناامنی در این کشور می‌شود، مورد بررسی قرار خواهد داد.

از سوی دیگر، عبدربه منصور هادی،‌ رئیس جمهوری یمن در سخنانی تاکید کرد: ما همواره نسبت به هرگونه مداخله در امور داخلی یمن هشدار داده‌ایم اما برخی طرف‌ها همچنان به مداخله در امور ما برای تحمیل سلطه منطقه‌ای خود می‌پردازند.

وی از ساکنان صنعا خواست تا به حمایت از ارتش و دفاع از منازل خود در برابر حوثی‌ها بپردازند.

رئیس جمهور یمن گفت: یمن در اوضاع سختی به سر می‌برد برای همین همگان باید به خاطر حل مشکلات کشور نهایت احتیاط را رعایت کرده و با ما همکاری کنند.

وی از ساکنان صنعا خواست تا به همکاری کامل با نیروهای یمنی و ارتش این کشور بپردازند.

رئیس جمهوری یمن تاکید کرد: ما خواهان این هستیم که خون یمنی‌ها هیچ گاه ریخته نشود و تمامی تلاش خود را برای پایان دادن به بحران کشور اتخاذ کرده‌ایم. برای همین از تمامی طرف‌ها می‌خواهم تا دست به اقدامات خشونت آمیز نزده و عقل و منطق را به کار گیرند.

منابع یمنی نیز اعلام کردند که عصر شنبه درگیری‌هایی میان ارتش یمن و افراد مسلح عضو گروه حوثی‌ در منطقه الحصبه در نزدیکی ساختمان تلویزیون یمن در صنعا رخ داد.

همچنین جنگنده‌های ارتش یمن برخی پایگاه‌های حوثی‌ها در مناطق مرزی میان الجوف و مأرب را مورد هدف قرار دادند.

انتهای پیام

کد N500937

وبگردی