آفتاب

لاوروف: گسترش ناتو به مرزهای روسیه غیر قابل قبول است

لاوروف: گسترش ناتو به مرزهای روسیه غیر قابل قبول است

تهران - ایرنا - ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه تاکید کرد که گسترش ناتو با به عضویت در آوردن کشورهای بیشتر در همسایگی روسیه، غیر قابل قبول است.

به گزارش خبرگزاری چینی شینهوا ، لاوروف در گفت و گو با شبکه تلویزیونی 'تی وی سی' (TVC) روسیه گفت: این انتظار ناتو که شمار زیادی از کشورها را به عضویت در آورده و قلمرو خود را به مرزهای روسیه گسترش دهد، غیر قابل قبول است.

وی تاکید کرد: ما انتظار داریم همه کشورها از توافق های تضمین امنیت کلی در منطقه یورو - آتلانتیک تبعیت کنند که تضمین گسترش نیافتن ناتو به سوی شرق در این زمینه نقش مهمی دارد.

وی تصریح کرد که وضعیت عدم تعهد اوکراین که در قانون اساسی این کشور ذکر شده، از موضوعات اصولی برای روسیه است.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: به اعتقاد ما غیر متعهد ماندن کی یف، به نفع مردم این کشور و متضمن منافع مشروع همسایگان و شریکان این کشور و همچنین متضمن محافظت از امنیت منطقه یورو - آتلانتیک است.

بر اساس این گزارش، این اظهارات در حالی مطرح می شود که 'آرسنی یاتسنیوک' نخست وزیر اوکراین روز سوم سپتامبر (12شهریور) از مجلس این کشور خواست که وضعیت عدم تعهد این کشور را فسخ کند تا مسیر برای عضویت اوکراین در ناتو هموار شود .

در این حال، لاوروف گفت: اینگونه اظهارات برخی از مقامات اوکراین در جهت منافع افرادی است که درصدد اختلاف انداختن بین اوکراین و روسیه و ایجاد شکاف بین روسیه و اروپا هستند.

وی تصریح کرد: طرح چنین مسائلی در درجه اول از واشنگتن سرچشمه می گیرد و آمریکا حتی تلاش نمی کند که نیت خود را پنهان سازد.

رسانام**1078**1551
کد N500773

وبگردی