آفتاب

باروسو: اوکراین چشم انداز پیوستن به اتحادیه اروپا را دارد

باروسو: اوکراین چشم انداز پیوستن به اتحادیه اروپا را دارد

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که مایل است اوکراین هر چه سریع‌تر به اتحادیه اروپا بپیوندد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از دویچه وله، خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا که آخرین روزهای کاری خود را در این سمت می‌گذراند، در نشستی در کی‌یف اظهار داشت که اوکراین به خانواده ملت های اروپایی تعلق دارد.

باروسو ضمن اشاره به این که در آغاز کارش در مقام ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا 15 کشور عضو اتحادیه بوده‌اند، یادآور شد: در مدت 10 سال تعداد اعضای اتحادیه اروپا تقریبا دو برابر شد.

باروسو اوکراین را با لهستان مقایسه کرد و گفت، پس از فروپاشی بلوک شرق که لهستان و اوکراین را هم شامل می‌شد، میزان تولید سرانه دو کشور برابر بوده است.

به گفته وی، تولید سرانه لهستان هم‌اکنون سه برابر اوکراین است. رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در ادامه تاکید کرد که اوکراین هم باید با دیگر کشورهای اروپایی حقوق برابر داشته باشد.

نخستین گام برای نزدیکی اوکراین به اتحادیه اروپا اجرایی شدن قرارداد همکاری میان دو کشور است. این قرارداد روز سه شنبه از جانب پارلمان اوکراین تایید خواهد شد. در روزهای آینده پارلمان اروپا هم به اقدامی مشابه دست خواهد زد.

ویکتور یانوکویچ، رئیس‌جمهوری پیشین اوکراین زیر فشار روسیه از امضای این قرارداد سر باز زد و همین باعث بروز ناآرامی‌ها در این کشور شد. در نهایت یانوکویچ زیر فشار اعتراض‌های خیابانی از پست خود کناره‌گیری کرد و کشور را ترک نمود. اکنون جانشین او، پترو پوروشنکو قرارداد را امضا کرده و با تایید پارلمان‌های اوکراین و اتحادیه اروپا، قرارداد به مرحله اجرا می‌رسد.

اتحادیه اروپا پس از مذاکره با روسیه به این نتیجه رسید که اجرای قرارداد را به مدت یک سال به تعویق بیاندازد تا در این مدت فرصتی برای رسیدن به توافق با مسکو فراهم شود.

بر خلاف باروسو، جانشین او ژان کلود یونکر که به زودی ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا را به عهده می‌گیرد، در مبارزات انتخاباتی وعده داده بود که اگر به ریاست کمیسیون برسد، در پنج سال آینده از پذیرش اعضای جدید در اتحادیه اروپا جلوگیری خواهد کرد. او معتقد است که اتحادیه اروپا باید ابتدا مشکلات اساسی خود را حل کند و پس از آن به فکر جذب اعضای جدید بیافتد.

انتهای پیام

کد N500748

وبگردی