آفتاب
رویترز:

مخالفان دولت کنگو اعتراضات خود را تشدید می کنند

مخالفان دولت کنگو اعتراضات خود را تشدید می کنند

تهران - ایرنا - همزمان با حمله پلیس روز شنبه کنگو به معترضان با گاز اشک آور ، مخالفان دولت جمهوری دموکراتیک کنگو اعلام کردند که مبارزه خود را با نامزدی سومین بار ˈجوزف کابیلاˈ برای ریاست جمهوری تشدید خواهند کرد.

به گزارش رویترز از کینشازا ، مخالفان اعلام کرده اند که پلیس، روز شنبه علاوه بر پایتخت دستکم در سه شهر دیگر نیز تظاهرات را سرکوب کرده است.

'ویتال کاماره' رئیس حزب مخالف 'اتحادیه برای ملت کنگو' (UNC) گفت که پلیس با گاز اشک آور در نزدیکی ایستگاه مرکزی قطار در پایتخت به تظاهرکنندگان حمله کرده است.

بر اساس این گزارش، روز شنبه همچنین حدود یکصد تن از تظاهرکنندگان در برابر مقر حزب یادشده گرد آمدند و شعارهای ضد دولتی سر دادند.

مقامات شهر کینشازا از دادن مجوز به تظاهرات سازماندهی شده روز شنبه توسط ائتلافی از گروه های مخالف خودداری کردند و گفتند که به راه پیمایی دیگر مجوز داده و قادر به تامین امنیت هر دو تظاهرات نیستند.

بر اساس این گزارش ، جامعه بین المللی با صرف میلیاردها دلار، نیروی پاسدار صلح سازمان ملل با 21 هزار سرباز به کنگو در پی جنگ داخلی سال های 1998 تا 2003 این کشور اعزام کرده است.

در جنگ داخلی کنگو میلیون ها نفر به خصوص بر اثر گرسنگی و بیماری جان باختند.

با این حال ، وضع امنیتی در این کشور بزرگ واقع در قلب قاره آفریقا همچنان نامناسب است و دهها گروه مسلح در بخش غنی از معدن شرق این کشور جولان می دهند.

رویترز افزود: سرکوب تظاهرات ضد دولتی ممکن است موجب شعله ور شدن تنش ها بین دولت کابیلا و مخالفان شود.

متحدان رئیس جمهوری 43 ساله جمهوری دموکراتیک کنگو اصلاح قانون اساسی را خواستارشده اند به طوری که کابیلا بتواند برای سومین دوره پنج ساله ریاست جمهوری نامزد شود.

جوزف کابیلا رئیس جمهوری کنگو در سال 2001 اندک زمانی پس از قتل 'لورن کابیلا' پدر خود مسوولیت اداره کشور را بر عهده گرفت و مدتی بعد در انتخابات پیروز شد.

وی در سال 2011 بار دیگر در انتخاباتی پیروز شد که نیروی پاسدار صلح سازمان ملل از آن به دلیل وجود بی نظمی هایی انتقاد کرد.

کابیلا با وجود فشارهایی خارجی برای کنار رفتن از قدرت در سال 2016 ، نامزد شدن برای سومین دوره را منتفی ندانسته است.

رسانام**1078**1547
کد N500674

وبگردی