آفتاب

تاکید رییسان انجمن‌های دوستی ایران و قطر بر توسعه مناسبات

تاکید رییسان انجمن‌های دوستی ایران و قطر بر توسعه مناسبات

رییسان انجمن‌های دوستی ایران و قطر عصر شنبه با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید باقر سخایی، رییس انجمن دوستی ایران و قطر در این دیدار با اشاره به روابط دیرینه دو کشور بر ضرورت گسترش همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی ایران و قطر تأکید کرد.

او با اشاره به سخنان شیخ خلیفه، امیر قطر مبنی بر این که ما همسایه هستیم و همسایگی را نمی‌شود تغییر داد گفت: از این رو چون همسایه هستیم و همسایگی هم قابل تغییر نیست و چون حکومت‌ها از پس یکدیگر می‌آیند و می‌روند ولی این ملت‌ها هستند که می‌مانند، بنابراین ما می خواهیم پیوندی را میان دو ملت فارغ از کارهای دولتی ایجاد کنیم.

سخایی افزود: به دلیل پیوندی که دو ملت با یکدیگر دارند می‌توانیم برای رشد و شکوفایی این روابط کارهای مشترک بسیاری انجام دهیم که از جمله فعالیت در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی و هم‌چنین برگزاری هفته قطر در ایران و برگزاری نمایشگاه دائمی و موقت است.

سخائی تأکید کرد: ایران یک کشور نیست بلکه ظرفیت قاره را دارد و با جمعیت 300 میلیونی در اطراف خود ظرفیت یک بازار منطقه‌یی را دارد. به نظر من ظرفیت‌های زیادی برای انجام کارهای فرهنگی و اقتصادی وجود دارد. می توان با کمک دو کشور این ظرفیت‌ها را از بالقوه به بالفعل تبدیل کرد.

رییس انجمن دوستی ایران و قطر با تأکید بر توانمندی‌های ایران در بخش پزشکی گفت: ایران به لحاظ پزشکی از نظر ظرفیت پزشکی در ردیف کشورهای اول جهان ولی به لحاظ هزینه در ردیف کشورهای ارزان جهان قرار دارد، یعنی با هزینه کم افرادی می‌توانند از تجربیات پزشکی بالا استفاده کنند.

وی در ادامه ایجاد دفتری در دوحه به منظور هماهنگی با مسوولان ایرانی برای اعزام بیماران قطری برای درمان در بیمارستان‌های ایرانی را خواستار شد و افزود: اگر بتوانیم همانند دیگر کشورها بیمارستان ایرانی را در قطر ایجاد کنیم می‌توانیم در این زمینه همکاری‌های مناسبی داشته باشیم.

سخایی هم‌چنین ایجاد مرکزی برای آموزش زبان فارسی در قطر را خواستار شد.

در ادامه این دیدار سعود عبدالله حمد ال حنزاب، رییس انجمن دوستی ایران و قطر و رییس شورای شهر قطر در سخنانی با بیان این مطلب که دعوتنامه سفر به ایران از سال 2012 دریافت کردیم اما به دلیل برگزاری انتخابات شورای شهر اکنون موفق به انجام این سفر شدم گفت: اعضای شورای شهر همواره بر انجام این سفر تأکید داشتند چراکه ایران را کشور دوست و همسایه خود می‌دانند. هم‌چنین قطری‌ها علاقمند به برپایی بازارچه‌های ایران در کشورمان هستند که ما هم بر این مساله تأکید داریم و معتقدیم در صورت افتتاح بنادر مربوط به تبادل کالا بین ایران و قطر روزانه می‌توانیم کالاهای زیادی از ایران دریافت کنیم.

وی روابط ایران و قطر را روابطی تاریخی، دیرینه با سابقه بیش از صد سال توصیف کرد و با اشاره به تلاشش برای ایجاد بازارچه‌های ایران در قطر قول داد که این مساله را در جلسه آتی شورای شهر قطر که 23 سپتامبر برگزار خواهد شد مطرح و نتیجه آن را به اطلاع گروه دوستی ایران و قطر برساند.

سعود عبدالله حمد ال حنزاب افزود: ایران برای ما همانند یک قاره است که تمامی چهار فصل را با خود دارد و از مناطق زیبایی برخوردار است. در سفری که فردا به استان گیلان خواهیم داشت آن چه را که مشاهده خواهیم کرد به اطلاع دولت قطر خواهیم رساند. هم‌چنین قطری‌ها در ایام تابستان به کشورهای اروپایی سفر می‌کنند که امیدواریم با بیان تجربیات خود از آن چه که از ایران و استان‌های آن می‌بینیم این سفرها را به سمت ایران سوق دهیم.

وی با اشاره به تجربه خوب خود از اقدامات تیم‌های پزشکی ایران نسبت به تأسیس بیمارستان ایران در کشورش ابراز امیدواری کرد و گفت: اگرچه پیشنهاد تاسیس بیمارستان ایرانی در حوزه اختیارات شورای شهر نیست اما در هیأت دولت از این طرح پشتیبانی خواهم کرد.

در ادامه این دیدار موحدی، سفیر پیشین ایران در قطر در سخنانی با تأکید بر این مساله که تهران و دوحه می‌توانند در زمینه خدمات شهری و تبادل تجربیات شهری همکاری‌هایی داشته باشند گفت: با توجه به میزبانی جام جهانی از سوی قطر ایران این امکان را دارد تا امکانات و تجربیات خود را در زمینه ترافیک،‌ مشکلات شهری‌ و فضای سبز در اختیار قطر قرار دهد.

انتهای پیام

کد N500597

وبگردی