آفتاب
تحلیلگر مسایل خاورمیانه:

ترکیه امروز به ثبات نسبی مناسبی در عرصه سیاسی و اقتصادی رسیده است

ترکیه امروز به ثبات نسبی مناسبی در عرصه سیاسی و اقتصادی رسیده است

تهران- ایرنا- یک تحلیلگر مسایل خاورمیانه با تشریح عملکرد حزب عدالت و توسعه در 12 سال زمامداری خود در ترکیه گفت: این کشور امروز به ثبات نسبی مناسبی در عرصه سیاسی و اقتصادی رسیده و به نظر می رسد ترکیه از گذشته متلاطم و بی ثبات گذشته خود عبور کرده است.

«صادق ملکی» تحلیلگر مسایل منطقه ای در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره به کار بردن اصطلاح ترکیه جدید از سوی اردوغان و داود اوغلو مسوولان کشور ترکیه اظهار داشت: ترکیه جدید مجموعه ای از تغییرات را شامل می شود که کلید آن در زمان اوزال زده شد و در دوران حکومت اردوغان به آن شتاب فزاینده داده شد.

وی افزود، می توان گفت ترکیه جدید از چنین نگاهی شکل گرفته است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.

این تحلیلگر مسایل خاورمیانه خاطر نشان کرد: در حکومت دوازده ساله حزب عدالت و توسعه ساختارها و نگاه حاکم بر سیاست داخلی و خارجی ترکیه، دچار تحولی بنیادین شده است و با سرعت و برنامه هدفمند ،روند تغییرات و ابعاد باز تعریفی مفاهیم ترکیه جدید هر روز وسیع تر و عمیق تر می شود.

ملکی اضافه کرد: تا دیروز در ترکیه نظامیان در راس هرم قدرت بودند و امروز نه تنها به حاشیه رانده شده اند و عامل تعیین کننده چیدمان صحنه سیاسی نیستند ،بلکه به همسر محجبه رئیس جمهور در چانکایا ( کاخ ریاست جمهوری )به عنوان بانوی اول ترکیه، ادای احترام می کنند.

وی عامل تغییرات در ترکیه امروز را مسایل مختلفی دانست و گفت: یکی از مهمترین عوامل این تغییرات تغییر نگاه و ذهنیت است، ولی به طور مشخص ترکیه این تغییرات را مدیون مدیریت 12ساله اردوغان در قالب دولت حزب عدالت و توسعه، و همراهی و تائید نظام جهانی است.

این تحلیلگر گفت: ترکیه امروز به ثبات نسبی مناسبی در عرصه سیاسی و اقتصادی رسیده است و به نظر می رسد این کشور از گذشته متلاطم و بی ثبات گذشته عبور کرده است و مقامات و میهمانان داخلی و خارجی که در مراسم تحلیف ریاست جمهوری اردوغان حضور داشتند شاهد ظهور ترکیه جدید بودند.

وی اظهار داشت : اردوغان و داود اوغلو انزوا و نگرش امنیتی آتاترکی دور شده و با سیاست درهای باز در مواجهه با مشکلات سعی دارند، جایگاه شایسته و جدیدی برای ترکیه در منطقه و جهان تعریف کنند. در این راستا کردها به عنوان یک بازیگر مهم در داخل و خارج از مرزهای ترکیه نقش اساسی در نقشه راه ترک ها داشته و دارند.

این تحلیلگر ارشد مسایل خاورمیانه از رشد و توسعه اقتصادی ترکیه به عنوان رمز اصلی موفقیت دولت اردوغان در ارزیابی عملکرد دولت وی یاد کرد و گفت: در طول یازده سال حکومت حزب عدالت و توسعه درآمد سرانه ترکیه از 3600 دلار به 11 هزار دلار، نرخ تورم از 35درصد به 7 درصد و صادرات از 59 میلیارد دلار به 151 میلیارد دلار رسیده است که این موضوع سبب تغییر شرایط زندگی مردم شده است.

وی ادامه داد، بهبود شرایط زندگی مردم و ثبات سیاسی و اقتصادی ترکیه سبب شده مردم این کشور به اردوغان نمره قبولی داده و حلقه های پیروزی پی در پی وی را تحقق بخشند.

به گفته ملکی، البته بدهی ترکیه نیز از نزدیک به 100 میلیارد دلار به نزدیک به 400 میلیارد دلار رسیده که خود می تواند با توجه به وابستگی سرمایه ای ترکیه به خارج ، در شرایط خاص، بحران ایجاد کند.

به گفته این کارشناس مسایل ترکیه، اردوغان با شناخت دقیق از روانشناسی ترک ها، کار منسجم حزبی ، مدیریت کارآمد و با بهره گیری از کلام و کاریزمای خود توانسته به امید آینده بهتر، فعل توانستن در نزد ترک ها را تقویت کند.

وی به نبود منابع زیرزمینی در ترکیه اشاره کرد و گفت: شاید این خود نقطه مثبتی بوده که سبب شده دولت مالیاتی در ترکیه شکل بگیرد که در قبال رای که از مردم می گیرد ،پاسخگو باشد. علاوه بر این، احزاب نهادینه در ترکیه و وجود رقیب باعث شده اند که پاسخگویی در قابل مردم در میان حزب قدرتمند شکل بگیرد.

ملکی در پاسخ به سوالی درباره پیش بینی اش از آینده ترکیه توضیح داد: تحولات سیاسی سیال بوده و با توجه به آنکه ترکیه و به طور کلی نظام بین المللی در دوران گذر است و نادیده گرفتن این گذر تاریخی، ما را ممکن است دچار خطا کند؛ با این حال شرایط سیاسی صحنه امروز ترکیه نشان می دهد این روند توسعه ترکیه در راستای اندیشه های اردوغان و تیمش همچنان ادامه یابد.

این تحلیلگر مسایل خاورمیانه تصریح کرد: اگر نظر نظام بین الملل و به طور مشخص امریکا نسبت به اردوغان و حزب عدالت و توسعه تغییر نکند که علایمی در این جهت مشاهده نمی شود و با مدنظر داشتن این نکته که دولت فعلی جانشینی ندارد، تداوم حکومت حزب عدالت و توسعه تا سال 2023 که مصادف با یکصمین سالگرد جمهوریت در این کشور است، قابل پیش بینی است.

ملکی در عین حال، افزود: البته ظهور عبدالله گل در صحنه سیاسی ترکیه در مخالفت با اردوغان امری است که می تواند معادلات جدیدی را ایجاد کند اما ترکیه در نظر دارد در سال 2023 جزو 10 اقتصاد برتر جهان شود و صادرات خود را به 500 میلیارد دلار برساند؛ اگر چه این اهداف بزرگ است، اما اگر تلاش خود را در این زمینه به کار ببندد و اقتصاد دهم هم نشود، در نگاه بدبینانه به رتبه دوازده و یا پانزدهمی دست خواهد یافت که این خود تحولی بزرگ بوده و بر سیاست داخلی و خارجی ترکیه تاثیرات زیادی خواهد گذاشت.

به گفته ملکی ، ترکیه ای که امروز نظامیان را از دور قدرت دور ، روند دمکراتیزه شدن در آن نهادینه و مساله حجاب را حل کرده اگر بتواند از مشکل پیچیده مربوط به کردهای این کشور عبور کند، تاثیرگذار بر نقاط پیرامونی خواهد بود.

سیام4**9173**1436 **1449
کد N500579

وبگردی