آفتاب
مشاور پیشین سازمان ملل در مسائل افغانستان:

مبارزه علیه داعش بدون حضور ایران هیچ‌گونه شانسی نخواهد داشت

مبارزه علیه داعش بدون حضور ایران هیچ‌گونه شانسی نخواهد داشت

مشاور پیشین سازمان ملل در امور افغانستان گفت: اگر اوباما فکر می‌کند بدون حضور ایران می‌تواند داعش را از بین ببرد،‌ اشتباه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، معصومه طرفه، مشاور پیشین سازمان ملل در امور افغانستان و عضو موسسه علوم سیاسی و اقتصادی لندن در گفت‌وگو با خبرگزاری الجزیره اظهار کرد: حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران با حضور خود در اجلاس سالانه شانگهای که در پایتخت تاجیکستان برگزار شد با رییسان‌جمهور روسیه و چین درباره حمله‌های هوایی آمریکا به سوریه به بهانه نابودی تروریسم دیدار و گفت‌وگو کرد؛ حسن روحانی در این گفت‌وگوها اعلام کرده بود که نابودی تروریسم نیازمند خواست و همکاری بین‌المللی خواهد بود؛ روسیه و چین نیز پیش از این اعلام کرده بودند که انجام هرگونه حمله هوایی به خاک سوریه، نیازمند موافقت شورای امنیت است و در غیر این صورت این اقدام غیرقانونی خواهد بود.

این کارشناس مسائل ایران و خاورمیانه در ادامه گفت: اوباما پیش‌تر اعلام کرده بود که در مبارزه علیه گروه‌های تروریستی حاضر به همکاری با بشار اسد نخواهد بود. در حال حاضر مقامات پیشین نظامی آمریکا معتقدند حضور ایران و سوریه در مبارزه علیه داعش ضروری است.

او افزود: با توجه به گزارش اخیر "سیا" درباره گروه داعش، مشخص شده است که تعداد افراد عضو این گروه تروریستی افزایش روزافزون داشته و در حال حاضر سه برابر گذشته است. بر طبق این گزارش نابودی گروه‌های تروریستی منطقه تنها با حمایت چند دولت عربی ممکن نخواهد بود. همکاری ایران و حضور در انجام هرگونه عملیاتی علیه داعش باعث می‌شود که مردم شیعه عراق نیز علیه داعش وارد جنگ شدند؛‌ هم‌چنین حضور ایران به عنوان واسطه برای حضور بشار اسد در این مبارزه، ضروری خواهد بود.

این مشاور پیشین دبیرکل سازمان ملل در ادامه تصریح کرد: تجربه نیروهای نظامی سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی جنوب سوریه نقش سازنده‌ای در تعیین سرنوشت این مبارزه علیه داعش خواهند داشت.

او در ادامه با اشاره به حسن نیت ایران در مبارزه علیه تروریست، افزود: حسن نیت ایران در مبارزه علیه داعش ثابت شده است. ایران تاکنون نیز با حمایت از دولت عراق در مبارزه و مسلح کردن مردم عراق نقش مؤثری در مبارزه علیه داعش ایفا کرده است.

طرفه درباره این که چرا اوباما سیاست دوپهلویی اتخاذ کرده است و با توجه به لزوم همکاری ایران با غرب در مبارزه علیه داعش چرا به طور رسمی از ایران تقاضایی در این مورد نکرده است؟ گفت: با توجه به فشارهای داخلی که تاکنون از سوی کنگره این کشور درباره مذاکره با ایران بر دولت اوباما وارد شده است، اوباما نگران است که با درخواست رسمی از ایران برای حضور در این مبارزه با جواب منفی رهبر ایران مواجه شود و در آن صورت مورد هجمه انتقادهای نمایندگان کنگره قرار گیرد؛ به نظر می‌رسد این مساله بر روی جو مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 که به‌زودی از سر گرفته می‌شود، تاثیر منفی داشته باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه، درباره دلایل دیگر لزوم حضور ایران در مبارزه علیه داعش، بیان کرد: یکی دیگر از دلایل ضروری حضور ایران در این مبارزه کاهش تنش‌ها میان ایران و عربستان سعودی است. با وجود افزایش تهدید داعش علیه مکان‌های مقدس مسلمانان در شهرهای مکه، مدینه،‌ نجف و کربلا،‌ دو کشور پی برده‌اند که داعش دشمن مشترک آن‌هاست. دو کشور از این مساله آگاهند که هرگونه پیشروی نیروهای تروریستی داعش به نابودی این مکان‌های مقدس منجر خواهد شد. ایران اخیرا حسین امیرعبداللهیان یکی از معاونان وزیر امور خارجه را برای انجام گفت‌وگوهای امنیتی به عربستان فرستاده است.

وی معتقد است: با وجود این که در سخنرانی اخیر اوباما درباره داعش هیچ‌گونه اشاره‌ای به ایران نشده است، اما دوطرف می‌توانند درباره همکاری‌های محدود نظامی علیه داعش در حاشیه انجام مذاکرات هسته‌ای به توافق برسند.

انتهای پیام

کد N500513

وبگردی