آفتاب

لاوروف : فرآیند آتش‌بس پایدار در اوکراین در جریان است

لاوروف : فرآیند آتش‌بس پایدار در اوکراین در جریان است

وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر این که فرآیند ایجاد آتش‌بس بلند مدت در شرق اوکراین همچنان در جریان است،‌ اظهار امیدواری کرد که جهان حقایق مربوط به حادثه سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین را بفهمد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی که در یک برنامه گفت و گوی سیاسی در تلویزیون کشورش ایراد کرد گفت: تعیین وضعیت اوکراین بستگی به سندی که پس از ارائه ابتکار عمل هفت بندی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه امضا شد، دارد.

وی افزود: ما در کنار این سند اعلام آمادگی کردیم تا همراه با همه طرف‌های دخیل در جنگ اوکراین از جمله مقامات کی‌یف، نیروهای حامی آنها و جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک بر سر این موارد همکاری کنیم.

لاوروف خاطر نشان ساخت: این ابتکار عمل امکان برگزاری کنفرانس درشهر مینسک که در آن سند مذکورامضا شد را فراهم کرد. در حال حاضر ارزیابی های ما و نظرات ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا نشان می دهد که آتش‌بس در مجموع به رغم برخی موانعی که شکر خدا تا کنون چندان جدی نبوده اند همچنان برقرار است .

وی عنوان کرد: موارد پراکنده تبادل آتش در هر دو طرف وجود داشته اما فرایند ایجاد صلح پایدار همچنان در حال پیشرفت است.

لاوروف تأکید کرد: من از ارزیابی های بیش از حد خوشبینانه اجتناب می کنم زیرا برخی افراد دوست دارند این فرآیند آتش‌بس را تضعیف کرده و وضعیت را به مسیر جنگ بازگردانند.

وی همچنین خاطر نشان ساخت: منظور من در درجه اول دسته های ایجاد شده از سوی اولیگارش ها است. این واحدها به کی‌یف گزارش نمی کنند و نیروهای مسلح کی‌یف را دوستان کوتاه مدتی تلقی کرده و بخش بزرگی از گارد ملی اوکراین جزء این دسته است.

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: به جز ایگور کولومویسکی، اولیگارش های دیگری حامی واحدهای شبه نظامی نظیر دونباس، آیدار ، دنپروپتروفسک و یگان های آزوف هستند.

لاوروف گفت: در کنار آنها گارد ملی اوکراین تا حدی توسط بودجه دولتی این کشور و کمک های حامیان خارجی حمایت می شود هر چند که همواره دستورات فرمانده معظم را اجرا نمی کنند.

وی خاطر نشان ساخت : اغلب بندهای پروتکل مینسک در زمینه حل و فصل درگیری در اوکراین نیازبه شفاف سازی داشته و تنها شرط مربوط به آتش‌بس سریعاً‌ اجرا شده است. این بند یعنی آتش‌بس شفاف بوده و می تواند اجرا شود و هم اکنون در حال اجرا است. ما می خواهیم سازمان امنیت و همکاری اروپا در سریع ترین زمان ممکن تعداد ناظران در مناطق درگیری که در آن طرف ها باید آتش‌بس کنند افزایش یابد.

لاوروف عنوان کرد: این یک فرایند گفت‌و‌گوی سیاسی فراگیر است که باید بر همه مسائل ضروری مرتبط با قانون اساسی اوکراین و چگونگی ادغام مناطق در نظامی که امید است به همه مردم اجازه هم زیستی و احترام به سنت‌ها ، رسوم و فرهنگ و ارزش‌های یکدیگر را بدهد تمرکز کند.

لاوروف خاطر نشان ساخت :پوروشنکو به طور دائم بر تعهدش به این توافقات صلح تأکید می‌کند ما امیدوار هستیم وی به عنوان نماد میزانی از مشروعیت که پس از انتخابات ریاست جمهوری 25 مه سربرآورد به وظایف‌اش به عنوان فرمانده کل قوا عمل کرده و همه اقدامات را اتخاذ کرده و از اختیارات ریاست جمهوری خود استفاده کند تا تضمین کند دولت فعال در کی‌یف که به رئیس‌جمهور پاسخگو است، تصمیم‌هایی که او مجاز دانسته و تائید کرده را تضعیف نکند.

لاوروف افزود: روسیه و شبه نظامیان جدایی طلب بلافاصله پس از امضای توافقات مینسک از ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا که دراوکراین فعال هستند خواستند تا به مناطقی که در آن ها آتش بس شده و مناطق به اصطلاح متارکه جنگ بروند. نمایندگان سازمان امنیت و همکاری اروپا باید بر هر چیزی که درآنجا اتفاق می افتد و نه فقط اقدامات نیروهای مسلح اوکراین بلکه اقدامات واحدهای گارد ملی و یگان های مختلف نظارت داشته باشند. آنها در مذاکرات شرکت نکردند. تنها لئونید کوچما رئیس‌جمهور سابق اوکراین به نمایندگی از این کشور در آن شرکت کرد.

لاوروف خاطر نشان ساخت: رهبران بلند پایه اوکراین به ما اطمینان دادند که وی قدرت زیادی برای آنکه توافقاتی را حاصل کرده و در قبال وظایف پذیرفته شده توسط رهبران اوکراین پاسخگو باشد دارد. از جمله این وظایف کنترل همه کسانی است که با جمهوری های دونتسک و لوهانسک درگیر هستند.

به گفته لاوروف آتش بسی که در توافقات مینسک حاصل شد باید مدتها پیش به دست می آمدند چراکه اولویت نخست این توافقات باید حفظ جان انسا‌ن‌ها باشد.

لاوروف در خصوص این فرضیه که اگر آتش‌بس دیرتر حاصل می شد شبه نظامیان موفقیت های اولیه خود در کنترل مناطق را تقویت می کردند، گفت: اوکراینی ها بیش از یک بار تلاش های خودرا صرف نیروی نظامی کرده‌اند و هدفشان بدست آوردن کنترل مناطق بیشتر و آغاز مذاکرات از این مواضع بوده است.

وی تأکید کرد: ما می توانیم به طور منطقی از نقطه نظر شبه نظامیان یا کسی در میان رده های آنها که احتمالاً مخالف تصرف اراضی بیشتر نبوده و تنها پس از آن فعالیت های نظامی را متوقف می‌کند، کار را ادامه دهیم اما اگر ما این انگیزه را تشویق کنیم هرگز نخواهیم ایستاد. ممکن است کسی فکر کند که او نیاز دارد تا مناطق بیشتری تصرف کند و تنها پس از آن خواهد بود که پای میز مذاکره خواهد نشست.

به گفته لاوروف در توافقات مینسک هیچ چیز مقدماتی وجود نداشت.

وی تأکید کرد : فرصت نجات جان انسانها نباید برای یک یا دو یا سه روز به تأخیر بیافتد اگر فرصت و اراده سیاسی مهیا باشد باید در همین لحظه سریعاً‌ تثبیت شده و طی فرآیند رسمی سازی به روی کاغذ برای آنکه طرفین چنین وظایفی را اجرا کنند ، پیاده شود.

لاوروف همچنین اظهار امیدواری کرد جهان سرانجام حقیقت را در مورد حادثه سقوط هواپیمایی مسافربری بویینگ 777 در شرق اوکراین بفهمد. وی در این مصاحبه تلویزیونی گفت: من امیدوار هستم که ما این حقیقت را بفهمیم اما این وابسته به من نیست. روسیه و رهبران سیاسی این کشور و وزارت امور خارجه آن باید همواره لزوم این مسئله را به جهان یادآوری کنند. این تصادفی نبود که من قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که ما فعالانه از آن حمایت کردیم استناد کردم. آنچه که در این قطعنامه نوشته شده باید توسط همه پیاده شود. این ماهیت چنین سندی است. دیگر مسائل باقی مانده در دستان کسانی است که وظیفه انجام تحقیقات را پذیرفته اند.

لاوروف گفت: هشام الدین حسین وزیر دفاع مالزی به روسیه سفر کرده است.وی همچنین به اوکراین و هلند نیز سفر کرده و قصد دارد به استرالیا سفر کند. به گفته لاوروف مالزیایی ها خواهان ارزیابی های ما هستند زیرا آنها نتایج اولیه ای که وزارت دفاع روسیه در جلسه ای در تاریخ 21 ژوئیه را اعلام کرد را می دانند . آنها می خواهند نسبت به فهرستی از پرسش های مطرح شده از سوی آژانس فدرال حمل و نقل هوایی صحبت کرده و با کارشناسان بحث کنند.

لاوروف همچنین تصریح می‌کند : ما از این تمایل استقبال می کنیم زیرا دلیلی برای رد جوابهای جامع یا دست کم بحث درباره پرسش هایی که ما مطرح کردیم اما بی پاسخ مانده اند وجود ندارد.

لاوروف همچنین تأکید کرد: کارشناسان بین‌المللی سه هفته در کی یف اقامت کرده و با مقامات اوکراینی گفت‌و‌گو کردند. در پاسخ به سوالاتی که پس از این فاجعه توسط وزارت دفاع روسیه و آژانش حمل و نقل هوایی مطرح شدند جوابی آماده نشده بود. نماینده ما که یکی از اعضای تیم کارشناسان بین‌المللی است به این مسائل عجیب و غریب اشاره کرده است.

وی افزود: ما یک مجموعه پرسش های دیگر از سوی مقامات هوانوردی روسیه به منظور شناسایی مسائلی که توجه فوری نیاز دارند آماده می کنیم. همانطور که کارشناسان مطلع نسبت به اجرای این تحقیقات به من گفته اند بسیاری از چیزهایی که باید انجام می شد،‌انجام نشده اند و من نمی دانم دلیل آن چه بوده است. شاید برخی در وضعیتی که درآن اتهامات هیستریک علیه شبه نظامیان جدایی طلب و روسیه پس از این حادثه مطرح شد نفع می بردند.

لاوروف اضافه کرد: همه صفحات نخست روزنامه ها و برنامه های پربیننده تلویزیون و سایت های اینترنتی پر از اتهامات بودند. اکنون این حباب تبلیغاتی از میان رفته و برخی ممکن است مشتاق تحقیقات نسبت به دلایل اصلی این حادثه نباشند.

لاوروف همچنین گفت: این رویکرد ما نبوده و ما احتمالا تنها کشوری هستیم که به جهان یادآوری می کنیم قطعنامه 2166 سازمان ملل که پیش تر ذکر کرده بودم وجوددارد که خواهان آتش‌بس سریع در منطقه سقوط هواپیما شده تا کارشناسان بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. این قطعنامه همچنین می گوید که تحقیقات باید جامع، بین‌المللی، شفاف و حسابگر باشد.

انتهای پیام

کد N500504

وبگردی