آفتاب

خیز سوسیال دموکرات‌های سوئد برای پیروزی در انتخابات پارلمانی

خیز سوسیال دموکرات‌های سوئد برای پیروزی در انتخابات پارلمانی

عرصه سیاست سوئد در انتخابات روز یکشنبه تغییر شگرفی خواهد داشت به طوریکه احتمال می‌رود سوسیال دموکرات‌ها با اختلاف کمی پیروز شوند در حالیکه راست‌های افراطی با افزایش رای شرکت کنندگان روبرو خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، استفان لوفون 57 ساله رهبر سابق اتحادیه کارگری که هیچ سابقه پارلمانی یا تجربه دولتی ندارد و از طبقه کارگر جامعه سوئد محسوب می شود، احتمالاً‌ نخست‌وزیر بعدی این کشور خواهد بود.

بنابر نظرسنجی صورت گرفته توسط Demoskop سوسیال دموکرات‌ها می‌توانند با 2 / 29 درصد آرا پیروز شوند.

لوفون که سیاستمداری با کاریزمای نه چندان قدرتمند است و توانایی متحد کردن مردم را دارد،‌ با یک سناریوی دولتی پیچیده مواجه خواهد شد.

یک استاد علوم سیاسی در دانشگاه لوند سوئد گفت: احتمال می رود که سوسیال دموکرات‌ها 35 درصد آرا را کسب کنند و حتی احتمال می‌رود که چنین آرایی را به دست نیاورند. این برای رهبری استفان لوفون مشکل آفرین خواهد بود.

حتی پیش از انتخابات پارلمانی، ائتلاف احتمالی لوفون با سبزها و حزب سابق کمونیست‌ها موسوم به " چپ‌ها" احتمالاً‌ متزلزل خواهد بود.

این گروه‌های سیاسی بر روی مسائل حساس نظیر انرژی،‌ دفاع ، سرمایه گذاری بخش خصوصی در رفاه و خدمات درمانی و ضرورت بی اثر کردن اصلاحات لیبرالی ائتلاف کنونی راست میانه اختلافاتی داشته‌اند.

روز جمعه و در مناظره نهایی که از شبکه SVT پخش شد، رهبران چپ‌گرای سوئد تلاش کردند تا سازش بیشتری را درباره این مسائل مورد مناقشه از خود نشان دهند.

لوفون در این مناظره گفت: باید در بخش استراتژی اشتغال بیشتر وقت و دقت صرف کنیم. سرمایه گذاری در بخش خط آهن و راه و ساختمان ضرورت دارد. این ها باعث اشتغال زایی می شوند.

رهبر سوسیال دموکرات‌ها که شعار کمپین انتخاباتی اش " سوئد بهتر برای همه " است به خاطر ناکافی بودن تجربیاتش ازعهده مناظره تلویزیونی خوب برنیامد.

این انتخابات به احتمال زیاد بر دوره نخست‌وزیر فردریک رینفیلدت 49 ساله که از 2006 در این سمت است ،‌پایان می دهد و ترک سمت نخست‌وزیری توسط وی، میراثی از مدیریت با کفایت بحران مالی بین‌المللی را بر جای می گذارد. چرا که وی به خاطر تحقق سیاست های درست اقتصادی و برقراری نظم در سیستم بودجه سوئد ، بدون آنکه نارضایتی مردم را برانگیزد توانست اقتصاد کشورش را در دوران بحران مالی جهانی حفظ کند.

احتمال می رود که حزب راست میانه وی در انتخابات روز یکشنبه در جایگاه دوم قرار گیرد و بین 20 تا 25 درصد آرا را کسب کند.

انتخابات پارلمانی روز یکشنبه سوئد در یک دور و با رقابت افراد در فهرست‌های منطقه ای برگزار میشود و آستانه ورود به پارلمان چهار درصد است.

احتمال دسترسی تمامی هشت حزب به پارلمان وجود دارد این هشت حزب عبارتند از: سه گروه جناح چپ ( سوسیال دموکرات، سبزها و چپ‌ها) ،ائتلاف راست میانه ( میانه روها،‌لیبرال ،‌میانه و دموکرات میانه) و حزب مخالف مهاجرت موسوم به دموکرات های سوئد.

حزب جدید ابتکار عمل فمنیست نیز می تواند وارد پارلمان شود اگر چه نظرسنجی اخیر نشان داد این حزب پایین تر از چهار درصد کسب می‌کند.

انتخابات روز یکشنبه ساعت 18 به وقت گرینویچ آغاز می شود.

انتهای پیام

کد N500344

وبگردی