آفتاب

درخواستهای رئیس جمهوری چین از کشورهای آسیای مرکزی

درخواستهای رئیس جمهوری چین از کشورهای آسیای مرکزی

رئیس جمهوری چین خواستار افزایش اقدامات کشورهای آسیای مرکزی برای مبارزه علیه افراط گرایی مذهبی، جدایی طلبی و تروریسم سایبری شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز گزارش داد که شی جینپینگ رئیس جمهوری چین در اظهاراتی در نشست شانگهای در تاجیکستان بر لزوم افزایش اقدامات کشورهای آسیای مرکزی برای مبارزه علیه افراط گرایی مذهبی، جدایی طلبی و تروریسم سایبری همزمان با درخواست کمک از کشورهای همسایه‌ برای مقابله با نگرانی‌ های امنیتی در منطقه سین‌ کیانگ تاکید کرد.

مقامات دولت چین بر این باورند که گروههای جدایی طلب در منطقه مسلمان نشین سین کیانگ در پی ایجاد دولت مستقل خود با نام ترکستان شرقی بوده و با شبه نظامیان در آسیای مرکزی و پاکستان در ارتباط هستند.

رئیس جمهوری چین پیشتر در واکنش به کشته و زخمی شدن شمار زیادی از مردم در انفجار سین کیانگ خواستار مجازات شدید عاملان حمله تروریستی شده بود. سین کیانگ استان مسلمان نشین چین است که پکن مردم آن را به تلاش برای استقلال و جدایی از چین متهم می کند. در همین رابطه درگیری هایی میان پلیس چین و مردم این استان رخ داده که در اغلب آنها تعدادی زیادی از ساکنان این استان کشته شده و و هزاران نفر زخمی شدند.

کد N500169

وبگردی