آفتاب

روزنامه الغد: کشورهای عربی در پیدایش داعش سهیم هستند

روزنامه الغد: کشورهای عربی در پیدایش داعش سهیم هستند

تهران- ایرنا- روزنامه ˈالغدˈ اردن، کشورهای عربی را به دلیل رها کردن بحران سوریه به حال خود و پشت کردن به عراق در پیدایش گروهک تروریستی - تکفیری داعش سهیم دانست.

روزنامه الغد، طی گزارشی در خصوص ایجاد گروه تروریستی - تکفیری داعش، نوشت: عرب ها می بایست پیش از این که کار به اینجا بکشد، دست به انجام کاری می زدند، اما واقعیت این است که آن ها از امکانات سیاسی، اقتصادی و همچنین نظامی خود در این خصوص استفاده نکردند و اکنون باید برای حل مشکل داعش دست به دامن وزیر امور خارجه آمریکا و تنها همپیمانشان یعنی آمریکا شوند.

'کامل ابوجابر' وزیر خارجه سابق اردن، می گوید: عرب ها می بایست به جنگ فرهنگی و عقیدتی داعش می رفتند.

وی می افزاید: پدیده داعش در تاریخ عرب ها نوظهور است و هیچ یک از حکومت های عرب از زمان اموی ها تا عباسیان و فاطمی ها، قبلا چنین سیاستی در پیش نگرفته بودند، داعش پدیده ای غیر اسلامی و به دور از فرهنگ و تمدن است.

'حسن ابونعمه' کارشناس سیاسی اردنی نیز در این باره معتقد است: حمله آمریکایی ها به داعش در عراق چیز جدیدی نیست، اما این که آمریکا به مواضع داعش در سوریه حمله کند، مهم است زیرا این کشور در گذشته ادعای کمک به مخالفان میانه رو نظام سوریه را داشت و اکنون قصد دارد به داعش در سوریه حمله کند و البته حمله به داعش در سوریه به نفع نظام سوریه تمام می شود.

'محمود اردیسات' مدیر کل موسسه کهنه سربازان و نظامیان بازنشسته اردن نیز در این خصوص گفت: سازمان داعش تبدیل به خطری بزرگ برای همه منطقه شده است که آمریکا در آن منافع زیادی دارد و به خاطر آن 10 سال در عراق جنگید.

وی افزود: اما، ناگهان متوجه می شود که داعش حدود نیمی از عراق را به اشغال در آورده و در این شرایط آمریکا که سال پیش از حمله نظامی به سوریه خودداری کرد، اخیرا اعلام کرد که مواضع داعش را در سوریه و عراق هدف قرار می دهد.

این در حالی است که روسیه اعلام کرده که این کار منوط به اجازه شورای امنیت است.

خاورم **2041**7074**1275
کد N500057

وبگردی