آفتاب

فرایند تفتیش آرای انتخابات افغانستان فردا پایان می یابد

فرایند تفتیش آرای انتخابات افغانستان فردا پایان می یابد

رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان از پایان فرایند تفتیش آرا در روز یکشنبه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری بخدی، احمدیوسف نورستانی رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که فرایند تفتیش آرا روز یکشنبه به پایان می رسد.

قرار بود که این نتایج روز جمعه اعلام شود اما نورستانی اعلام کرد که به دلیل بروز مشکل فنی نتوانستند نتایج پروسه تفتیش را در زمان مقرر اعلام کنند.

نورستانی گفت: مصمم هستیم که نتایج نهایی تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز یکشنبه اعلام شود.

رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان تاکید کرد که ۴۰۵ صندوق به خاطر مشکلات فنی به بررسی مجدد نیاز دارند و ماموران کمیسیون بررسی این صندوق ها را آغاز می کنند.

این درحالیست که عبدالله عبدالله نامزد معترض دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده است که نتایج نهایی انتخابات را نمی پذیرد زیرا به گفته این نامزد انتخاباتی آرای پاک از ناپاک جدا نشده است.

عبدالله عبدالله حکومت برخاسته از نتایج انتخابات را متقلب خوانده و هشدار داده است که حتی یک روز این نوع حکومت را تحمل نمی کند.

نورستانی از هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خواست تا به نتایج اعلام شده احترام بگذارند و تاکید کرد هیچ دلیل دیگری باقی نمانده که نامزدها نتیجه تفتیش را نپذیرند زیرا تمام معیارهایی که آنها پیشنهاد کرده بودند از طرف جامعه بین الملل مورد قبول واقع شده است.

قرار است که نتایج تفتیش آرا به کمیسیون شکایات انتخاباتی فرستاده شود و نامزدهای انتخاباتی می توانند ظرف ۴۸ ساعت شکایات خود را در کمیسیون شکایات انتخاباتی ثبت کنند.

نتایج پروسه تفتیش آرا درحالیست که ده ها نفر در کابل امروز شنبه در اعتراض به آنچه عدم تفکیک آرای پاک از ناپاک خواندند، تظاهرات کرده و از سازمان ملل خواستند تا زمینه را برای شفافیت انتخابات و جدا کردن آرای پاک از ناپاک فراهم کند.

معترضان هشدار دادند در صورتیکه وضع به همین منوال ادامه یابد و در برسی ها تغییر ایجاد نشود حکومت برخاسته از این انتخابات را قبول نخواهند داشت.

کد N500045

وبگردی