آفتاب

تحریم های ضد روسی غرب - تلاش برای انزوای بین المللی مسکو

تحریم های ضد روسی غرب - تلاش برای انزوای بین المللی مسکو

تهران - ایرنا- چراغ سبز آمریکا به اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم های ضد روسی درپی افزایش اختلافات و نزاع های سیاسی میان مسکو و غربی ها بر سر موضعگیری روسیه درقبال بحران اوکراین، تلاش برای انزوای روسیه در عرصه بین المللی ارزیابی می شود.

اتحادیه اروپا با حمایت واشنگتن روز گذشته اعمال تحریم ها برضد روسیه را گسترش داد و منابع مالی ، تسلیحاتی و بازرگانی این کشور را هدف گرفت.

اختلافات میان مسکو و کشورهای غربی بر سر بروز بحران سیاسی در اوکراین ناشی از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه و حمایت مسکو از اتباع روس زبان آن کشور به مرحله بازگشت به دوران جنگ سرد رسید و احتمال وقوع درگیری های نظامی را در این منطقه افزایش داد.

تازه ترین دور تحریم های غرب علیه روسیه، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور را به واکنش شدید واداشت و اعلام کرد که وضعیت اوکراین به ابزاری برای احیای 'ناتو' و گرد آوردن متحدان این سازمان به دور آمریکا تبدیل شده است.

وی اوکراین را گروگان منافع خارجی ها خواند و افزود: کشورهای غربی از موقعیت موجود این کشور برای وخیم تر کردن وضعیت استفاده می کنند.

پوتین تحریم های اتحادیه اروپا علیه مسکو را بی نتیجه خواند و چندی پیش نیز به غرب هشدارداده بود که با روسیه هسته ای بازی نکنند.

آمریکا و اتحادیه اروپا سال گذشته که روابط نسبتا حسنه ای با مسکو داشتند ، با پیشنهاد مسکو برای انهدام سلاح های شیمیایی سوریه و برای جلوگیری از اقدام نظامی علیه دمشق موافقت کردند و ارتباطات گسترده ای در زمینه همکاری های منطقه ای و بین المللی میان دو طرف برقرار شد.

حدود یکسال از برقراری این همکاری با انهدام و جمع آوری سلاح ها و انتقال آن به ناوهای آمریکایی در دریای مدیترانه سپری شد و سوریه براساس گزارش سازمان ملل تمامی این گونه تسلیحات خود را نابود کرده است، اما امریکا بدون آنکه نسبت به اقدامات و جنایات داعش و مخالفان دولت سوریه واکنش جدیدی نشان دهد با تشکیل جلسات و نشست هایی زمینه را برای دور زدن تلاش های مسکو در جهت خاتمه بحران در سوریه آغاز کرد و با حمایت های مالی و تسلیحاتی مخالفان و تروریست ها، زمینه را برای تقویت نفوذ خود در این منطقه با کنار زدن مسکو پدید آورد.

بروز بحران سیاسی در اوکراین درپی مخالفت رییس جمهوری وقت این کشور و طرفدار سیاست های مسکو، با امضای توافقنامه تجاری میان کی یف و بروکسل، منجر به برخوردهای سیاسی و نزاع های دیپلماتیک رهبران اروپایی و روسیه شد و با الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه ، اختلافات ، فشارها و تهدیدهای اتحادیه اروپا و آمریکا علیه مسکو افزایش و گسترش یافت تا جایی که مسکو با تحریم های فزاینده غربی ها روبرو شد.

درپی تهدید مسکو به اقدامات بازدارنده علیه طرف های مقابل، رقص های سیاسی و دیپلماتیک برای سرگرم شدن طرفین آغاز شد و آمریکا و غرب از آنجائیکه در جریان مسئله سوریه به عنوان بازندگان سیاسی در عرصه بین المللی معرفی شدند و حامیان دولت بشار اسد در زمره برندگان جایگاه ویژه ای را در میان کشورهای منطقه بدست آوردند و این امر باعث نگرانی و از دست دادن حیثیت و اعتبار امریکا و متحدانش شد.

در این میان غرب با شکست در برابر سیاست کشورهای دولت بشار اسد ، بویژه مسکو، با استفاده از فرصت و زمینه تشدید اختلافات بر سر بحران اوکراین، سیاست ناتوان سازی در جبهه جنگ با روسیه را با اعمال تحریم های شدید تسلیحاتی ، مالی و تجاری علیه این کشور در پیش گرفت ، تا بتواند درپوشش حمایت های همه جانبه از ائتلاف گروههای مخالف دولت دمشق ، با خارج ساختن مسکو از روند تصمیم گیری ها درقبال تحولات سیاسی در سوریه، دولت بشار اسد را سرنگون کند.

اقدام امریکا برای تشکیل به اصطلاح ائتلاف بین المللی به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش در سوریه بدون حضور و مشارکت قدرت های منطقه ای ایران و روسیه ، نشانه ای از شیوه عمل و رفتارهای واشنگتن و متحدانش برای خارج کردن کشورهای برخوردار از توان و قدرت در قبال مسایل منطقه ای و بین المللی و اجرای سناریوهای متفاوت ( تحریم ها و انزوا) برای ضربه زدن است تا منافع غرب به هر نوعی تامین شود.

طرح ادعایی اوباما برای مبارزه با داعش در واقع مقابله با سیاست های تهران و مسکو دربرابر دولت بشار اسد است که امروزه با درگیر کردن این دو کشور -زیاده خواهی ها در مذاکرات هسته ای ، تهدید و اعمال تحریم ها - آنها را وادار به عقب نشینی از مواضع و سیاست های خود کند.

به اعتقاد حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران سوء استفاده روبه گسترش غرب از تحریم و تبدیل آن به نوعی سلاح مخرب نشان می دهد که این ابزار به آسانی می تواند علیه هریک از اعضای جامعه جهانی به کار گرفته شود.

رییس جمهوری ایران اعلام کرد:بحران های منطقه ای میراث شوم عملکرد دیروز قدرت های توسعه طلب است و برقراری صلح درجهان مستلزم مقابله با خشونت و افراط گرایی است، ایران از آغاز موج جدیدگسترش تروریسم که برخی از بازیگران منطقه ای و بین المللی با سرازیر کردن منابع مالی و تسلیحاتی و اطلاعاتی به تقویت آن اقدام کرده اند، تاکید داشت که حمایت از تروریسم و افراط در نهایت منطقه را درگام خود فرو خواهد برد.

به اعتقاد تحلیگران مسایل سیاسی، دولتمردان روس نیز می بایست با تاسی از درس های تاریخی و تشکیل ائتلاف های بین المللی و همکاری های منطقه ای و بدون انجام زدوبندهای سیاسی و بازی با برگ دیگر کشورها به مقابله با سناریو های امریکا و غرب بپردازند و اجازه ندهند تا با فریب این کشور درقبال موضوعات و مسایل مورد علاقه غربی ها، منافع آمریکا و متحدانش تامین شود.

اروپام / 5981
کد N499915

وبگردی