آفتاب
پنجاهمین سالگرد روابط ایران و مکزیک گرامی داشته شد

روانچی: مصمم به گسترش رابطه با آمریکای لاتین هستیم

روانچی: مصمم به گسترش رابطه با آمریکای لاتین هستیم

معاون اروپا وآمریکای وزارت امور خارجه گفت: مصمم هستیم که روابط را با کشورهای آمریکای لاتین گسترش دهیم و در گفتگوها متوجه شده ایم که این احساس و توجه از طرف مقابل نیز وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر،مراسم بزرگداشت یکصدودوازدهمین عهدنامه مودت و پنجاهمین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک ایران و مکزیک صبح امروز با حضور مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان و همچنین کارلوس ویلاکازا معاون وزیر امور خارجه مکزیک برگزار شد.

در این مراسم، معاونین وزرای خارجه ایران و مکزیک از تمبر مشترک روابط دو جانبه رونمایی کردند.

همچنین یادداشت تفاهم دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه و دانشکده روابط بین‌الملل مکزیک بین رئیس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه و معاون وزیر امور خارجه مکزیک امضاء شد.

مجید تخت‌روانچی و کارلوس ویلاکازا همچنین از نمایشگاه اسناد تاریخی دو کشور نیز بازدید کردند.

کارلوس ویلاکازا ظهر امروز در وزارت امور خارجه با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار خواهد کرد و بعد از ظهر با علی‌اکبر ولایتی، نماینده مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.

زمینه های ارتقای روابط ایران و مکزیک فراهم است

مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در گرامیداشت پنجاهمین سال روابط ایران و مکزیک و پس از دیدار با همتای مکزیکی خود در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه گفت: در جهت ارتقای روابط با کشور دوست، چند کار مهم انجام دادیم، روابط دو کشور قدمتی بیش از صد سال دارد و ما امروز پنجاهمین سالگرد رسمی روابط دیپلماتیک را جشن گرفتیم و جلسه بسیار خوبی با معاون وزیر امور خارجه داشتیم که مباحث را حین ناهار ادامه می دهیم.

روانچی گفت: زمینه های بسیار زیادی بین دو کشور وجود دارد که در جهت تقویت روابط بین ایران و مکزیک است.

وی تصریح کرد: سندی که اکنون امضا کردیم سندی جامع است که روابط را در زمینه های مختلف مورد اشاره قرار می دهد و به زمینه های مورد روابط دو کشور اشاره می کند.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه تصریح کرد: همکاری های اقتصادی، فرهنگی، علمی، دانشگاهی و ... زمینه های مختلفی هستند که دو کشور می توانند در زمینه آنها و در جهت ارتقای روابط همکاری داشته باشند.

روانچی تاکید کرد: ما اهمیت زیادی به روابط  با کشورهای آمریکای لاتین می دهیم و فکر می کنیم زمینه ارتقای روابط زیاد است.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره روابط ایران و آمریکای لاتین بیان کرد: کشورهای آمریکای لاتین عضو عدم تعهد هستند و ما در عین اینکه فاصله دوری داریم از نظر جغرافیایی، فرهنگی و تاریخی اشتراک نظرات زیادی داریم.

روانچی با اشاره به اینکه ایران با مجامع بین المللی همکاری خوبی دارد، تصریح کرد: از نظر اقتصادی شرایط برای گسترش روابط وجود دارد و دولت آقای روحانی اهمیت زیادی برای روابط با آمریکای لاتین در زمینه های مختلف قائل است و ما علاقه مند به رفت و آمد سیاسی هستیم و فکر می کنیم ظرفیت زیاد اقتصادی وجود دارد و مصمم هستیم که روابط با این کشورها را گسترش دهیم.

وی تاکید کرد: در گفتگو با طرف آمریکای لاتین نیز متوجه شده ایم که این احساس از طرف مقابل نیز وجود دارد و امروز معاون وزیر خارجه مکزیک نیز علاقه به همکاری در همه زمینه ها با ایران را نشان داد.

گفتگوها ادامه می یابد

کارلوس ویلاکازا، معاون وزیر امور خارجه مکزیک که به ایران سفر کرده است نیز امروز در مراسم پنجاهمین سال روابط ایران و مکزیک و پس از دیدار با معاون وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشکر برای دعوت به ایران از سوی تخت‌روانچی گفت: گفتگوی مثمرثمر و دوستانه‌ای با معاون وزیر خارجه داشتیم که هدف، تعمیق روابط و گسترش همکاری‌های دو جانبه بوده است.

وی ادامه داد: هدف مشترک ما تعمیق روابط دوستانه دو کشور بر اساس احترام و اصول همزیستی مسالمت‌آمیز است. ایران و مکزیک وارث فرهنگ‌های کهنی هستند که خدمات شایانی به جامعه بین‌المللی داشته است.

معاون وزیر امور خارجه مکزیک تصریح کرد: ما کشورهایی دارای هویت فرهنگی و شخصیت منحصربه‌فرد هستیم و باید با جدیت بیشتر به بررسی زمینه‌های همکاری به‌ویژه در زمینه اقتصادی بپردازیم.

ویلاکازا ادامه داد: فرصت های بسیار زیادی برای تبادل تجاری، اقتصادی و همچنین تبادل فرهنگی وجود دارد. قرار است به گفتگوها ادامه دهیم تا به معماری حقوقی جامع برای روابط دو کشور دست یابیم.

معاون وزیر امور خارجه مکزیک افزود: همکاری در جهت مبارزه با جنایات سازمان‌یافته بین‌المللی، معاضدت قضایی، کشاورزی، توسعه روستایی و اجتناب از اخذ مالیات مضاعف از موضوعاتی است که درباره آنها گفتگو کردیم.

کد N499838

وبگردی