آفتاب
در دیدار معاونان وزیران خارجه ایران و مکزیک

ایران و مکزیک بیانیه همکاری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و علمی امضا کردند

ایران و مکزیک بیانیه همکاری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و علمی امضا کردند

ایران و مکزیک در پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک به طور رسمی بیانیه همکاری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و علمی امضا کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجید تخت روانچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان ظهر شنبه پس از امضای یادداشت‌تفاهم دانشگاهی و بازدید از نمایشگاه اسناد تاریخی دو کشور و رونمایی از تمبر روابط دیپلماتیک در نشست خبری مشترک با همتای مکزیکی‌اش، اظهار کرد: ما مذاکرات و جلسه خوبی با معاون وزیر امور خارجه مکزیک داشتیم و در زمینه تقویت همکاری‌های مشترک گفت‌وگو کردیم. بیانیه مشترک میان دو کشور سند جامعی در زمینه‌های مختلف است که همکاری‌های اقتصادی، ‌فرهنگی و علمی را شامل می‌شود.

روانچی تأکید کرد: روابط با کشورهای آمریکای لاتین به ویژه مکزیک برای وزارت خارجه و دولت اهمیت زیادی دارد و امیدواریم در این دولت شاهد رونق این روابط بیش از پیش باشیم.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که به نظر می‌آید در دولت یازدهم تمرکز کم‌تری بر آمریکای لاتین در وزارت امور خارجه و دولت وجود داشته باشد؟ خاطرنشان کرد: مکزیک عضو جنبش غیرمتعهدهاست و با وجود فاصله میان دو کشور ما به لحاظ فرهنگی و تاریخی اشتراکات زیادی داریم. هم‌چنین دو کشور در مجامع مختلف بین‌المللی همکاری خوبی با یکدیگر دارند و دولت یازدهم نیز اهمیت زیادی برای گسترش روابط با این کشورها در زمینه‌های مختلف قائل است.

وی تأکید کرد: ما علاقه‌مند به رفت‌وآمد سیاسی میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین هستیم و به ویژه معتقدیم به لحاظ اقتصادی ظرفیت بسیار زیادی برای همکاری وجود دارد و مصمم هستیم با این کشورها روابط‌مان ارتقا یابد.

هم‌چنین در ادامه گونزالس ایکاسا، معاون وزیر امور خارجه مکزیک با قدردانی از ایران برای دعوت از وی به تهران، گفت: ما گفت‌وگوهای موثر و دوستانه‌ای داشتیم که با هدف گسترش روابط دو کشور انجام شد.

او گفت: هدف دو کشور تعمیق روابط دوجانبه بر اساس احترام متقابل و حقوق بین‌الملل است.

ایکاسا ادامه داد: ایران و مکزیک وارث فرهنگ‌های کهن هستند. ما کشورهایی دارای هویت و شخصیت فرهنگی قوی در مناطق خود هستیم.

معاون وزیر امور خارجه مکزیک تأکید کرد: در این دیدار توافق کردیم که به گفت‌وگوهای سیاسی دوجانبه با جدیت بیش‌تر ادامه دهیم. هم‌چنین در زمینه روابط اقتصادی معتقدیم فرصت‌های زیادی وجود دارد که تا کنون از آن‌ها استفاده نشده است. در بیانیه مشترک همکاری در زمینه جنایات سازمان یافته بین‌المللی، معاضدت قضایی، کشاورزی و توسعه روستایی و ممانعت از اخذ مالیات مضاعف قرار بر تعامل و همکاری شده است.

انتهای پیام

کد N499825

وبگردی