آفتاب

هشدار هند به انگلیس: دوران تصمیم گیری برای کشورهای دیگر پایان یافته است

هشدار هند به انگلیس: دوران تصمیم گیری برای کشورهای دیگر پایان یافته است

دهلی نو - ایرنا - سخنگوی وزارت خارجه هند روز شنبه دولت انگلیس را به خاطر بحث در مورد کشمیر مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد که دوران تصمیم گیری برای کشورهای دیگر به سرآمده است.

به گزارش ایرنا، بحث نمایندگان مجلس انگلیس در مورد کشمیر دیروز نیز با واکنش تند احزاب سیاسی و رسانه ای هند روبه رو شد.

سید 'اکبرالدین ' سخنگوی وزارت امور خارجه هند ضمن اعلام موضع کشورش علیه این اقدام قانونگذاران انگلیسی، گفت: روزگاری که گروهی ازافراد از دور برای سرنوشت کشورهای دیگر تصمیم گیری می کردند، بسر آمده است.

وی تاکید کرد که کشمیر یک مساله داخلی هند است.

درجریان بحث و گفت و گوهایی که سه روز پیش در مجلس انگلیس صورت گرفت، گروهی از نمایندگان فراحزبی اظهار داشتند که حل مناقشه کشمیر برای صلح جهانی ضروری است.

دولت جدید هند طی هفته های اخیر بارها اعلام کرده که مساله کشمیر یک موضوع داخلی است و در مورد حل این مناقشه نیز فقط آماده مذاکره دو جانبه با پاکستان براساس قرار داد شیملا و اعلامیه لاهور است و به طرف سومی حتی سازمان ملل اجازه دخالت درآن را نمی دهد.

'رام ماداو ' سخنگوی حزب حاکم بی جی پی گفت: تصمیم مجلس انگلیس مبنی برانجام بحث در مورد موضوع کشمیر باید محکوم شود.

وی از دولت انگلیس پرسیده است که آیا مجلس هند می تواند مسایل فالکلند و اسکاتلند را بررسی کند؟

دولت راستگرای هند که بیش از سه ماه است قدرت را در این کشور در دست گرفته موضع سخت تری را در قبال کشمیر در پیش گرفته است.

دهلی نو اوایل شهریور ماه امسال به خاطر دیدار 'عبدالبسیط ' سفیر پاکستان با رهبران جدایی طلب کشمیری، گفت وگوهای مستقیم با اسلام آباد در سطح قائم مقام های وزارت خارجه را لغو کرد.

دهلی نو تاکید دارد هرگونه مذاکره و راه حل در مورد مناقشه ها با پاکستان از جمله مساله کشمیر یک موضوع دو جانبه است و طرف سوم حق ورود و دخالت در آن را ندارد.

دولت هند می گوید در مورد مساله کشمیر فقط براساس قرارداد 1972 شیملا و اعلامیه 1999 لاهور گفت وگو خواهد کرد.

ناراحتی دهلی نو از لندن در حالی بیان می شود که دولت انگلیس یکی از پیشتازان برای برقراری ارتباط با دولت جدید هند به نخست وزیر 'نارندرا مودی ' بود.

آساق * 4 * 1519 * 264 *
کد N499792

وبگردی