آفتاب
یک دکترای تفسیر قرآن:

امربه‌معروف و نهی از منکر باید به‌دور از جهت‎گیری‎های سیاسی باشد

امربه‌معروف و نهی از منکر باید به‌دور از جهت‎گیری‎های سیاسی باشد

یک دکترای تفسیر قرآن گفت: امر به معروف و نهی از منکر را آموزش دهیم.

یک دکترای تفسیر قرآن گفت: امر به معروف و نهی از منکر را آموزش دهیم.

مهرداد ویس‎کرمی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، با اشاره به قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، افزود: امر به معروف و نهی از منکر حلال بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی بوده و با استناد به این فریضه مهم و واجب از وقوع بسیاری از جرائم جلوگیری خواهد کرد.

وی با یادآوری اینکه امر به معروف و نهی از منکر حکم شرعی است، بیان کرد: این وظیفه مهم جزء فروع دین بوده و اهمیت آن به حدی بالاست که در بسیاری از روایات بر آن تأکید شده است.

ویس‎کرمی اضافه کرد: امر به معروف و نهی از منکر باید به عنوان یک حکم شرعی در جامعه آموزش داده شود و از همان ابتدای کودکی لازم است فرزند خود را با این مهم آشنا کنیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر صرفاً درخصوص حلال و حرام نیست و بلکه شامل مباحث عدیده‎ای چون حفظ محیط زیست، پارتی بازی و... می‎شود.

وی با بیان این‌که «یکی از فلسفه‎های تشکیل حکومت اسلامی ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر است» تصریح کرد: دولت و مجلس باید در راستای رعایت این فلسفه نسبت به مسائل حاد و هنجارشکنی‎ها ساز و کار خاص و قوانین کارآمد تدوین و تصویب کنند.

ویس‎کرمی یادآور شد: برای ترویج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باید ابتدا مسئولین و خانواده‎هایشان این فروع دین را رعایت کنند یعنی انتقادپذیر بوده و تحمل نقد از سوی زیردستان خود را داشته باشند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی با تأکید بر این‌که «امر به معروف و نهی از منکر باید از حکومت و دلتمردان شروع شود» خاطرنشان کرد: اگر مسئولین در رعایت این مهم از خود حساسیت نشان داده و امر به معروف و نهی از منکر را از خود و خانواده‎هایشان شروع کنند، مردم نیز به این وظیفه واجب روی می‎آورند.

وی گفت: اگر فضا برای امر به معروف به حدی باشد که اگر کارمندی از مقام ارشد خود خطایی دید، او را از منکر نهی کند آنگاه شاهد اختلاس 3000 میلیاردی نخواهیم بود.

ویس‎کرمی افزود: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه رواج یابد آنگاه می‎توان با کمترین هزینه‎ها جلوی خسارات هنگفت و غیرقابل جبران را گرفت.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: هم منتقد و آمر به معروف و هم شخصی که انتقاد را می‎شنود باید درباره قانون حمایت از امر کننده به معروف و ناهیان از منکر به خوبی آموزش ببینند.

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر باید به دور از مچ‎گیری و جهت‎گیری‎های سیاسی باشد تا با روش درست این مهم را در جامعه ترویج دهیم.

ویس‎کرمی اضافه کرد: امر به معروف حلال بسیاری از مشکلات دنیای امروزه است به طور مثال اگر از همان اول جلوی فساد اقتصادی گرفته شود، دیگر شاهد آبروریزی‎ها، شکایات، دادگاه، بازرس و اتلاف وقت نبوده و هزینه‎ها پایین می‎آیند.

انتهای پیام

کد N499739

وبگردی