آفتاب

خرم:اذعان اوباما به اینکه ایران دشمن اعراب نیست به خاطر حسن نیت تیم دیپلماتیک روحانی است

خرم:اذعان اوباما به اینکه ایران دشمن اعراب نیست به خاطر حسن نیت تیم دیپلماتیک روحانی است

نماینده سابق ایران در سازمان ملل معتقد است اظهارات ابتدایی اوباما در گفت وگو با یکی از شبکه های آمریکایی درباره دعش و افراط گرایی در اهل سنت، نشانه های مثبت برای کاهش تنش در روابط دو کشور است.

علی خرم در گفت وگو با خبرآنلاین در خصوص واکنش اوباما نسبت به ایران در قبال داعش، گفت:این اظهارات نوعی سیگنال مثبت است که آمریکا را در کنار ایران قرار می دهد.

وی با بیان اینکه در این سالها عربستان و دیگر کشورهای عربی ایران هراسی را تبلیغ کرده اند، گفت: اوباما با این اظهاراتش اذعان می کند که دشمن اعراب، ایران نیست، بلکه افراط گرایی در درون جهان عرب است که امروز در قالب سلفی گری خود را نشان می دهد.لذا می شود گفت این موضع گیری حمایتی است. اگر ایران چنین حرفی می زد،شاید خیلی از کشورها نمی پذیرفتند، اما وقتی خود اوباما هم موضعی شبیه ایران می گیرد، برای خیلی ها این تردید برداشته می شود که ایران هم همگام با بقیه علیه داعش است و درگیری با اعراب و اهل سنت ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که دیپلماسی دولت در لحن جدید اوباما چه سهمی دارد، اظهار داشت:قطعا گامهایی که ایران در ظرف یک سال گذشته داشته ، موجب تغییر لحن آمریکایی ها شده است.

خرم با بیان اینکه طبیعی است که آنها محض رضای خدا از کسی حمایت نمی کنند، خاطر نشان کرد:بنابراین وقتی رئیس جمهور این کشور به این حقیقت اذعان می کند که مشکل کشورهای اهل سنت ایران نیست، این امر به خاطر روندی بوده است که در یک سال گذشته دستگاه دیپلماسی ما در پیش گرفت و نشان داد حسن نیت دارد. الان هم این سیگنال مثبت می تواند و می تواند در روابط ایران با اعراب منطقه موثر باشد.

مشروح گفت وگو با خرم را اینجا ببینید.

/212 27

 

 

کد N499443

وبگردی