آفتاب

مذاکراه برای حل بحران سیاسی پاکستان، اصرار دولت و انکار مخالفان

مذاکراه برای حل بحران سیاسی پاکستان، اصرار دولت و انکار مخالفان

اسلام آباد – ایرنا – نخست وزیر پاکستان بار دیگر با تاکید بر تعهد و اعتقاد دولت به مذاکره به عنوان تنها راه حل اختلافهای سیاسی با احزاب مخالف، در عین حال تصریح کرد که هرگز تسلیم مطالبات غیرقانونی مخالفان نخواهد شد.

محمد نواز شریف عصر جمعه در جلسه ای با اعضای کابینه اش اعلام کرد: تمامی خواسته های قانونی دو حزب عمده مخالف دولت (تحریک انصاف و جنبش مردمی پاکستان) از سوی دولت مورد بررسی قرار گرفته و دولت آماده است تا این مطالبات را مورد توجه قرار دهد اما خواسته هایی که مغایر با قانون اساسی کشور باشد، هرگز قابل قبول نیست.

پیشتر نیز مقامات رسمی مختلف دولت پاکستان اعلام کرده بودند که دولت آماده است تا همه مطالبات مطرح شده از سوی مخالفان را از جمله درخواست آنان برای رسیدگی به ادعای تقلب در انتخابات سال 2013 را بپذیرد اما مخالفان باید بدانند که استعفای نخست وزیر، خط قرمز دولت است و هرگونه خواسته ای مبنی بر استعفای نواز شریف از نخست وزیری، مغایر با اصول قانون اساسی پاکستان است.

اگرچه مخالفان از آغاز بحران سیاسی جاری در پاکستان، بارها با تیم مذاکره کننده دولت به مذاکره نشسته اند، اما تقریبا در تمام این مذاکرات یک سری حرف ها و خواسته های تکراری مطرح شده است و بی آنکه انعطاف چندانی از سوی دو طرف صورت گیرد، همین امر سبب شده تا روند مذاکرات، به «روند گفت و گو برای هیچ» تبدیل شود و بن بست ادامه یابد.

روز جمعه، طاهر القادری رهبر حزب جنبش مردمی پاکستان به عنوان یکی از دو حزب مخالف دولت، در اعتراض به دستگیری «اسد عباس نقوی» یکی از اعضای برجسته حزب «وحدت المسلمین» که از سوی قادری به عنوان عضو تیم مذاکره کننده حزب جنبش مردمی برای گفت و گو با دولت انتخاب شده بود، روند مذاکرات را متوقف کرد.

حرف های تکراری مخالفان و ادامه روند نتیجه نگرفتن های آنان از یک ماه اعتراض و تجمع و تحصن، حتی تعداد زیای از هواداران عمران خان و طاهر القادری را خسته کرده است؛ بسیاری از آنان به خانه هایشان بازگشته اند و تعداد زیادی از تحصن کنندگان هم دیگر رغبتی به ادامه حضور تجمع و تحصن ندارند.

حتی برخی گزارشها حاکی است که تعدادی از تحصن کنندگان مبالغی از احزاب مخالف برای حضور در جمع هوادارانشان دریافت کرده اند و احزاب مخالف برای اینکه مطمئن شوند حضور این افراد در تحصنها ادامه خواهد یافت، کارت های شناسایی از آنان گرفته اند و همین امر باعث شده تا بسیاری از تحصن کنندگان امکان بازگشت نداشته باشند.

اگرچه دیگر رمق چندانی برای تحصنهای ضددولتی در پایتخت پاکستان باقی نمانده، اما همین امر باعث شده تا تدابیر امنیتی در منطقه قرمز پایتخت پاکستان در اطراف ساختمان ها و مراکز مهم و حساس، ناگزیر همچنان ادامه داشته باشد و مشکلاتی برای رفت و آمد شهروندان ایجاد کند.

عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف و طاهر القادری رهبر حزب جنبش مردمی که در روزهای نخست تظاهرات ضددولتی، با انرژی بالای حاصل از شور و هیجان دهها هزار طرفدار، از عزم و اراده خود برای ایجاد یک تحول بزرگ در پاکستان و انقلاب در این کشور سخن می گفتند، اکنون اگر چه دیگر شور و حرارت هفته های قبل را ندارند، اما همچنان حاضر نیستند از خواسته اصلی خود مبنی بر استعفای نواز شریف عقب نشینی کنند.

دولت نیز همچنان بر موضع روز نخست خود ایستاده است؛ مذاکرات را تنها راه حل می داند و استعفای نواز شریف را غیر ممکن می خواند.

تا کنون تمام میانجیگری ها از جمله میانجیگری فرمانده ارتش برای باز کردن گره این بن بست سیاسی بی نتیجه مانده است و با چنین وضعیتی، معلوم نیست بحرانی سیاسی که تاکنون میلیاردها دلار برای اقتصاد پاکستان هزینه داشته و وجهه بین المللی این کشور را بشدت تحت الشعاع قرار داده است، تا چه زمان ادامه خواهد یافت.

آساق*1**1723**1577
کد N499417

وبگردی