آفتاب

سفیر سابق آمریکا: آنکارا با القاعده همکاری کرده است

سفیر سابق آمریکا: آنکارا با القاعده همکاری کرده است

به گفته سفیر سابق آمریکا در ترکیه مقام‌های آنکارا به بهانه تلاش برای میانه‌رو کردن افراط‌گرایان از گروه‌های افراطی در سوریه حمایت می‌کردند.

به گفته سفیر سابق آمریکا در ترکیه مقام‌های آنکارا به بهانه تلاش برای میانه‌رو کردن افراط‌گرایان از گروه‌های افراطی در سوریه حمایت می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، فرانسیس ریکاردئونه، سفیر سابق آمریکا در آنکارا گفت: دولت ترکیه برخلاف نظر آمریکا مستقیما از شاخه سوری القاعده حمایت کرده است.

ریکاردئونه که تا اواخر ژوئن در آنکارا بود در توضیحاتی بیشتر گفت، مقامات ترکیه گمان می‌کردند می‌توانند با گروه‌های افراط گرا در جنگ داخلی سوریه همکاری کنند و همزمان آن‌ها را به سمت میانه‌روی سوق دهند. این تفکر به آن‌ها اجازه داد تا با جبهه النصره و گروه‌های سلفی مانند احرار الشام همکاری کنند.

ریکاردئونه ادعا می‌کند که تلاش کرده تا دولت ترکیه را به سمت بستن مرزهایش بر روی این گروه‌ها سوق دهد اما موفق نشده است.

وی گفت: ما نهایتا چاره‌ای جز موافقت یا مخالفت نداشتیم. دولت ترکیه به روشنی با گروه‌هایی شامل النصره همکاری داشت؛ گروهی که ما تمایلی به همکاری با آنها نداشتیم. ترکیه اجازه داد تا مرزهایش به عنوان مجرای کمک، سلاح و داوطلبان به مقصد شورشیان سوریه استفاده شود. این اقدام از آغاز درگیری‌ها صورت گرفت، دولت ترکیه متهم است که نمی‌تواند گروه‌های میانه‌رو را از افراطی تشخیص دهد.

این اولین باری است که یک مقام ارشد آمریکایی با صراحت گفته است که دولت ترکیه با القاعده همکاری داشته است.

در همین حال این سیاست ترکیه در یک مورد موثر بوده است؛ جبهه النصره اکنون در مقایسه با سایر گروه‌های افراطی مانند داعش میانه‌رو تشخیص داده می‌شود. اما در سایر جنبه‌ها این سیاست‌ نتیجه معکوس گرفته است.

مقامات ترکیه مدعی هستند که وجود 49 گروگان ترکیه‌ای دلیلی است که آن‌ها در ائتلاف آمریکایی شرکت نمی‌کنند.

تحلیل‌گران ترک معتقدند، دولت ترکیه همچنین درباره حمله گسترده‌تر داعش که اکنون در این کشور پایگاه‌های عضوگیری دارد، نگران است.

انتهای پیام

کد N499388

وبگردی