آفتاب

رییس جمهوری چین خواستار مقابله کشورهای آسیای مرکزی باافراطی گرایی شد

رییس جمهوری چین خواستار مقابله کشورهای آسیای مرکزی باافراطی گرایی شد

تهران-ایرنا- رییس جمهوری چین از کشورهای آسیای مرکزی خواست تا اقدام هایی را جهت مقابله با افراطی گرایی و تروریسم سایبری دراین منطقه صورت دهند.

به گزارش خبرگزاری شین هوا، 'شی جین پینگ' شامگاه روز جمعه در جمع سران کشورهای شرکت کننده در نشست سازمان همکاری شانگهای در تاجیکستان افزود:باید تلاش های مستمری برای سرکوب سه محور شرارت یعنی تروریسم، افراطی گرایی و جدایی طلبی در جهان و منطقه صورت گیرد.

وی همچنین با درخواست برای متمرکز کردن فعالیت ها، جهت مقابله با افراطی گرایی های مرتبط با فعالیت های تروریستی و تروریسم اینترنتی، بر تحکیم ساختار مقابله با تروریسم منطقه یی جهت افزایش تلاش های برای مبارزه با قاچاق موادمخدر تاکید کرد.

رییس جمهوری چین این سخنان را درحالی بیان کرده است که کشورش درحال مقابله با عملیات گروه های تروریستی در منطقه 'سین کیانگ' چین است.

چین گروه های جدایی طلب واقع در منتهی الیه غرب این کشور را عامل فعالیت های تروریستی می داند و اعلام کرده است این گروه ها با نیروهای شبه نظامی در آسیای مرکزی و نیز پاکستان ارتباط دارند.

چین همچنین اعلام کرده است این جدایی طلبان که تحت تاثیر گروه های شبه نظامی درخارج از کشور قراردارند، ازطریق تصاویر ویدئویی و پایگاه های اینترنتی آنان درآنسوی مرزها آموزش می بینند.

چین، روسیه و چهار کشور آسیای مرکزی - قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان- در سال 2001 میلادی سازمان همکاری شانگهای را به عنوان یک نهاد امنیت منطقه یی جهت مقابله با خطرهای ناشی از افراطی گرایی و قاچاق موادمخدر درکشورهمسایه، افغانستان، تشکیل دادند.

آساق*5*1450*1579*
کد N499267

وبگردی