آفتاب

کارشناس نظامی افغان: رد پای آمریکا در بحران انتخاباتی افغانستان برجسته است

کارشناس نظامی افغان: رد پای آمریکا در بحران انتخاباتی افغانستان برجسته است

کابل – ایرنا – کارشناس نظامی افغانستان رد پای امریکا را در به بن بست کشاندن انتخابات کشورش برجسته دانست و گفت: امریکا ابتدا انتخابات را به چالش کشاند تا با میانجیگری نشان دهد قدرت سیاسی در دست آنهاست و در این راستا ادامه حضور خود را نیز تضمین کند.

به گزارش ایرنا، 'عتیق الله امرخیل' کارشناس سیاسی و آگاه امور نظامی روز شنبه به خبرگزاری بخدی گفت: پس از سقوط رژیم طالبان در افغانستان در سال 2001 میلادی، به مدت دو سال صلح و امنیت در اکثر نقاط افغانستان برقرار بود، اما امریکا برای اینکه نیروی نظامی خود را برای همیشه در افغانستان نگهدارد، تلاش ها را برای درگیر کردن افغانستان در جنگ داخلی آغاز کرد.

امرخیل، دست آورد حضور نظامی سیزده ساله آمریکا را در افغانستان ناچیز دانست و گفت:' امریکا اشتباه های زیادی را در افغانستان انجام داد که یکی از این اشتباهات، کشاندن افغانستان به سوی جنگ های داخلی است.'

این کارشناس نظامی افغان گفت: اگر در افغانستان جنگ نباشد، موجودیت نیروهای امریکایی بی معنا خواهد بود و این نیروها ناگزیر هستند از افغانستان خارج شوند.

امرخیل افزود: در 13 سال گذشته پایگاه های تروریستان در افغانستان نه تنها نابود نشد بلکه ناآرامی ها در کشور شدت یافت.

این کارشناس نظامی گفت: امریکا همواره شبکه های تروریستی را در آسیا حفظ خواهد کرد تا از این طریق دشمنان بزرگ خود از جمله چین و روسیه را بی ثبات سازد.

امرخیل با ابراز نگرانی از اوضاع کنونی افغانستان گفت: به دنبال طولانی شدن و به چالش کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری و خروج نیروهای بین المللی از کشور، بیم آن وجود دارد تا یک بار دیگر افغانستان به سوی بحران کشانده شود.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از آن به بحران کشیده شد که عبدالله عبدالله نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات این کشور را که بر اساس آن اشرف غنی احمد زی، پیشتاز اعلام شد، نپذیرفت و مدعی شد تقلب گسترده در انتخابات روی داده است.

وی تهدید کرد اگر آرا بازشماری و بازرسی نشود، حکومت موازی تشکیل خواهد داد.

پس از این ادعا دو نامزد ریاست جمهوری با میانجگیری سازمان ملل و معاونان رییس جمهور افغانستان و وزیر امور خارجه آمریکا موافقت کردند، صد درصد آرا با نظارت سازمان ملل، نمایندگان دو نامزد، ناظران بین المللی و رسانه ها بازشماری و بازرسی و حکومت وحدت ملی تشکیل شود.

هر چند آرای انتخابات افغانستان بازشماری و بازرسی شده و نتایج آن تا کنون اعلام نشده است، اما اختلاف در باره حدود مسئولیت های رییس اجرایی دولت افغانستان از جمله مسائلی است که در دو ماه مذاکره فنی و سیاسی دو تیم تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی احمد زی و تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدلله حل نشده باقی مانده است.

عبدالله عبدالله نامزد معترض انتخابات افغانستان در آخرین اظهارات خود اعلام کرده است که بازشماری آرا به درستی انجام نشده و آرای تقلبی از صندوق ها خارج نشده است.

این روزها اختلاف حامیان دو نامزد نیز بالا گرفته است تا جائیکه عطا محمد نور، استاندار بلخ و یکی از حامیان بزرگ عبدالله عبدالله هشدار داد که به جز پیروزی عبدالله هیچ حکومتی را نمی پذیرد.

وی هشدار داد در صورت اعلام نتیجه نهایی انتخابات و پیروزی تیم رقیب، دست به حرکت های سبز و نارنجی خواهند زد.

آساق*1*1501
کد N499003

وبگردی