آفتاب

"هزینه‌های آمریکا در افغانستان در معرض ضایع‌شدن است"

"هزینه‌های آمریکا در افغانستان در معرض ضایع‌شدن است"

رئیس اداره بازرسی عمومی آمریکا در بازسازی افغانستان، موسوم به "سیگار"، می‌گوید با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، این کشور با چالش‌های عمده در زمینه تداوم برنامه‌های اجرا شده، مهار کردن فساد و مبارزه با مواد مخدر مواجه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) جان ساپکو، رئیس اداره بازرسی که بر کمک‌های کلان آمریکا به افغانستان نظارت می‌کند، می‌گوید باید به این سه مسئله پرداخته شود تا همه منابعی که ایالات متحده هزینه کرده، بر باد داده نشود.

به گفته او آمریکا تاکنون تقریبا در مبارزه با این سه چالش ناکام مانده است.

پیش‌تر اداره بازرسی عمومی آمریکا برای بازسازی افغانستان کلیک گفته بود بودجه‌ای که ایالات متحده از سال ۲۰۰۲ تا پایان ژانویه سال ۲۰۱۳ به افغانستان کمک کرده، حدود ۱۰۴ میلیارد دلار بوده است.

دولت افغانستان این رقم را رد کرده و گفته است که تاکنون ۷۳ میلیارد به افغانستان کمک شده که فقط ۱۸ درصد آن در اختیار دولت افغانستان قرار گرفته است.

عبدالهادی ارغندیوال، وزیر اقتصاد افغانستان، در این باره به بی‌بی‌سی گفت تمام بودجه‌ای که از طریق دولت افغانستان به مصرف رسیده، قابل‌حساب‌دهی است و در موارد که دولت افغانستان بر مصرف بودجه کنترل نداشته، امکان حساب‌دهی بسیار سخت است.

'هر چه آمریکا کاشت، بر باد می‌رود'

رئیس اداره "سیگار" گفت برنامه‌های اجراشده در افغانستان باید پس از خروج نیروهای بین‌المللی از این کشور و قطع کمک‌های مالی، هم‌چنان پایدار بمانند اما در حال حاضر چنین نیست.

دو سال پیش هم جان ساپکو گفته بود بسیاری از پروژه‌های بازسازی در افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴ که موعد مقرر برای خروج نیروهای آمریکایی از آن کشور بوده، تکمیل نخواهد شد.

ساپکو اکنون دوباره هشدار داده است که فساد در افغانستان، "همه دست‌آوردهای آمریکا" را در آن کشور تهدید می‌کند و به نظر می‌رسد با خروج نیروهای ایالات متحده، وضع بدتر هم بشود.

به گفته جان ساپکو همچنین قاچاق مواد مخدر می‌تواند مانع به ثمر رسیدن همه تلاش‌ها در برقراری امنیت و بازسازی افغانستان شود.

او می‌گوید آمریکا تا کنون بیش از هفت و نیم میلیارد دلار در این باره هزینه کرده است اما "با هر معیاری، ما در این مبارزه شکست خورده‌ایم."

ساپکو یادآوری کرده است که کشت خشخاش پس از حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی افزایش پیدا کرده است.

عمده خشخاش جهان در افغانستان تولید می‌شود.

مقام‌های ایالات متحده آمریکا از برنامه‌های این کشور در افغانستان برای مبارزه با مواد مخدر حمایت می‌کنند و می‌گویند هنوز برای بدبینی در این باره زود است. اما اداره بازرسی "سیگار" می‌گوید این برنامه‌ها شکست خورده‌اند.

جان ساپکو، رئیس اداره "سیگار"، در اشاره به موارد تلف‌شدن بودجه آمریکا در افغانستان، مثلا اشاره کرده است به خرید قایق‌های تندرو در کشوری که به هیچ دریا و دریاچه‌ای دست‌رسی ندارد، یا برنامه کاشت سویا در کشوری که قوت غالبش گندم است، و هواپیماهایی که روی باند پرواز پارک شده‌اند و خاک می‌خورند.

ابراز امیدواری به مبارزه با فساد و مواد مخدر در دولت بعدی

ژنرال ساپکو در دانشگاه جورج‌تاون واشنگتن بار دیگر این ادعای دفتر "سیگار" را تکرار کرد که کمک ایالات متحده به افغانستان در ۱۳ سال گذشته، بیش از بودجه آمریکا در طرح مارشال برای بازسازی ۱۶ کشور اروپای غربی بعد از جنگ جهانی دوم بوده است.

این رئیس اداره بازرسی عمومی آمریکا در بازسازی افغانستان در دو سال گذشته به همراه گروهی ۲۰۰ نفره از حساب‌رس‌ها، مشغول تفحص از نهادهای آمریکایی درباره هزینه‌ها و برنامه‌هایشان در افغانستان بوده است.

جان ساپکو تاکید کرده است که خواستار قطع یک‌باره کمک‌ها به افغانستان نیست.

او هشدار داد که کنگره آمریکا نباید نان را خام از تنور بیرون بکشد: "اگر یک‌باره بازسازی در افغانستان را قطع کنیم، با خطر خیلی مهلکی روبه‌رو می‌شویم چون مردم افغانستان استطاعت مالی اداره‌کردن حکومتی که ما به آنها داده‌ایم را ندارند."

با این حال رئیس اداره "سیگار" ابراز خوش‌بینی کرده است که با وجود تفحص در روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، یک دولت جدید بتواند شکل بگیرد که به‌راستی در پی مبارزه با فساد و قاچاق مواد مخدر باشد.

انتهای پیام

کد N498825

وبگردی