آفتاب

مذاکره دو و نیم ساعته جان کری با اردوغان در پشت درهای بسته

مذاکره دو و نیم ساعته جان کری با اردوغان در پشت درهای بسته

آنکارا- ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه امریکا جمعه شب در آنکارا به مدت دو و نیم ساعت با ˈرجب طیب اردوغانˈ رییس جمهوری ترکیه پشت درهای بسته در خصوص تحولات منطقه گفت و گو کرد.

به گزارش ایرنا ، در پایان این مذاکرات طرفین در مورد مسائل مورد بحث ابراز نظر نکردند ولی پایگاه خبری دوغان به نقل از منابع نزدیک به کاخ ریاست جمهوری ترکیه نوشت که اردوغان و کری در مورد همکاری در تبادل اطلاعات ، امور لجستیکی و تدارکاتی در مبارزه مشترک با گروههای تروریستی به توافق رسیده اند.

وزیر امور خارجه آمریکا در چارچوب تلاش هایش برای تشکیل یک ائتلاف منطقه ای علیه داعش ظهر جمعه وارد ترکیه شد تا با مقام های ترکیه در این باره رایزنی کند.

'جان کری' پیش از دیدار با اردوغان در دیدار با با وزیر خارجه ترکیه گفت: درصدد تعمیق مناسبات و گسترش دامنه همکاریها هستیم و مسائل زیادی را با ترکیه مورد بحث قرار خواهیم داد.

وی اضافه کرد: دامنه مناسبات ترکیه و آمریکا از حوزه فعالیتهای ناتو فراتر رفته و هم اکنون در لیبی، مالی و خاورمیانه دو کشور از همکاریهای نزدیکی برخوردار هستند.

'مولود چاوش اوغلو' نیز با تاکید بر اینکه در مدت کوتاه احراز پست وزارت امور خارجه ترکیه سه بار با همتای آمریکایی خود مذاکره کرده است، اظهار داشت: تحولات سوریه و عراق، مسائل اوکراین، قبرس و روند مذاکرات صلح خاورمیانه از جمله محورهای گفت وگوهای وی با جان کری خواهد بود.

یک پایگاه خبری نزدیک به دولت آنکارا اعلام کرد که ترکیه در عملیات نظامی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا برای مبارزه با گروه تکفیری و تروریستی داعش در عراق و سوریه شرکت نخواهد کرد.

پایگاه خبری 'خبر 7' با اعلام این مطلب افزود: تصمیم آنکارا درباره شرکت نکردن در عملیات هوایی و زمینی علیه داعش در نشستی با حضور نخست وزیر، رییس ستاد ارتش، رییس سازمان اطلاعات و دیگر مقام های امنیتی و نظامی ترکیه اتخاذ شده است.

بر پایه این گزارش، ترکیه آمادگی خود را فقط در این مورد اعلام کرده است که می تواند به ائتلاف اجازه دهد از پایگاه نظامی اینجرلیک در جنوب کشور به منظور عملیات تدارکاتی استفاده کند.

خاورم ** 2010** 3404
کد N498676

وبگردی