آفتاب
در تهران صورت می گیرد:

بررسی راههای همکاری بازرگانان ایران و رومانی

بررسی راههای همکاری بازرگانان ایران و رومانی

تهران - ایرنا - سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: یک هیات فنی -تجاری اتاق مشترک بازرگانی رومانی - ایران به منظور دیدار و گفت وگو با فعالان اقتصادی کشورمان 23 شهریور به ایران سفر خواهند کرد .

گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت ایران ، سفر هیات یاد شده به مدت چهار روز پیش بینی شده و روز 24 شهریورماه جاری نشست آنها با همتایان ایرانی در اتاق ایران برگزار خواهد شد .

زمینه های فعالیت هیات تجاری رومانی در بخش های ساخت وساز (شهری ، صنایع هوایی و سد سازی ) ، صنایع سنگین (ساخت کانتینر و مخازن ، تجهیزات و قطعات صنایع خودرو و تراکتور سازی ، ذوب فلزات و غیره ) ، صنایع کشاورزی و غذایی ، نساجی ، دارو ، چوب ، نفت و پتروشیمی ، تجهیزات الکترونیک و صنعتی ، زیرساخت های انرژی ، حمل ونقل و گردشگری ، و خدمات زیست محیطی اعلام شده است .

گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا در ادامه آمده است :' سورین اشتفان روشکا استانسکو ' رییس گروه دوستی پارلمانی رومانی و ایران اردیبهشت ماه امسال در تهران گفت: با توجه به فضای جدید ایجاد شده در ایران وپیشرفت مذاکرات هسته ای با قدرت های جهانی، بستر مناسبی برای همکاری های دو کشور در عرصه های اقتصادی و تجاری به وجود آمده است.

همچنین محمد مهدی زاهدی رییس گروه دوستی ایران و رومانی نیز در دیدار با همتای خود گفته بود ،مناسبات اقتصادی ایران و رومانی در سال های اخیر کاهش یافته ،درحالی که دو کشور دارای ظرفیت های فراوانی برای گسترش سطح مناسبات اقتصادی و تجاری هستند.

به اعتقاد زاهدی ، فعال سازی بخش های خصوصی به ویژه اتاق های بازرگانی و احیای کمیسیون های مشترک اقتصادی دو کشور می تواند چارچوب مناسبی برای بالفعل ساختن این ظرفیت ها نقش آفرین باشد.

روابط اقتصادی ایران با رومانی با امضاءِ موافقت نامه بازرگانی بین دو کشور از سال 1343 (1964) آغاز شد و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حجم مبادلات بازرگانی تهران با بخارست به گونه ای بود که رومانی دومین کشور سوسیالیستی بعد از شوروی و دوازدهمین کشور صادرکننده کالا به ایران بود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همکاری های دو طرف در قالب کمیسون های مشترک برنامه ریزی شد و اولین آن در مهرماه سال 1360 برگزار شد.

آخرین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و بازرگانی دو کشور که یازدهمین آن بوده ، در دوره 30 مهر تا چهارم آبان سال 1375 در تهران برگزار شد.

عمده ترین اقلام صادراتی ایران به رومانی در دوران گذشته نفت، خشکبار، منسوجات، یخچال و دوچرخه، روغن موتور، لاستیک خودرو ، و عمده ترین اقلام وارداتی از این کشور عبارتند از تراکتور و لوازم یدکی آن، کاغذ، موتورهای الکتریکی، محصولات آهنی و فولادی و محصولات شیمیایی بود .

آمارهای غیررسمی حجم مبادلات تجاری ایران و رومانی را کمتر از 500 میلیون دلار در دهه 70 ذکر کرده که سهم عمده آن متعلق به رومانی بود .

اقتصام ( 2) ** 1559 ** 1569
کد N498564

وبگردی